جنگ رسانه ای ، ابزار جدید تهاجم غرب

به موازات اختراع صنعت چاپ و سایر رسانه های دیداری و شنیداری ، بشر به قدرت تاثیرگذاری آنها پی برد . این قدرت در قرن بیستم با ظهور رادیو و تلویزیون و گسترش آن در سطح جهان افزایش یافت . بطوری که آلمان نازی برای پیروزی در جنگ جهانی دوم ، دستگاه تبلیغاتی عظیمی را تدارک دید و البته متفقین نیز تبلیغات شدیدی را علیه هیتلر به راه انداختند . بطور کلی ، عملیات روانی به معنایی که امروزه بکار می رود ، از جنگ جهانی دوم شکل گرفت و پس از جنگ ، هر روز کاملتر شد و اهمیت بیشتری یافت . تا جایی که امروزه هزاران شبکه رادیویی و تلویزیونی در سراسر جهان بویژه در غرب ، دست اندر کار پیشبرد سیاستهای خود و اهداف دولت های متبوعشان هستند . در حال حاضر با ظهور اینترنت ، عملیات روانی ، پیچیده تر و گسترده تر شده است .
عملیات روانی را می توان استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و سایر امکانات به منظور تاثیر گذاری بر افکار ، احساسات ، تمایلات و رفتار گروههای دوست ، دشمن و بی طرف برای دستیابی به اهداف مختلف ، تعریف کرد . از آنجا که در جهان کنونی ، اغلب رسانه های بزرگ دراختیار دولتهای غربی است ، عملیات روانی نیز تلاش تبلیغاتی سازماندهی شده این دولتها علیه کشورهای درحال توسعه به منظور گسترش سلطه / و چپاول ثروت ملی این کشورها بشمار می رود . در این زمینه ، تهاجم رسانه ای و فضا سازی تبلیغاتی غرب ، زمینه ساز افزایش نفوذ دولتهای غربی و کاهش حساسیت مردم دربرابر آنهاست .
خطراتی که از جانب عملیات روانی غرب ، کشورهای درحال توسعه را تهدید می کند ، موجب شده است که این کشورها در صدد مقابله با تهاجم تبلیغاتی غرب برآیند . اهداف اصلی تهاجم رسانه های غربی ، کشورهای مستقل و سازش ناپذیر هستند . ایران نیز ازجمله کشورهایی است که آماج حملات رسانه ای غرب قرار گرفته است . همایش " عملیات روانی و رسانه " که اخیرا " در تهران برگزار شد ، به بررسی عملیات روانی و ابعاد و شیوه های مقابله با آن پرداخت . در این همایش 800 تن از کارشناسان و استادان حوزه رسانه ، جنگ روانی غرب را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دادند . عملکرد توطئه آمیز و مداخله جویانه رسانه های غربی پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران نیز بر حساسیت موضوع این اجلاس افزوده بود.
در همایش " عملیات روانی و رسانه " شرکت کنندگان بر اهمیت روزافزون نقش رسانه ها و لزوم مقابله با جنگ روانی غرب تاکید کردند. داکتر غلامعلی حداد عادل ، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ، در این زمینه گفت : " جنگ نرم از جنگ سخت خطرناکتر است . زیرا جنگ نرم ، یک تحول نامحسوس و تدریجی است. " وی اضافه کرد : " امروز به منظور پیشبرد سیاستهای سلطه جویانه قدرتهای غربی ، رسانه ، جایگاه سلاحهای پیشرفته نظامی را گرفته است . " سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران نیز این نظر را اینگونه بیان کرد : " اگر در گذشته در جنگها ، ساز و برگ نظامی ، در خط مقدم نبرد بود و تبلیغات رسانه ای به عنوان پشتیبان عمل می کرد ، امروز خط مقدم ، جنگ تبلیغاتی و رسانه ای شده است . "
آیت ا... خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ایران از نخستین کسانی است که خطر تهاجم تبلیغاتی غرب را به مسئولین ایران گوشزد کرده است . ایشان چندی پیش درجریان یک سخنرانی درمورد ماهیت جنگ نرم فرمود : " در جنگ نظامی ، دشمن به سراغ سنگرهای مرزی ما می آید ، سعی می کند مراکز مرزی ما را منهدم کند تا بتواند در مرز نفوذ کند . در جنگ روانی و آنچه که امروز به آن جنگ نرم گفته می شود ، دشمن به سراغ سنگرهای معنوی می آید که آنها را منهدم کند ، به سراغ ایمانها ، عزمها ، پایه ها و ارکان اساسی یک نظام و یک کشور / " برهمین اساس است که رهبر معظم انقلاب به همه ملتها بویژه ملت بزرگ ایران هشدار می دهد : " امروز موثرترین سلاح بین المللی علیه مخالفین ( مخالفین سیاستهای استکباری غرب ) ، سلاح تبلیغات است ، سلاح ارتباطات رسانه ای است . امروز این قوی ترین سلاح است و از بمب اتم هم بدتر و خطرناک تر است . "
ماهیت و اهداف عملیات روانی غرب ، بحثهای متعددی را در سمینار " عملیات روانی و رسانه " برانگیخت . داکتر محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهوری ایران ، در این زمینه در سخنرانی افتتاحیه همایش گفت : " در هجوم فرهنگی ، هدف ، مبانی نظری و اخلاقی است و تحقق اهداف سیاسی و پیگیری آن ، نیازمند عملیات روانی است . " در واقع مهمترین هدف فیلمها ، کتابها ، گزارشها و اخبار و اطلاعاتی که با هدف جنگ روانی در غرب تهیه می شوند ، ایجاد زمینه برای دستیابی دولتهای غربی به اهداف نامشروعشان است . رسانه های غربی برای تحقق این هدف ، روشهای گوناگونی را درپیش می گیرند تا خواست خود را به شکل بسیار ظریف و ماهرانه به مخاطب القاء کنند .
آیت ا... خامنه ای خطوط تبلیغاتی عملیات روانی غرب را ایجاد فضای یاس و ناامیدی میان مردم ، اختلاف افکنی و ایجاد تزلزل در اعتقادات دینی مردم ، می داند . ایشان از دیگر اهداف عملیات روانی را مرعوب کردن مردم و مسئولین و سرانجام ، ترمیم چهره غرب در نزد جهانیان بر می شمرد .
رئیس جمهوری ایران نیز در سخنرانی خود در همایش " عملیات روانی و رسانه " ، اهداف رسانه های وابسته به دولتهای غربی را به سه بخش تقسیم کرد . وی اولین اقدام عملیات روانی را جدا کردن انسانها از فطرت الهی دانست / و دومین اقدام را قطع رابطه آنها با تاریخ و هویتشان خواند . احمدی نژاد درمورد سومین کارکرد جنگ تبلیغاتی غرب گفت : " دشمنان در عملیات روانی ، قدرت تفکر را از انسان می گیرند . " سرلشگر فیروز آبادی لوی درستیزایران درمورد یکی دیگر از اهداف عملیات روانی غرب علیه ایران گفت : " عملیات روانی در داخل کشور متوجه فرهنگ است ... و در خارج از مرزهای ایران تبلیغ می کنند که ایران به خاطر انقلاب اسلامی ، محاصره و منزوی شده و از نظر علمی ، صنعتی و تجاری عقب مانده است . " وی دستیابی ایران به فناوری صلح آمیز هسته ای را پاسخی به اینگونه تبلیغات مغرضانه دانست . همچنانکه پیشرفتهای ایران در صنایع هوا فضا ، پزشکی ، نانو تکنولوژی و غیره ، حاکی از آن است که استقلال ایران از قدرتهای بزرگ ، موجب پیشرفت سریع و غیروابسته به دولتهای چپاولگر بوده است .
اما سؤال مهم و اساسی در گردهمایی " عملیات روانی و رسانه " آن بود که دربرابر تهاجم تبلیغاتی غرب چه باید کرد ؟ شرکت کنندگان در سمینار بر این باور بودند که گسترش رسانه های داخلی و تبلیغات روشنگر خارجی ، می تواند تاثیر مهمی در خنثی کردن عملیات روانی غرب داشته باشد . ضمن آنکه تبلیغات کشورهای جهان سوم باید همراه با ظرافتهای هنری و با استفاده از تکنیکهای پیچیده و تاثیرگذار بر مخاطبین باشد . احمدی نژاد معتقد است که باید تبلیغات رسانه های مستقل برخلاف مشی تبلیغی وسایل ارتباط جمعی غرب باشد . بر این اساس ، رسانه های کشورهای اسلامی باید منادی فطرت و معنویت باشند و بر تاریخ و هویت ملی ملتها تاکید کنند و قدرت تفکر و تعقل را درمیان مردم تقویت نمایند . رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که رسانه های مستقل باید از حالت تدافعی خارج شوند و دربرابر سیاستهای سلطه طلبانه و منفعت جویانه غرب ، سیاست تهاجمی اتخاذ کنند .
آگاهی بخشی درمورد عملیات روانی غرب می تواند مهمترین اقدام دربرابر آن باشد . این روشنگری بویژه درمورد نسل جوان که آینده سازان کشورها هستند ، از اهمیت بیشتری برخوردار است .

تاریخ درج 1390/2/31 علی راثی

/ 0 نظر / 7 بازدید