ایران بازگو
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ ایران بازگو
آرشیو وبلاگ
      ایران بازگو (بازگو کننده گلچینی ازاخبار و پژوهش های سیاسی و ژئوپلتیکی روز ایران و جهان)
ایران و آمریکا در حال نزدیک شدن به نقطه بحرانی نویسنده: ایران بازگو - ۱۳٩۱/۱۱/٥

همزمان با آغاز دور دوم ریاست جمهوری اوباما، ایالات متحده به نقطه‌ی از مناقشه‌ی فرسایشی با ایران نزدیک می‌شود که باید در آن خود را نشان دهد. خوشبختانه اوباما در اتخاذ سیاست‌هایی که روند بازی را تغییر می‌دهند ید طولایی دارد و دور دوم ریاست جمهوری وی فرصتی طلاییست تا در استراژی ناموفقی آمریکا در قبال ایران تغییر ایجاد کند.

وباما تا به حال گامهای مهمی در جهت بازگرداندن آمریکا به مسیر درست برداشته است. او کشورش را از سقوط اقتصادی نجات داد، به یک جنگ فاجعه‌‍بار در عراق پایان داد و ضرب‌العجلی برای خروج از افغانستان تعیین کرد. البته دوران نقاهت آمریکا در خلا صورت نمی‌گیرد. تنها ابرقدرت جهان همچنان کار سختی برای زنده کردن رهبریش در جهان پیش رو دارد. از بحران سیاست‌های ریاضتی اقتصادی گرفته تا جنگ داخلی در سوریه.


شاید هیچ مسئله‌ی بهتر از روابط ایران و آمریکا نتواند چالش‌های پیچیده‌ای که در سال 2013 منتظر آمریکاست را به تصویر بکشد. نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهند اوباما به خوبی اهمیت این موضوع را درک کرده است. او در سخنرانی مراسم تحلیف دور دوم ریاست جمهوری خود گفت: "ما از خود شجاعت نشان خواهیم داد تا اختلافاتمان را با دیگر کشورها به شکل مسالمت‌آمیز حل کنیم. نه به این خاطر که در مقابل خطرات پیش رویمان ساده‌لوح هستیم، بلکه به این خاطر که سیاست دوستی به شکل پایدار شک و ترس میان طرفین را از بین خواهد برد."

هفت چالش امنیت ملی ایالات متحده که رابطه با ایران را حیاتی می‌سازند از این جمله اند: عدم گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، امنیت انرژی، سوریه، افغانستان، عراق، مبارزه با تروریسم و صلح اعراب و اسراییل. وضعیت فعلی تنها به بدتر شدن وضع این مسائل خواهد انجامید.

ولی با وجود آنکه اوباما از ترجیح‌اش برای رسیدن به یک راه‌حل مسالمت آمیز برای مناقشه‌ی میان ایران و آمریکا سخن گفته است، امروز در سراشیبی یک درگیری نظامی قرار گرفته‌ایم که سیاست‌ورزان و کارشناسان متفق‌القول بر نتایج فاجعه‌بار وقوع آن صحه می‌گذارند.

چگونه یک رییس جمهور برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل اجازه داد تا یک مناقشه‌ی طولانی در پیش چشمش حادتر شود؟ با وجود اینکه اوباما در بدو ورودش به کاخ سفید در سال 2009 دم از صلح و دوستی می‌زد، در ادامه به دام همان دشمنی سازمان‌یافته‌ای افتاد که پنج رییس‌جمهور پیش از او اسیرش بودند.

درک این موضوع که چه شد به وضعیت فعلی رسیدیم، کلیدی است که استفاده از آن در دور دوم ریاست جمهوری اوباما می‌تواند گشاینده‌ی اختلافات میان ایران و آمریکا باشد.

گذشته‌ی مغشوش

زباله‌دان تاریخ مملو از فرصت‌هایی است که ایران و آمریکا هر دو در گذشته از دست داده‌اند: تراژدی بزرگ در روابط ایران و آمریکا اینست که هر بار یکی از طرفین پا پیش گذاشته، طرف دیگر پایش را پس کشیده است.

به جای حرکت به سوی حل اختلافات، دو طرف همواره درگیر تشدید آن بوده‌اند. ترکیب مسموم کینه‌ورزی، شک بی‌مورد و بی‌اعتمادی کلی، که همگی در تهران و واشنگتن ریشه دوانده‌اند، هیزم آتش این اختلافات روزافزون بوده است.

هر دو طرف به تاریخ اهمیت می‌دهند. تئوری‌های توطئه همواره‌ به عنوان دلیل این اختلافات ذکر شده‌اند، ولی عملا جدای این داستان‌های باورنکردنی، باید به دلایل واقعی شک و تردید میان دو طرف پرداخت.

کودتای سال 1332 علیه مصدق که با دخالت سازمان سیا صورت گرفت، حمایت درازمدت آمریکا از رژیم دیکتاتوری شاه و حمایت آمریکا از عراق در جریان جنگ خونین میان ایران و عراق دشمنی ایران نسبت به آمریکا را سبب شده است. از سوی دیگر آمریکا به خاطر جریان بمبگذاری در خوابگاه سربازان آمریکایی در لبنان به سال 1983، بمبگذاری سال 1996 در مجتمع خُبر در عربستان سعودی و بحران گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در سال 1979 تا 1981 از دلایل متعدد دلخوری آمریکا از ایران هستند.

این خاطرات عمیقا در ذهن تصمیم‌سازان امروز تهران و واشنگتن ریشه دوانده است. اینجا بد نیست تجربه‌ای شخصی نقل کنم. در چهار سالی که در وزارت خارجه‌ی آمریکا مشغول بودم، روی در دفتری که روبروی دفتر من بود، برچسبی چسبانده شده بود که روی آن نوشته بود: "گروگان‌ها را آزاد کنید." برچسب رنگ و رو رفته، سی‌وچهار سال قدمت داشت. در نگاه اول شاید این برچسب تنها یادگاری از گذشته باشد که توجه بازدیدکنندگان و سفرای خارجی را جلب می‌کند، اما در پس این برچسب کهنه واقعیت مهم پنهان است.

هر دو طرف دو دستی تاریخ را چسبیده‌اند و شدیدا احساس قربانی بودن را دارند، و این موضوع باعث شده تا جو سیاسی همچنان مسموم بماند.

"تحریم‌های فلج‌کننده"

جالب است که مقامات ارشد ایالات متحده بارها و از دیرباز اثرات منفی که تحریم‌ها بر روابط ایران و آمریکا می‌گذارند اذعان کرده‌اند. زمانی که در سال 2004 در یک کنفرانس خبری از جرج بوش راجع سیاست آمریکا در قبال ایران پرسیدند، وی صادقانه جواب داد: "ما در این موضوع به دیگران متکی هستیم، چرا با تحریم‌ها خود را از حوزه‌ی تاثیرگذاری در ایران خارج کرده‌ایم."

حال بعد از هشت سال، واقعیتی که بوش در آن روز بدان اذعان کرد همچنان صدق می‌کند. با این وجود دولت اوباما همچنان به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران ادامه می‌دهد. نباید از این موضوع تعجب کرد. این کاریست که آمریکا همواره بی‌توجه از نتیجه‌اش انجام می‌دهد. تحریم کاری است که سیاست‌ورزان آمریکایی خوب بلدند. می‌دانند که چطور به آن‌ها اضافه کنند، آنها را تشدید کنند، از تصویب کنگره بگذرانند و در موردشان به شکل دوطرفه و از طریق سازمان ملل مذاکره کنند.

اما خلاصه‌ی کلام اینست که تحریم هرگز واقعا کارگر نبوده‌ است. هدف از تحریم‌ها تغییر محاسبات استراتژیک ایران تا اندازه‌ای است که هزینه‌ی ادامه‌ی سیاست فعلیش به مراتب از فایده‌ی بیشتر شود، و بدین ترتیب ایران وادار به "تغییر رفتار خود" شود. اما برعکس ایران همچنان به جای تسلیم شدن یا تغییر رویه، به توسعه و پیشبر برنامه‌ی هسته‌ایش ادامه می‌دهد.

علاوه بر این اقدامات تنبیهی در پیش گرفته شده به مردمی که آمریکا همواره ادعای کمک به ایشان را دارد آسیب می‌زند. مثلا تحریم‌های بانکی به شکل روزافزون تاثیرات ناگوارشان بر مردم ایران نشان می‌دهند. واردات محصولات ضروری همچون مواد غذایی و دارو با مشکل مواجه شده و دانشجویان ایرانی که در خارج تحصیل می‌کنند در پرداخت شهریه‌شان به مشکل خورده‌اند.

دولت اوباما بر سر این موضوع که تحریم‌ها علیه ایران موثر واقع شده‌اند تاکید بسیاری دارند. اما اگر این حرف درست است پس دیگر چه نیازی به دور جدید تحریم‌ها وجود دارد؟

معضل ذاتی سیاست برپایه‌ی تحریم آمریکا این است که جو انزوا و مناقشه به تندروها در ایران مجال بروز می‌دهد. از سویی بسیاری از تصمیم‌گیران در ایران اتکای غرب به تحریم‌ها، که در سه دهه‌ی گذشته بی‌تاثیریش اثبات شده، به معنای عدم وجود سیاست جایگزین در میان غربی‌ها تلقی می‌کنند. این موضوع این باور را در تهران تقویت می‌کند که هدف غایی واشنگتن تغییر رژیم است و از این رو مقاومت تنها ضامن بقاست.

تحریم‌ها شاید اکسیر حلال مشکلات نباشند، ولی می‌توانند ایران را به تصمیم‌گیری سریعتر سوق دهند و به اهرمی برای آمریکا در مذاکرات بدل شوند. اما اینکه آمریکا تاکنون در سر میز مذاکره تمایلی نسبت به کاهش‌ تحریم‌ها نشان نداده، تحریم‌ها را به ابزاری کور مبدل ساخته است.

چالش هسته‌ای

هر چند بحران پیرامون برنامه‌ی هسته‌ای تهران در افزایش بی‌اعتمادی عمیق میان ایران و آمریکا نقش داشته، اما این موضوع تنها یکی از مسائلی است که باعث شکاف میان این دو شده‌اند. با این وجود سیاست‌ورزان آمریکایی که در رابطه با ایران کار می‌کنند آن را به اولویت اول خود بدل کرده‌اند. سوال اینجاست که چرا؟

دست یافتن ایران به بمب اتم نه تنها قریب‌الوقوع نیست، بلکه شواهدی مبنی بر اینکه ایران به سمت آن حرکت می‌کند هم وجود ندارد. شانزده موسسه‌ی اطلاعاتی آمریکایی متفق‌القول اعلام داشته‌اند که ایران از سال 2003 هیچ‌گونه آزمایشی در رابطه با سلاح هسته‌ای انجام نداده است، در حال حاضر برنامه‌ی هسته‌ای نظامی ندارد و تصمیمی برای رفتن به سمت سلاح هسته‌ای اتخاذ نکرده است. از لحاظ تئوری این موضوع فضای سیاسی کافی را در اختیار اوباما خواهد گذاشت تا روند دیپلماتیک پایداری را برای کسب اطمینان از اینکه برنامه‌ی هسته‌ای ایران صلح‌آمیز باقی خواهند ماند در پیش بگیرد.

در عمل اما، آنچه که از واشنگتن سر می‌زند خلاف این جهت است. واشنگتن با تعیین محدودیت زمانی برای دیپلماسی، اقدامات خرابکارانه‌ی بی‌سابقه و سروصدای ژورنالیستی و احساسی در این موضوع که ایران در حال رسیدن به سلاح هسته‌ای است، در جهت عکس حرکت می‌کند. این جدایی میان نظر و عمل به چه دلیل است؟ دلیل این موضوع آن است که ایران در حال حاضر سیاست میانه‌رویانه‌ای به نام "نهفتگی هسته‌ای" را در پیش گرفته است. نهفتگی هسته‌ای به این معناست که ایران صاحب برنامه‌ی انرژی هسته‌ای خواهد بود که در صورت لزوم امکان تولید سلاح هسته‌ای در کوتاه مدت را به او می‌دهد.

به نهفتگی هسته‌ای اغلب "گزینه‌ی ژاپنی" اطلاق می‌شود. ژاپن سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز انجام داده بدون این که بر تخصص‌های کلیدی برای تولید یک سلاح هسته‌ و سیستم پرتاب آن تمرکز کند، ولی همچنان این کشور توانایی تولید سلاح هسته‌ای در کوتاه مدت را دارد. همچون ژاپن، با توجه به پیشرفتگی تکنولوژیک ایران، دسترسی آن به اورانیوم و پلوتونیوم، و تخصصش در پرتاب ماهواره و تولید موشک مسجل است که ایران نیز ار لحاظ نظری قابلیت تولید سلاح هسته‌ای را داراست. اما حتی در چنین صورتی، تکمیل یک سلاح اتمی حداقل یک سال زمان خواهد برد که مسلما از چشم منابع اطلاعاتی آمریکا دور نخواهد ماند.

در اختیار داشتن توان نهفتگی هسته‌ای از سوی ایران نقض تعهدات بین‌المللی این کشور به حساب نمی‌آید، اما به این کشور یک ابزار موثر برای موازنه قوا در منطقه‌ای که دهه‌هاست تحت نفوذ ایالات متحده قرار دارد می‌دهد. در طول دوران مسئولیتم در وزارت خارجه نگرانی‌های متعددی در رابطه با دستیابی ایران به توان هسته‌ای به گوشم خورده است. از جمله اینکه مشکل هسته‌ای ایران باعث توقف رشد دموکراسی‌های نوپا و آتی منطقه می‌شود، پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نابود می‌کند، باعث می‌شود همسایگان عرب ایران به تهران متمایل شوند، و موجب مسابقه‌ی هسته‌ای در منطقه می‌شود.

برخی از این نگرانی‌ها حقایقی در خود دارند، در حالی که بقیه حاصل توهمند. اما همه‌ی آنها زیر چتر نگرانی بزرگتری –از نظر من اصلیترین نگرانی آمریکا- در رابطه با برنامه‌ی هسته‌ای ایران قرار می‌گیرند: یک ایران دارای توان هسته‌ای به ایران این امکان را می‌دهد به قدرتی منطقه‌ای بدل شود که مخالف حضور آمریکا در خاورمیانه است.

نکته‌ی اصلی هم همین جاست: ایران تا زمانی که چارچوب امنیتی حاکم در منطقه بدین شکل باشد در آن شرکت نخواهد کرد، و آمریکا حاضر نیست چارچوب فعلی را برای تامین اهداف و خواسته‌های ایران برهم بزند. به خاطر حفظ ظاهر هیچ یک از این دو طرف حاضر به کوتاه آمدن نیستند، و به سرعت به سوی جنگ پیش می‌روند.

تنها امیدی که وجود دارد تا از بروز جنگ جلوگیری شود این است که تا به امروز دیپلماسی واقعا در بوته‌ی آزمایش قرار نگرفته است. در طول چهارسالی که اوباما در ریاست جمهوری بوده تنها یک گفتگوی دوطرفه‌ی 45 دقیقه‌ای میان ایران و آمریکا صورت گرفته است. اسم این را نمی‌شود دیپلماسی گذاشت.

آغاز یک روند دیپلماتیک پایدار در موضوع هسته‌ای ایران مشکل بزرگتر ایران و آمریکا را حل نمی‌کند، اما می‌تواند مبنایی قرار گیرد تا بر اساس آن گفتگو به مسائل دیگری که به همین میزان اهمیت دارند نیز کشانده شوند.

2013 و پس از آن

در شرایط فعلی تهران و واشنگتن هر دو از حصول توافقات معنادار سرباز زده‌اند، و هر دو به سمت تشدید بحران به سطحی خطرناک پیش می‌روند. با وجود اینکه هر دو طرف در حال تشدید اختلافات هستند، اما واقعیت آن است که هیچ یک در برابر دیگری دست بالا را ندارد و زمان به نفع هیچ یک در حال گذر نیست.

در بازی خطرناک، زمان برای تصمیم‌گیران در هر دو طرف رو به اتمام است. هر دو طرف در حال نزدیک شدن به نقطه‌ی بحرانی هستند، که پس از آن دیگر به تاخیر انداختن انتخاب میان درگیری نظامی یا سازش امکانپذیر نخواهد بود. شواهد زیادی وجود دارد که این نقطه‌ی بحرانی سال 2013 خواهد بود.

با این تفاسیر این بار چه می‌توان کرد تا گشایشی حاصل شود؟ هم تهران و هم واشنگتن باید نگاهی دوباره به روند دیپلماسی در چهار سال گذشته بیاندازند، و رویه‌ی خود را بر این اساس مشخص کنند. چهار درسی که می‌توان گرفت اینهاست.

اول از همه ایران و آمریکا باید مستقیما مذاکره کنند. مذاکرات میان جمهوری اسلامی و پنج به علاوه‌ی یک کافی نیست. آنچه که عملا یک مناقشه‌ی میان ایران و آمریکاست با حضور طرفهای متعدد بیخودی بیش از آنچه که باید پیچیده شده است. ایران از اکتبر سال 2009 تا به حال دیپلماسی دوسویه با ایالات متحده را رد کرده است، اما راههایی برای بله‌گرفتن از ایران وجود دارد.

یکی از این راهها می‌تواند این باشد که واشنگتن تاکید و تبلیغ راجع مذاکرات خصوصی و دوجانبه با ایران را گسترش دهد. ایران پیشتر علاقه‌ی خود را به فراتر رفتن از مسئله‌ی برنامه‌ی هسته‌ای و گفتگو در مسائل بیشتری همچون مسائل امنیت منطقه (چون سوریه، افغانستان و عراق) و مسائل حقوق بشر ابراز کرده است. آمریکا تا به حال ترجیح داده است که منحصرا بر مسائل هسته‌ای متمرکز شود، اما این رویه تنها به بدتر شدن وضع سایر مسائل منجر شده است.

دوم اینکه ایالات متحده باید این واقعیت را بپذیرد که بخشی از تحریم‌ها باید برداشته شود. نزدیک به یک سال است که پنج به علاوه‌ی یک مشخصا اعلام کرده از ایران چه می‌خواهد: ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را به سطح پنج درصد محدود کند، اورانیوم با غنای بالاتر خود را به کشور ثالث منتقل کند و تاسیسات غنی‌سازی زیر زمین خود را تعطیل کند. اما اینکه در مقابل چه به ایران خواهد رسید اصلا مشخص نیست، پنج به علاوه‌ی یک تصویر گنگی از مشوقهایی که در مقابل این عقب‌نشینی‌ها به ایران ارایه خواهد کرد ایجاد کرده است.

یک راه حل قابل قبول می‌تواند برداشتن تحریم نفتی اروپا علیه ایران در صورت محدود کردن غنی‌سازی اورانیوم باشد. با این اقدام می‌توان برای مذاکرات زمان خرید و فضای سیاسی لازم برای آنکه دیپلماسی مسیرش را بپیماید فراهم کرد. اگر دولت اوباما به این طرح چراغ سبز نشان دهد بعید است مقاومت جدی در برابر وجود داشته باشد، اما اروپا هم بدون تایید ضمنی آمریکایی‌ها حاضر به این اقدام نیست.

سوم اینکه آمریکا باید از اولتیماتوم دادن پرهیز کند. پس از چهار سال در پیش گرفتن سیاست اعمال فشار علیه ایران، واشنگتن درس ارزنده‌ای در مورد دیپلماسی با تهران آموخته است: فشار آوردن بر جمهوری اسلامی برای "بله گرفتن" معمولا منجر به پاسخ منفی می‌شود. متاسفانه برخی همچنان بر همان سیاست "همینی که هست" در قبال ایران پافشاری می‌کنند، که تا به حال هیچ ثمری وجود ندارد.

در عین حال که آمریکا باید تعقیب مذاکره با ایران را دوچندان کند، این موضوع را باید به خاطر داشت که از هیچ روند دیپلماتیکی نمی‌توان در همان بار اول با موفقیت همراه شود.

در آخر، آمریکا باید خود را برای یک بازی طولانی آماده کند. این مسئله، یک دوی ماراتن است نه دوی سرعت. دیوار بلند دشمنی سازمان‌یافته‌ای را که در طول سه دهه ساخته شده، نمی‌توان تنها با چند دیدار فرو ریخت. موفقیت تنها زمانی دست‌یافتنی خواهد بود که دیپلمات‌ها بنا را بر صبوری و پیشرفت در درازمدت قرار دهند. دیپلماسی کار سختی است، اما زمانی که مذاکرات شروع شود دیگر محدودیتی برای آنچه که می‌توان به آن دست یافت وجود ندارد.

طبیعتا برای رسیدن به توافق به دو طرف نیاز است. موفقیت هیچ روند دیپلماتیکی تضمین‌شده نیست، و مشخص نیست که ایران به پا پیش‌گذاشتن آمریکا جواب مثبت دهد. در هر حال تهران باید شفافیت و انعطاف بیشتری از خود نشان دهد، و با این واقعیت را که باید محدودیت‌هایی را برای برنامه‌ی هسته‌ایش بپذیرد کنار بیاید.

اگر صلح را شاخصی برای موفقیت بدانیم، آنگاه دیپلماسی بهتر جنگ این موفقیت را تضمین خواهد نمود. اوباما اگر محدودیت‌های بازوی نظامی آمریکا را درک کند و به قدرت دیپلماسی آمریکایی توجه بیشتری نشان دهد، خواهد توانست ضمن تکرار نکردن رییس‌جمهورهای پیش از خود، از فرصت دور دوم ریاست جمهوری خود برای حل و فصل دیپلماتیک اختلافات با ایران به خوبی بهره جوید.

یادداشت رضا مرعشی در فارین پالیسی

 

  نظرات ()
مطالب اخیر ترامپ در روز اول ریاست بر ایالات متحده آمریکا چکار می کند؟ ایران به دنبال نمونه ای مدرن از استراتژی آناکوندا برای شکست عربستان سعودی است عوامل و بازیگران دخیل در افزایش بحران در کشمیر آیا ایران با ذخایر نفتی و گازی خود می‌تواند روسیه را به چالش بکشد؟ آینده روابط عربستان و هند چالشهای کنونی و چشم انداز روابط هند و پاکستان علل تشدید تنش ها و آینده روابط هند و پاکستان ۱۳٩٥/٧/۱٤ بسترهای گسترش حضور چین در در افغانستان نقش گذشته و آینده قزاقستان
کلمات کلیدی وبلاگ ایران (۱٦٤) ترکیه (۸٠) سوریه (٧٥) امریکا (٦٤) خاورمیانه (٦٢) عربستان (٥٥) بحران سوریه (٤٧) داعش (٤۳) عراق (٤۱) روسیه (٤٠) سیاست خارجی (۳٥) ژئوپلتیک (٢٩) مقالات جغرافیای سیاسی (٢٩) یمن (٢٥) سیاست خارجی ایران (٢٥) مصر (٢٢) تحولات یمن (۱٩) چین (۱۸) اوباما (۱٧) اردوغان (۱٧) پاکستان (۱٦) سیاست خارجی ترکیه (۱٦) سیاست خارجی عربستان (۱٥) تحولات سوریه (۱٤) افغانستان (۱٤) کردها (۱٤) کردستان عراق (۱٤) ایران عربستان (۱۳) قطر (۱۳) القاعده (۱۳) صادرات گاز (۱۳) تحولات جهان عرب (۱۳) امنیت (۱٢) بیداری اسلامی (۱٢) عربستان سعودی (۱٢) روابط بین الملل (۱٢) توافق هسته ای (۱۱) نفت (۱۱) انرژی (۱۱) رقابت ایران و عربستان (۱۱) دیپلماسی (۱٠) سیاست (۱٠) اتحادیه اروپا (۱٠) حوثی ها (۱٠) عبدالرضا فرجی راد (٩) قدرت نرم (٩) سیاست خارجی امریکا (٩) تحریم (٩) اعراب (٩) روابط ایران ترکیه (٩) چین - امریکا (٩) آسیای مرکزی (۸) جهان عرب (۸) ایران امریکا (۸) تروریسم (۸) ژئوپلیتیک (۸) سلفی گری (۸) اسلام گرایی (۸) جهانی شدن (۸) کردستان (۸) حکومت اقلیم کردستان (۸) سیاست خارجی روسیه (۸) روابط ایران روسیه (٧) جمهوری آذربایجان (٧) گاز (٧) اروپا (٧) لبنان (٧) انتخابات (٧) پرونده هسته ای (٧) بندر چابهار (٧) نظام بین الملل (٦) ایران عراق (٦) بهار عربی (٦) قفقاز جنوبی (٦) انتخابات‌ (٦) استراتژی (٦) آفریقا (٦) اسرائیل (٦) پوتین (٦) آذربایجان (٦) وهابیت (٦) هند (٦) اخوان المسلمین (٦) خلیج فارس (٦) بارزانی (٦) تاریخچه داعش (٦) داعش عراق (٦) داعش سوریه (٦) خاورمیانه اسلامی (٦) گاز ایران (٦) خاورمیانه بزرگ (٥) انتخابات شورا (٥) سیاست خارجی چین (٥) بحران عراق (٥) مقالات ژئوپلیتیک (٥) هیدروپلیتیک آب (٥) روابط روسیه ترکیه (٥) خط لوله صلح (٥) دیپلماسی عمومی (٥) جنگ نرم (٥) بحران آب (٥) انتخابات ایران (٥) حزب الله (٥) حزب الله لبنان (٥) جغرافیای سیاسی (٥) امنیت ملی (٥) ترانزیت (٥) فلسطین (٥) رسانه (٥) جغرافیا (٥) رژیم های بین المللی (٥) تبلیغات انتخابات (٥) ژئوپلتیک ایران (٥) شیعیان یمن (٥) نظم نوین جهانی (٥) شمال آفریقا (٤) مذاکرات هسته ای (٤) نوری مالکی (٤) ژئواستراتژیک (٤) افراط گرایی (٤) کردهای سوریه (٤) سیاست خارجی قطر (٤) ارتش آزاد سوریه (٤) مشاوره انتخاباتی (٤) ایران چین (٤) نظریه های روابط بین الملل (٤) علویان ترکیه (٤) ارمنستان (٤) بحران (٤) اوکراین (٤) اسلام (٤) طالبان (٤) بلوچستان (٤) امارات (٤) اردن (٤) جهان اسلام (٤) انقلاب اسلامی (٤) تحریم های بین المللی (٤) منافع ملی (٤) امارات متحده عربی (٤) مرز (٤) بشار اسد (٤) علویان (٤) هژمونی (٤) حقوق بین الملل (٤) دیپلماسی آبی (٤) نظم جدید جهانی (٤) داعش در عراق (٤) جبهه النصره (٤) ژئوپلتیک گاز (٤) فدرالیزم (۳) چاپ تبلیغات انتخابات (۳) شیوه تبلیغات انتخاباتی (۳) خاورمیانه جدید (۳) ایران سوریه (۳) چین اقتصاد (۳) ساختار یمن (۳) جنگ آب (۳) حوثی های یمن (۳) ژئوپلیتیک آب (۳) مقالات ژئوپلتیک (۳) روابط افغانستان -پاکستان (۳) ژنوم ژئوپلیتیک (۳) روابط ایران و عمان (۳) رودخانه مرزی (۳) روابط ترکیه عراق (۳) سیاست خارجی هند (۳) رقابت های ژئوپلیتیکی و (۳) رقابت نفتی (۳) کریدور شمال جنوب (۳) شورای همکاری خلیج فارس (۳) 11سپتامبر (۳) ژئواستراتژی (۳) حسن البنا (۳) اقتصاد سیاسی (۳) شورای امنیت (۳) قفقاز (۳) انتخابات ریاست جمهوری (۳) قره باغ (۳) ترکمنستان (۳) عمان (۳) دموکراسی (۳) کلینتون (۳) فرهنگ (۳) ظریف (۳) خزر (۳) بریتانیا (۳) یارانه (۳) روابط خارجی (۳) روابط ایران و عربستان (۳) حافظ نیا (۳) انتخابات ترکیه (۳) مدیریت بحران (۳) انقلاب های عربی (۳) استراتژی ایران در عراق (۳) راهبرد ترکیه در سوریه (۳) علویان سوریه (۳) همکاری بین المللی (۳) قطر شبکه الجزیره (۳) انتخابات امریکا (۳) سیاست خارجی پاکستان (۳) هدف مندی یارانه ها (۳) ایران مصر (۳) ایران هراسی (۳) شیعیان عربستان (۳) منطقه آزاد ارس (٢) هارتلند (٢) موقعیت ایران (٢) برخورد تمدنها (٢) مدل مفهومی (٢) اسد (٢) مرزهای ایران (٢) استراتژِی (٢) انر}ى هسته ای (٢) رژزیم حقوقی (٢) عزت اله عزتی (٢) ترورریسم (٢) انقلاب تونس (٢) مقاومت و حزب الله (٢) پیمان کمپ دیوید (٢) انقلاب مصر (٢) خاورمیانه جدید (٢) علی عبدالله صالح (٢) تحولات خاورمیانه (٢) تحولات مصر (٢) موازنه قدرت (٢) تئوری های روابط بین الملل (٢) لبنان و بحران سوریه (٢) ساختار شورای امنیت (٢) مرزهای دریایی ایران (٢) رشد اسلام گرایی (٢) تحدید حدود مرز (٢) ترکیه سوریه (٢) امریکا خاورمیانه (٢) چالش های ترکیه (٢) ایران ترکبه (٢) انقلابات عربی (٢) ترکیه خاورمیانه (٢) روابط با عراق (٢) بازار انرژی (٢) صادرات نفت (٢) سیاست بین الملل (٢) محمد مرسی (٢) عراق جدید (٢) کردستان سوریه (٢) ژئواکونومیک (٢) امنیت منطقه ای (٢) شیعیان عراق (٢) کردهای ترکیه (٢) روابط ایران و ترکیه (٢) مقام معظم رهبری (٢) حماس (٢) سنگاپور (٢) روحانی (٢) تبلیغات انتخاباتی (٢) سازمان ملل (٢) فرانسه (٢) ارتباطات (٢) تنش زدائی (٢) موسویان (٢) قومیت (٢) ناتو (٢) جهان سوم (٢) هویت ملی (٢) اوپک (٢) غرب (٢) آمریکا (٢) لیبی (٢) مازندران (٢) بی بی سی (٢) جمهوری اسلامی ایران (٢) قزاقستان (٢) حق وتو (٢) مذاکره (٢) کویت (٢) آلمان (٢) هویت فرهنگی (٢) تهدید نرم (٢) احمدی نژاد (٢) اسلام سیاسی (٢) قیمت نفت (٢) کنفدراسیون (٢) ایران هسته ای (٢) نفت وگاز (٢) سازه انگاری (٢) منطقه گرایی (٢) تبارشناسی (٢) هانتینگتون (٢) موادمخدر (٢) تحریم اقتصادی (٢) بازدارندگی (٢) واقع گرایی (٢) حزب عدالت و توسعه (٢) رئیس جمهور آمریکا (٢) فدرالیسم (٢) کریمه (٢) پسا تحریم (٢) ملت سازی (٢) روابط ایران امریکا (٢) دریای جنوبی چین (٢) جزایر چین جنوبی (٢) دولت سازی (٢) خط لوله تاپی (٢) پسابرجام (٢) القاعده یمن (٢) جغرافیای سیاسی (٢) کد ژئوپلیتیک (٢) برجام (٢) داعش افغانستان (٢) هیدرو پلیتیک (٢) بحران یمن (٢) جریان های افراطی (٢) گروه سلفی خراسان (٢) گروه خراسان (٢) افغانستان ایران (٢) دولت اسلامی عراق و شام (٢) گروه تکفیری خراسان (٢) منابع گازی (٢) کنکره امریکا (٢) کریدور شمال- جنوب (٢) طرح توسعه شرق (٢) توسعه شرق (٢) یرنامه چهارم توسعه (٢) ترکیه داعش (٢) تبارشناسی تروریسم (٢) ساختار سیاسی عمان (٢) ساختار قومی یمن (٢) شیعیان زیدی (٢) تروریسم سلفی (٢) الگوی امنیتی (٢) سلفی گری وهابی (٢) قدرت ملی (٢) ایران ترکیه سوریه (٢) داود اوغلو (٢) ترکیه وبحران سوریه (٢) ایران اعراب (٢) القاعده آفریقا (٢) گرو های تندرو (٢) کشور عمان (٢) امنیت جمهوری اسلامی ایران (٢) موضوع هسته ای ایران (٢) رقایت امریکا روسیه (٢) رقابت ایران و ترکیه (٢) تاریخ یارانه (٢) سیاست خارجی روسیه (٢) عبدربه منصور هادی (٢) اسلام رادیکال (٢) رادیکالیسم اسلامی در آفریقا (٢) آگهی انتخاباتی (٢) مشاوره تبلیغات انتخابات (٢) جایگاه قطر (٢) چاپ آگهی انتخاباتی (٢) چاپ تراکت انتخابات (٢) ترورریسم سوری (٢) تجزیه سوریه (٢) تحریم سیاسی (٢) اقتصاد امارات (٢) امنیت سیاسی (۱) جوک قومیتی (۱) روابط جهانی (۱) توافق ایران و 1+5 (۱) عمق استراتژیک (۱) عمق استراتژیک ایران (۱) روسیه سوریه (۱) تحریم های بین النللی (۱) تحریم های بکجانبه (۱) امنیت، (۱) قفقاز شمالی (۱) روابط ایران و پاکستان (۱) انتخابات پارلمانی المان (۱) حزب سبز آلمان (۱) محمد جواد ظریف (۱) مذاکرات سازش (۱) یاران رئیس جمهور (۱) گروه های ذینفوذ (۱) همگرایی، واگرایی (۱) منارعات قومی (۱) ارتش آزاد مصر (۱) بوکوحرام (۱) توسعه ملی (۱) سیاستهای امنیتی (۱) جنگ تمدنها (۱) احزاب عراق (۱) دموکراسی در عراق (۱) تحریم اقتصادی (۱) تحریم نفتی (۱) چالش های صادرات گاز (۱) سیاست خارجی دولت نهم ودهم (۱) جبهه اسلامی سوریه (۱) اتحادیه اروپایی (۱) روند صلح (۱) فلسطین، اسرائیل (۱) روندصلح خاورمیانه (۱) جغرافیای خاورمیانه (۱) تاریخ خاورمیانه جدید (۱) مازی (۱) شیعیان مالزی (۱) بلوچستان آزاد (۱) شورای روابط خارجی اروپا (۱) مدل مفهومی بحران سوریه (۱) تروریسم رسانه ای (۱) ریشه های بحران سوریه (۱) دوران جنگ سرد (۱) یکجانبه گرایی (۱) چندجانبه گرایی (۱) مفهوم منطقه گرایی (۱) معاهده شنگن (۱) نظریه های انقلاب (۱) انقلاب های عربی (۱) نظریه های جغرافیای سیاسی (۱) نظریه های ژئوپولیتیک (۱) منابع کنکور دکتری علوم جغرافیا ی سیاسی (۱) هارتلند جدید (۱) بهار عربی، (۱) گروه های معارض سوریه (۱) حزب سلفی نور (۱) حزب النهضه (۱) ژئواستراتژی جهانی (۱) مکیندر (۱) چاپ بنر انتخابات (۱) بروشورهای انتخابات (۱) تبیلغات انتخابات (۱) چاپ آگهی (۱) طراحی آگهی انتخابات (۱) جایگاه انتخابات در ایران (۱) اقتصاد ترکیه (۱) تبلیغات انتخابات مجلس (۱) تبلیغات در انتخابات (۱) شیوه های انتخاباتی (۱) غلامحسن حیدری (۱) تبلیغات انتخابات رسانه (۱) چاپ آگهی انتخابات (۱) هزینه تبلیغات انتخابات (۱) نقش اردن در سوریه (۱) ماهیت اقتصاد سیاسی بین‌الملل (۱) اعتراضات ترکیه (۱) اسلام گرایی آفریقا (۱) چاپ تبلیغات انتخاباتی (۱) چاپ انتخابات (۱) اس 300 (۱) امنیت ایران (۱) انتخابات تبلیغات (۱) شیوه های تبلیغات (۱) یارانه ها در جهان سوم (۱) تاریخچه هدف مندی یارانه ها (۱) فتح اله گولن (۱) انقلاب اسلامی ایران (۱) عراق کردستان (۱) بغداد اربیل (۱) تجمیع انتخابات (۱) مشاکرت سیاسی (۱) شورای اطلاعات ملی آمریکا (۱) محمئد (۱) استراتژی ایران (۱) تغییر نظام سوریه (۱) قراردادگاز ایران پاکستان (۱) روابط فرهنگی (۱) واردات گاز ترکمنستان (۱) رقابت ایران و مصر (۱) العراقیه (۱) ایران ترکیه (۱) جریان مقاومت (۱) جبهه مقاومت (۱) تئوری جیمزروزنا (۱) ایرانیان در قزاقستان (۱) شیعیان قزاقستان (۱) آذری های قزاقستان (۱) نونس (۱) نقشه سوریه (۱) نقشه نبرد در سوریه (۱) جبهه‌های جنگ در سوریه (۱) انرژی هسته ای (۱) تروریسم سلفی- تکفیری (۱) بندربن سلطان (۱) دیپلماسی شهری (۱) اسه آن (۱) نگاه به شرق (۱) سلفی گری تکفیری (۱) وهابیت تکفیری (۱) تحولات اقتصادی امارات (۱) احزاب آذربایجان (۱) جنبش مقاومت (۱) شمال عراق (۱) آگهی جذب فوق لیسانس علوم سیاسی (۱) اقتصاد قطر (۱) ابوبکر البغدادی (۱) کارکرد گرایی (۱) داعش در سوریه (۱) الحوثی ها (۱) انتخابات‌ سوریه (۱) حامیان داعش (۱) موصل (۱) اقتصاد یمن (۱) یمن در نگاه استراتژیک عربستان (۱) زیدی های یمن (۱) جغرافیای یمن (۱) واقعیت داعش (۱) کردهای عراق (۱) آینده کردها (۱) اقتصاد عمان (۱) نفت کردستان (۱) ژئوپلیتیک عراق (۱) مناطق جدایی طلب اروپا (۱) جدایی طلبی (۱) کوبانی (۱) تقابل ترکیه-عربستان (۱) اختلاف ترکیه عربستان (۱) رقابت ترکیه عربستان (۱) سقوط صنعا (۱) نقش ایران عربستان در یمن (۱) رابطه ترکیه با داعش (۱) ساختار قومی (۱) کردهای ایران (۱) انرژى هسته ای (۱) ترانزیت گاز (۱) انصارالله (۱) موقعیت اقتصادی یمن (۱) جایگاه منطقه ای یمن (۱) روابط آمریکا روسیه (۱) حسن بهشتی پور (۱) تحریم های علیه ایران (۱) نیچروان بارزانی (۱) استخدام کارشناس ارشد علوم سیاسی (۱) دعوت به همکاری روابط بین الملل (۱) استخدام کارشناس ارشد روابط بین الملل (۱) استخدام ارشد روابط بین الملل (۱) قدرت ملی ایران (۱) دالان شمال جنوب (۱) ژئوپلتیک بلوچستان (۱) فیمینسیم (۱) مدیریت سیاسی فضا (۱) منظقه آزاد چابهار (۱) سیاست خارجی افغانستان (۱) گروه تروریستی خراسان (۱) روابط عربستان اسرائیل (۱) تفاهم لوزان (۱) داعش آفریقا (۱) مختاری،حسین (۱) عبدی،عطاءالله (۱) مدل اندرسون، (۱) الرمادی (۱) پارلمان ترکیه (۱) ارتش های جهان (۱) روسیهر (۱) ژئوپلتیک نفت (۱) آثار توافق هسته ای بر خاورمیانه (۱) سلاح های روسی (۱) روابط روسیه چین (۱) نقش امارات در یمن (۱) جنبش گوران (۱) نظریه‌های ژئوپلیتیک (۱) داعش در آسیای مرکزی (۱) دولت آشتی ملی افغانستان (۱) سیاست خارجی پاکستان (۱) دموکرات ها (۱) عربستان یمن (۱) ژئواستراتژیک ایران (۱) انتخایات ترکیه (۱) اسلام گرایان ترکیه (۱) محمد ابن عبدالوهاب (۱) نوار مرزی ایران ترکیه (۱) مسائل مرزی (۱) تجزیه استانهاس سنی عراق (۱) تحول ژئوپلیتیک (۱) ساختار ژئوپلیتیکی جهان (۱) الگوهای اسلام گرایی (۱) نظریه های روابط بین الملل ریه های (۱) بازدارندگی استراتژیک (۱) ضدژئوپلیتیک (۱) ژئوپلیتیک مقاومت (۱) سایکس-پیکو (۱) کیومرث یزدان پناه (۱) سیاست خارجی فرانسه (۱) اختلاف مصر و عربستان (۱) مصر عربستان (۱) اقلیت های قومی ترکیه (۱) اقلیت های زبانی ترکیه (۱) اقلیت های دینی ترکیه (۱) جریان های وهابی (۱) روسیه آذربایجان (۱) دولت-ملت (۱) دولت -ملت سازی (۱) نوروپلیتیک (۱) بحران خاورمیانه (۱) روابط پاکستان افغانستان (۱) تحولات سیاسی ترکیه (۱) پایگاه هوایی روسیه (۱) شی جین‌پینگ (۱) شهر ملکان (۱) اکولوژی سیاسی (۱) جغرافیای سیاسی شهر (۱) آبراه خزر روسیه (۱) منازعات دریایی (۱) اختلافات دریایی (۱) اقلیم در ژئوپلتیک (۱) ژئوپلیتیک خاورمیانه (۱) قانون مناطق دریایی (۱) ایران هند (۱) گوادر (۱) صلح کردها (۱) پیمان شانگهای (۱) تاثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (۱) سیاست خارجه ایران و عراق (۱) سیاست خارجی عراق (۱) اقوام عراق (۱) بازارنفت (۱) روابط عربستان امریکا (۱) سیاست خارجی قزاقستان (۱) چین -افغانستان (۱) روسیه اتحادیه اروپا (۱) هند پاکستان (۱) روابط هند و پاکستان (۱) روابط هند وعربستان (۱) روابط عربستان وهند (۱) بحران کشمیر (۱) هند کشمیر (۱) پاکستان کشمیر (۱) استراتژِی آناکوندا (۱) مناطق آزاد ترکیه (۱) ژئوپلتیک مقاومت اسلامی (۱) بنیان‌های ژئواستراتژیک (۱) بازاریابی انتخابات (۱) کمپین انتخاباتی (۱) برنامه‌ریزی تبلیغاتی (۱) اهداف روسیه در سوریه (۱) مدل های دولت-ملت (۱) دولت-ملت سازی (۱) رهیافت اسلامی ایرانی (۱) روابط چین بریتانیا (۱) روابط ایران -اروپا (۱) عربستان روسیه (۱) کریدورهای ترانزیتی (۱) بندرچابهار (۱) کریدورهای بین المللی (۱) کریدورشرق- غرب (۱) موقعیت ترانزیتی ایران (۱) داعش در پاکستان (۱) کشورهای دو سه دولتی (۱) 13نوامبر پاریس (۱) انفجارهای پاریس (۱) حمله داعش به پاریس (۱) حملات تروریستی پاریس (۱) راهبرد نظامی ژاپن (۱) اهمیت هیدروپلیتیکی ایران (۱) روابط ترکیه عربستان (۱) روابط اعراب ترکیه (۱) روابط ترکیه با اعراب (۱) ژئوپلتیک اروپا (۱) روسیه اوکراین (۱) اندیشه سیاسی اهل سنت (۱) خلافت از دیدگاه اهل سنت (۱) مبانی اندیشه سیاسی (۱) بازارهای منطقه ای گاز (۱) قتصاد سیاسی بین الملل (۱) نو واقع گرایی (۱) رسول حاج احمدی (۱) حسین اژدر (۱) فدراسیون و کنفدراسیون (۱) ژئوپلیتیک فضای مجازی (۱) موتلفه اسلامی (۱) المنار (۱) توییتر (۱) تقسیمات کشوری (۱) ژئواکونومی (۱) شنگن (۱) بنیادگرایی (۱) سلاح شیمیایی (۱) لویی جرگه (۱) مفهوم قدرت (۱) جنگ رسانه (۱) چابهار (۱) سرحد (۱) جهانی سازی (۱) موساد (۱) رژیم حقوقی (۱) جنگ سرد (۱) اقتصاد جهانی (۱) زیباکلام (۱) اسامه بن لادن (۱) فعالیت هسته ای (۱) ژئوپولیتیک (۱) رود ارس (۱) دولت یازدهم (۱) الشباب (۱) سیاست داخلی (۱) سازمان های بین المللی (۱) آذری ها (۱) گرهاردشرودر (۱) الهام علی اف (۱) نواندیشی دینی (۱) برنامه هسته ای ایران (۱) احسان شریعتی (۱) تنب بزرگ (۱) ترانزیت کالا (۱) پراگماتیسم (۱) امارات متحده (۱) ارتش چین (۱) پیروزی در انتخابات (۱) امنیت انرژی (۱) چاوز (۱) فرانسیس بیکن (۱) آلاسکا (۱) کشمیر (۱) ابوموسی (۱) آسیای مرکزی و قفقاز (۱) رضاشاه (۱) ایران گردی (۱) رژیم صهیونیستی (۱) منافع (۱) رئیس جمهور (۱) پ ک ک (۱) پارس جنوبی (۱) فیس بوک (۱) صدای امریکا (۱) جنگ روانی (۱) آل سعود (۱) راه آهن (۱) بین الملل (۱) بی بی سی فارسی (۱) تاریخ اسلام (۱) فدراسیون (۱) گرجستان (۱) هرمنوتیک (۱) علوم سیاسی (۱) احمد بن حنبل (۱) ریگی (۱) هوگو چاوز (۱) اومانیسم (۱) کره جنوبی (۱) آتاتورک (۱) انتخابات آمریکا (۱) ملی گرایی (۱) ترکمن (۱) جغرافیای سیاسی خاورمیانه (۱) چشم انداز (۱) ملکان (۱) آینده پژوهی (۱) مشترک المنافع (۱) ابن تیمیه (۱) هیلاری کلینتون (۱) ارتش (۱) مصدق (۱) بغداد (۱) جان مک کین (۱) گردشگری (۱) رهبری (۱) دولت (۱) حج (۱) مبارک (۱) سرزمین (۱) توسعه (۱) موشک (۱) مدیریت (۱) ونزوئلا (۱) مقاومت (۱) سلام (۱) شریعتی (۱) بوش (۱) شیعیان (۱) انتفاضه (۱) آذری (۱) دبی (۱) دانش (۱) علم (۱) انقلاب ایران (۱) ماهواره (۱) انتخابات مجلس (۱) مشارکت سیاسی (۱) نظریه (۱) قالیباف (۱) اقتصاد ایران (۱) عبدالله شهبازی (۱) اسلام هراسی (۱) سکولار (۱) هیرمند (۱) تجارت آزاد (۱) جزایر سه گانه (۱) دریای خزر (۱) شما (۱) باکو (۱) انگلستان (۱) حاکمیت (۱) سکولاریسم (۱) استراتژیک (۱) توسعه اقتصادی (۱) تشیع (۱) ژاپن (۱) هویت (۱) توریسم (۱) احزاب (۱) توسعه پایدار (۱) بحرین (۱) حمل و نقل (۱) مشارکت مردمی (۱) صهیونیسم (۱) اکونومیست (۱) قانون انتخابات (۱) سوخت هسته ای (۱) ویلیام جیمز (۱) اخوان المسلمین سوریه (۱) جنگ نفتی (۱) نظر سنجی انتخاباتی (۱) جغرافیای ملکان (۱) سیاست ترکیه (۱) نظام بین المللی (۱) جمهوری خواهان (۱) ارتش امریکا (۱) نظم منطقه ای (۱) سقوط بشار اسد (۱) محورمقاومت (۱) تاثیر ماهواره بر جوانان (۱) هژمون (۱) ارتش آزاد (۱) پیروزی اوباما (۱) ارتش عراق (۱) فلسفه جغرافیا (۱) مسعود بارزانی (۱) موازنه منطقه ای (۱) شهرستان ملکان (۱) جلال طالبانی (۱) عدالت و توسعه (۱) جنبش اسلامی (۱) انقلابات عربی و ترکیه (۱) اربیل (۱) خاورمیانه رمیانه (۱) کردستان ترکیه (۱) توازن قدرت (۱) انقلاب سوریه (۱) خلیج‌فارس (۱) قدرت نرم ایران (۱) ترکیه اسرائیل (۱) سیاست خاورمیانه ترکیه (۱) اهداف ترکیه (۱) اختلافات مرزی (۱) احزابرسیاسی ایران (۱) ناپایداری احزاب (۱) قدرت نظامی (۱) اعتراضات سوریه (۱) ترکیه و اعراب (۱) ترکیه سیاست خارجی (۱) روابط ایران و عراق (۱) مطالعات منطقه ای (۱) ایران و عربستان (۱) ایران ترکیه جهان عرب (۱) امنیت اسرائیل (۱) اهداف ترکیه در سوریه (۱) مشارکت‌ سیاسی‌ (۱) رای‌ و رای‌دادن‌ (۱) تبلیغات‌ انتخاباتی‌ (۱) پیامدهای سقوط بشار اسد (۱) سقوط اسد (۱) سقوط سوریه (۱) خطوط مرزی (۱) چاک هاگل (۱) عهدنامه 1975 (۱) مرزایران عراق (۱) مناقشات مرزی (۱) مرزهای غربی ایران (۱) مرز عراق (۱) ترکان سین کیانگ (۱) استراتژی امریکا (۱) [ جریان های ملی گرا (۱) تحولات ایران (۱) بازیگران تحولات سوریه (۱) مخالفان آل سعود (۱) اسلام گرایی ترکیه (۱) اهل تسنن عراق (۱) جنبش مصر (۱) انقلاب مصز (۱) تحولات لبنان (۱) شیعیان کویت (۱) انتخابات گویت (۱) بحرانهای قومی عراق (۱) ترکیه عراق (۱) میادین نفت و گاز (۱) مرزهای ایران در خلیج فارس (۱) مرزهای ایران و کویت (۱) آثار بحران سوریه (۱) پیامدهای بحران سوریه (۱) ژئوکالچر (۱) استراتژی چیست (۱) تاثیرات شبکه های ماهواره ای (۱) نقش مخرب شبکه های خارجی (۱) اصلاح شورای امنیت (۱) استراتژی امنیت (۱) انتخابات کویت (۱) پیامدهای انتخابات کویت (۱) امریکا خلیج فارس (۱) امریکا سیاست خارجی (۱) پارس جنوبی (۱) رژیم های سیاسی (۱) جامعه شتاسی سیاسی (۱) تئوری های بین الملل (۱) حمیرا مشیر زاده (۱) تاریخ سوریه (۱) اقتصاد سوریه (۱) جغرافیای سوریه (۱) تحولات عربی (۱) رقابت ایران ترکیه (۱) ایران پاکستان (۱) قطر سیاست (۱) روابط خارجی قطر (۱) قطز خاورمیانه (۱) امریکا قطر (۱) موازنه نرم (۱) انتخابات 2012آمریکا (۱) سیاست های روسیه (۱) رئیس جمهور روسیه (۱) سیاست های روسیه سیه (۱) رسانه های یهودی (۱) اامپریاالیسم رسانه ای (۱) شبکه ماهواره (۱) الکوثی (۱) هادی تی وی (۱) شبکه جهانی اهل بیت (۱) تاریخچه بی بی سی (۱) کارمندان بی بی سی فارسی (۱) رسانه نوین (۱) رسانه های ارتباطی (۱) آثار ماهواه (۱) رسانه فارسی (۱) ایران، (۱) جهان تک قطبی (۱) جنبش صهیونیسم (۱) تجزیه عربستان (۱) سید قطب (۱) مناقشه اعراب و اسرائیل (۱) جنبش اخوان المسلمین (۱) اخوان المسلمین آفریقا (۱) جمال عبداناصر (۱) فرار عروس قذافی (۱) همسر قذافی (۱) اویغورها باما (۱) تحولات مصر لات مصر (۱) آینده مصر (۱) ترک ها (۱) جان کری (۱) مدیریت سیاسی (۱) ساختارگرایی (۱) مورگان شوستر (۱) برساخت گرایی (۱) اویغورها (۱) انقلاب یمن (۱) موج بیداری (۱) آل خلیفه (۱) قذاقی (۱) تهاجم رسانه ای (۱) قدرت سخت (۱) سونامی بیداری اسلامی (۱) مرزهای ایران و عراق (۱) شبکه های فارسی زبان (۱) نظریه دولت (۱) سیر تکوین دولت درایران (۱) مفهوم دولت (۱) تحول حکومت در ایران (۱) تحولات عربستان (۱) جغرافیای انتخابات (۱) ارتش روسیه (۱) میادین مشترک (۱) ملک سلمان (۱) امپریالیسم خبری (۱) مقالات رسانه و اینترنت (۱) ‍ژئورسانه ژئومدیا (۱) حزب الله و رفتار رسانه ای (۱) ایران- روسیه (۱) جوزف نای (۱) سفیر انگلیس (۱) نهضت ملی نفت (۱) پایگاه دریای ام الغنم (۱) پایگاه هوایی ظهران (۱) پایگاه دریایی جفیر (۱) پایگاه دریایی خضب (۱) منابع ارشد ژئوپلتیک (۱) منابع ارشد جغرافیای سیاسی (۱) مبانی جغرافیا (۱) متون تخصصی جغرافیا (۱) ژئوپلتیک دوره تولد (۱) ژئوپلتیک دوره احیا (۱) ژئوپلتیک دوره افول (۱) ژئوپلتیک دوره شکوفایی (۱) ژئواستراتژِی خلیج فارس (۱) دکتر سمیعی (۱) اقوام -قومیت (۱) الیاس واحدی (۱) نظریه های ژئوپلتیک (۱) عوامل ژئوپلتیک (۱) راتزل (۱) ایران-امریکا (۱) روسیه-چین (۱) مجتهدزاده (۱) پور پویان رضا (۱) منابع دکترای جغرافیای سیاسی (۱) ژئوپلتیک انتقادی (۱) ژئوپلتیک فراگیر (۱) قدرت نظامی ایران (۱) سیدجمال الدین (۱) ایران اروپا (۱) علاوی (۱) فرصت چالش (۱) حوادث زاهدان (۱) هانتیگتون (۱) مرز امنیت (۱) گزارش سازمان ملل (۱) جنگ یمن (۱) حسین بشیریه (۱) نجران (۱) چرخه سوخت هسته ای (۱) جهانی شدن فرهنگ (۱) الوین تافلر (۱) مصطفی کمال آتاتورک (۱) هویت قومی (۱) شیعه ستیزی (۱) صعده (۱) جنگ داخلی (۱) نظریه تربیتی (۱) مناقشه (۱) ترامپ (۱)
دوستان من اسلام تایمز العالم الوقت انتخاب انجمن ژئوپلیتیک ایران انجمن علوم سیاسی اندیشکده روابط بین الملل ایراس ایران بالکان بولتن پرس تی وی پژوهشکده مطالعات راهبردی تابناک ترکیه TRT خبر آنلاین خبرگزاری آران نیوز خبرگزاری ایرنا خبرگزاری ایسنا خبرگزاری ترند خبرگزاری تسنیم خبرگزاری فارس خبرگزاری مشرق دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه دیپلماسی ایرانی روز نو ژئوپلیتیک ایرانی عصرایران فرارو فصلنامه مطالعات راهبردی کرد پرس مرکز بین المللی مطالعات صلح مرکز تحقیقات استراتژیک مرکز مطالعات استراتژیک آریا مرکز مطالعات تاریخ معاصر مرکز مطالعات سیاستگذاری عمومی مرکز مطالعات وزارت امورخارجه مطالعات قفقاز موسسه مطالعات آمریکای شمالی موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی پرتال زیگور طراح قالب