ایران بازگو
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ ایران بازگو
آرشیو وبلاگ
      ایران بازگو (بازگو کننده گلچینی ازاخبار و پژوهش های سیاسی و ژئوپلتیکی روز ایران و جهان)
ظرفیت‌های ایران در اعمال قدرت نرم نویسنده: ایران بازگو - ۱۳٩۱/۱٠/۱۱

نگاهی به ظرفیت‌های ایران در اعمال قدرت نرم


 

نویسنده : افسانه احدی




 

مقدمه
 

شرایط جدید نظام بین‌الملل باعث‌شده تا مؤلفه‌های جدیدی نیز در ساختارهای رسمی بین‌المللی نقش ایفا کنند. پایان جنگ سرد و اولویت‌های امنیتی کشورها، اقتصادمحورشدن سیاست‌های جهانی، مطرح‌شدن بازیگران جدید و اهمیت یافتن افراد و نهادهای غیردولتی در جهان، موجب شده تا کشورها برای تأمین منافع ملی خود، ابزارها و راه‌های جدیدی را به‌کار بگیرند که مهم‌ترین آن را می‌توان بهره‌گیری از ابزارهای قدرت نرم دانست. توانایی اثرگذاری، تقویت وجهه بین‌المللی، تعامل روزافزون جهانی و تلاش برای کسب فرصت‌های بهتر اقتصادی را می‌توان بخشی از انگیزه‌های دولت‌مردان برای به‌کارگیری قدرت نرم برشمرد. بر این اساس، می‌توان مشاهده کرد که همه کشورها با توانایی‌ها و اهداف متفاوت، قادرند تا ابزارهای قدرت نرم خود را در کنار دیگر ابزارهای‌شان به‌کار ببرند و موفقیت‌هایی نیز در این زمینه به‌دست آورند. به‌نظر می‌رسد ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، توانست به‌خوبی از ابزار قدرت نرم خود در منطقه و جهان بهره ببرد، اما در شرایط جدید، توجه زیادی در به‌کارگیری این ابزار نمی‌شود. در این نوشتار بحث اصلی این است که ایران چگونه می‌تواند از مؤلفه قدرت نرم خود بهره ببرد؟ و این‌که ایران برای تقویت و هدایت قدرت نرم خود در جهان، چه محدودیت‌هایی دارد؟ بر این اساس، در این نوشتار تلاش می‌شود تا ابتدا با یک بررسی اجمالی، اهمیت و کاربرد قدرت نرم در انقلاب اسلامی ایران مطرح شود و در بخش بعدی، موانع و محدودیت‌های کنونی در کاربرد قدرت نرم، مورد تحلیل قرار گیرد. در بخش آخر نیز با توجه به تجربه دیگر کشورها، پیشنهادهایی برای بهره‌گیری بهینه از این قدرت در ایران، مطرح خواهد شد.


 

انقلاب اسلامی ایران و قدرت نرم
 

بررسی تاریخی نشان می‌دهد که ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، به‌خوبی توانست از قدرت نرم خود در منطقه و جهان بهره ببرد. به‌ویژه که این انقلاب، بر مبنای ارزش‌هایی نظیر مردم‌سالاری دینی و کمک به نهضت‌های رهایی‌بخش، شکل گرفته است. حتی می‌توان شکل‌گیری هسته‌های نیروهای انقلابی در داخل کشور را نیز تحت تاثیرِ جاذبه‌های رهبری انقلاب دانست؛ رهبری که در منطقه و جهان نیز بسیار تأثیرگذار بود و الگوی بسیاری از فعالیت‌ها و جنبش‌های آزادی‌طلبانه تلقی می‌شود. از طرف دیگر، گفتمان انقلاب اسلامی ایران بر اخلاق تأکید دارد، که در این حالت، قدرت نرم از توان جذب کننده‌ای برخوردار است و می‌تواند رفتار مردم را تعیین کند و تغییر دهد. هم‌چنین، ایران در ابتدای پیروزی انقلاب و تا قبل از آغاز جنگ 8 ساله عراق علیه ایران، به‌خوبی توانست از توان اطلاعاتی و ارتباطاتی رسانه‌ای، براساس امکانات آن زمان، برای انتقال پیام انقلاب به مخاطبان خود بهره ببرد؛ که این امر از جمله اقدامات ایران برای تقویت و هدایت قدرت نرم به‌شمار می‌رود.
میشل فوکو از جمله اندیشمندان برجسته غربی است که انقلاب اسلامی ایران را از منظر قدرت نرم مورد بررسی قرار می‌دهد. از دیدگاه وی، چهره نرم‌افزاری و پراکنده قدرت در بین مردم که به‌صورت رابطه‌ها و شبکه‌های گسترده و پراکنده شکل گرفت، بسیار حائز اهمیت است، به‌ویژه که شاه قدرت‌های عادی و رسمی را حذف کرده بود و چندان توجهی به قدرت‌گیری این شبکه‌ها نداشت. فوکو هم‌چنین به صف‌آراییِ دو چهره از قدرت در انقلاب ایران اشاره می‌کند که بسیار جالب توجه است. از یک طرف، شاه و ارتش که نماد قدرت عریان و خشونت است و از طرف دیگر، اراده مردم و قدرت تمرکزیافته آنان که جنبه نرم‌افزاری قدرت تلقی می‌شود. از نظر وی، تفاوت انقلاب ایران با دیگر انقلاب‌ها به این مسأله باز می‌گردد که در یک طرف رژیمی تا دندان مسلح قرار داشت و طرف دیگر، فاقد قدرت عریان و در عین حال دارای قدرت پنهان و نامرئی بود. هر چند که فوکو متفکری مذهبی و دین‌دار نیست، اما معتقد است تنها با ابزارها و تجهیزات و ادوات نظامی نمی‌توان توان‌مند بود، بلکه باید به ابزارهای دیگری نظیر ارزش‌ها و اعتقادات نیز توجه داشت.

موانع و محدودیت‌های اعمال قدرت نرم
 

هر چند که ایران تجربه بسیار موفقی در استفاده از قدرت نرم در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی داشت و توانست بر بسیاری از جنبش‌ها تأثیرگذار باشد، در سال‌های بعد نتوانست بهره قابل قبولی از قدرت نرم داشته باشد. در این رابطه، یکی از مهم‌ترین علت‌ها، کم‌رنگ‌شدن اهمیت کاربرد قدرت نرم آغاز جنگ عراق علیه ایران بود که موجب شد مهم‌ترین اولویت ایران، دفاع از سرزمین خود باشد. با این حال، در سال‌های بعد از جنگ نیز هم‌چنان بر سیاست‌های امنیتی و تقویت توان نظامی ایران تأکید شده است. درحالی‌که در دوران کنونی، اولویت‌های مهم دیگری مطرح هستند که تقویت توان نظامی و امنیتی می‌تواند مکمل آن‌ها باشند. اما اهمیت به‌کارگیری مؤلفه‌های قدرت نرم ایران در منطقه و جهان به حدی است که می‌تواند به کاهش فضای منفی کمک کند که، به‌ویژه در سال‌های اخیر، علیه ایران به‌وجود آمده است. توانایی ایران در تأثیرگذاری فرهنگی، اجتماعی و مذهبی در منطقه در مورد عراق به‌خوبی دیده می‌شود. درحالی‌که ایران در زمینه اعمال دیپلماسی عمومی، برنامه‌ریزی یا سرمایه‌گذاری مشخصی نداشت، اما توانست به‌خاطر این توانایی‌ها در عراق، بسیار بهتر از آمریکا که دارای طرح‌ها و برنامه‌های مشخصی بود، عمل کند. به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین مانع کاربرد قدرت نرم در ایران این است که هنوز مفاهیمی هم‌چون دیپلماسی عمومی و قدرت نرم، جایگاهی در محافل فکری و تصمیم‌گیری کشور ندارند و به‌صورت محدود به برخی فعالیت‌های جانبی فرهنگی تحت عنوان دیپلماسی فرهنگی پرداخته می‌شود.
امروزه عمده فعالیت‌های ایران در عرصه قدرت نرم، توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سازمان‌دهی و دنبال می‌شود و وزارت خارجه نقشی مکمل برای آن دارد. این سازمان در سال 1374 کار خود را به‌طور رسمی آغازکرد. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، زیر نظر یک شورای‌ عالی اداره می‌شود که در آن علاوه بر شخصیت‌های مهم و برجسته فرهنگی، تنی چند از اعضای هیأت وزیران، از جمله وزیران امور خارجه، فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان صدا و سیما نیز عضویت دارند. این سازمان مهم‌ترین وظیفه خود را ارتباطات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف جهان برای ایجاد زبان مشترک جهت گفت‌وگو و مفاهمه، انجام مبادلات فرهنگی، عرضه کامل و درخورِ فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی، تلاش جهت تقویت مناسبات فرهنگی ایران با سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، تلاش برای وحدت اسلامی، معرفی و عرضه صحیح مکتب اهل بیت و برنامه‌ریزی و حرکت در راستای هدف مقدس گفت‌وگوی ادیان و گفت‌وگوی تمدن‌ها ذکر کرده است.
در بررسی اهداف و وظایف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در ابتدا به این نکته برمی‌خوریم که تعداد زیادی وظایف و اهداف متعدد برای این سازمان تعریف شده است که حجم و گستردگی آن‌ها به حدی است که هر کدام می‌تواند برای کارِ یک سازمان تعریف شود. هم‌چنین نقش نهادهای دیگر، به‌ویژه وزارت‌ خارجه، در روند کاری این سازمان مشخص نیست، به‌ویژه این مسأله که نوع همکاری میان این سازمان و وزارت امور خارجه چگونه تعریف می‌شود و در عمل، نهاد تصمیم‌گیرنده کدام است. از طرف دیگر، دیپلماسی فرهنگی که در ایران به‌جای دیپلماسی عمومی استفاده می‌شود، حتی به لحاظ قانون‌گذاری و نظارت، جایگاه مشخصی در دستگاه‌های رسمی کشور ندارد. هم‌چنین و درحالی‌که دیپلماسی فرهنگی بخشی از سیاست خارجی است، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مسائل آن را پی‌گیری می‌کند که به‌خاطر نوع نگاهی که این کمیسیون به روابط فرهنگی دارد، اقدامات آن چندان در راستای برنامه‌های سیاست خارجی نیست. حتی به گفته برخی مسؤولان کشور، در حوزه دیپلماسی فرهنگی، تعدد مراکز تصمیم‌گیرنده و ناهماهنگی میان این مراکز عملاً مانع اتخاذ تصمیمات و برنامه‌های مؤثر است. حتی در زمینه روابط دانشگاهی نیز فعالیت‌ها و تعاملات عمدتاً دولتی باقی مانده است.
درحالی‌که در عمل، ارگان اصلی که توانایی شکل‌دهی و اجرای دیپلماسی عمومی را دارد، وزارت‌خارجه است و نهادهای دیگر تنها می‌توانند مکمل آن تلقی شوند. از طرف دیگر، و براساس اهداف هر کشوری در تقویت و هدایت قدرت نرم خود، دیپلمات‌ها به‌عنوان عوامل اجرایی قدرت نرم نیز تلقی می‌شوند. در این خصوص، به‌نظر می‌رسد دیپلمات‌های ایرانی باید قادر به شناخت فرهنگ کشورهای دیگر و برقراری ارتباط با مردم این کشورها باشند تا بتوانند زمینه‌هایی برای تعامل فراهم آورند. در این رابطه، این مسأله قابل توجه است که برخی دیپلمات‌های خارجیِ مقیم تهران، از مدت‌ها قبل علاقه‌مند به شرکت در محافل غیر رسمی هستند تا فرصتی برای شناخت مردم ایران و ایجاد زمینه‌هایی برای تبادل نظر بیابند. درواقع، دیپلمات‌های عصر حاضر تنها به کسب مهارت‌های مذاکره با طرف‌های رسمی خود بسنده نمی‌کنند، بلکه با شناخت مؤلفه‌های فرهنگی هر کشور، مهارت‌هایی را برای برقراری ارتباط با مخاطبان عام می‌یابند. علاوه‌بر دستگاه دیپلماتیک، افراد و سازمان‌های غیر دولتی نیز نقش بسیار مهمی در تقویت دیپلماسی عمومی کشور ایفا می‌کنند.
حضور شخصیت‌های فرهنگی، ورزشی، هنری و علمی و دانشگاهی کشور در محافل گوناگون خارجی می‌تواند زمینه‌های بهتری را برای معرفی ایران به مردم جهان فراهم کند. این امر از آن‌جا اهمیت بیش‌تری می‌یابد که تبلیغات منفی زیادی علیه ایران وجود دارد. حضور شخصیت‌های غیر رسمی از داخل ایران در محافل بین‌المللی تا حد زیادی این تبلیغات را بی‌معنا می‌کند. درحالی‌که مانع‌شدن از حضور آن‌ها در این محافل و عدم تعامل با جهان، راه را برای جانشین‌شدن ارزیابی‌های غلط از کسانی که شناختی از ایران ندارند فراهم می‌آورد. از طرف دیگر، موانع زیادی برای حضور بیش‌تر شخصیت‌های خارجی در کشور وجود دارد، درحالی‌که رفت‌وآمدهایی از این دست می‌تواند زمینه‌های مناسبی را برای شناخت بهتر ایران فراهم آورد. هم‌چنین توجه به مبادلات دانشگاهی، از جمله مواردی است که باید در دستور کار دیپلماسی عمومی کشور قرار گیرد که به‌عنوان نمونه می‌توان به فراهم‌آوردن فرصت‌های مطالعاتی برای متخصصان علمی و دانشگاهی خارجی، تبادل استاد و دانشجو با کشورهای دیگر، به‌ویژه کشورهایی که نظرات منفی بیش‌تری نسبت به ایران دارند، و ایجاد زمینه‌هایی برای تأسیس مراکز مطالعاتی مشترک اشاره کرد. ایران در این زمینه فعالیت‌های بسیار محدودی دارد.

پیشنهادهایی برای آینده
 

تغییر نظام بین‌الملل از جنگ به صلح و اولویت‌یافتن پیشرفت‌های اقتصادی نسبت به توانایی‌های صِرفِ نظامی، موجب شده است تا کشورها برای بهبود وجهه بین‌المللی خود، که لازمه افزایش تعاملات بین‌المللی و کسب مزایای اقتصادی است، از ابزارهای قدرت نرم بیش از پیش بهره ببرند. امروزه اکثر کشورهای جهان، حتی کشورهایی که مرام لیبرال‌دموکراسی را دنبال نمی‌کنند، با اتخاذ ترتیباتی برای تقویت مؤلفه‌های قدرت نرم خود درصددند تا از پار‌ه‌ای از مزایای آن بهره‌برداری کنند. هر کشوری به تناسب توانایی‌ها و قابلیت‌های خود در این عرصه، دارای برنامه‌ریزی‌هایی است و کشورهایی با توانایی‌های مختلف به‌دنبال استفاده از فرصت‌هایی در قالب دیپلماسی عمومی هستند. از جمله در مورد ویتنام می‌توان به‌خوبی دریافت که اهمیت تقویت قدرت نرم این کشور در جهان و افزایش تعاملات بین‌المللی‌اش باعث‌ شده تا برنامه‌هایی را برای آماده‌کردن شهروندانش به اجرا گذارد. این کشور می‌تواند نمونه مناسبی برای تقویت توان داخلی در بحث قدرت نرم باشد. از طرف دیگر، برخی کشورهای منطقه خاورمیانه نیز به‌دنبال اهدافی در قالب دیپلماسی عمومی هستند. از جمله کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، برنامه‌های متنوعی را در این زمینه دنبال می‌کنند که می‌توان به تأسیس شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی به زبان‌های عربی و انگلیسی و ایجاد شعبه‌هایی از دانشگاه‌های بزرگ جهان توسط این کشورها اشاره کرد. در این رابطه می‌توان به قطر اشاره کرد که با تأسیس شبکه الجزیره، به‌عنوان یکی از رسانه‌های قدرت‌مند جهانی، قابلیت تأثیرگذاری بر روندهای منطقه‌ای و جهانی را یافته است. این کشور هم‌چنین با تأسیس دهکده‌ای شامل دانشکده‌های بسیار مجهز، شعبه‌ای از دانشگاه‌های بزرگ جهان هم‌چون دانشگاه جورج تاون را به کشور خود دعوت کرده است و در حال حاضر، دانشجویان زیادی از کشورهای منطقه و از جمله ایران در این دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند .این‌گونه اقدامات، در بهبود وجهه قطر در منطقه و در جهان، تأثیرگذار بوده است و مخاطب خارجی به‌خوبی قادر است میان این کشور و دیگر کشورهای منطقه تفاوت قائل شود. آنی‌ترین تأثیر محسوس چنین اقداماتی را باید در سرازیرشدن سرمایه‌های خارجی به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دانست که به رشد و توسعه این کشورها کمک‌های فراوانی کرده است. درحالی‌که در ایران در دو بُعد داخلی و خارجی موانع و محدودیت‌های فراوانی برای به‌کارگیری قدرت نرم وجود دارد. به‌نظر می‌رسد انجام اقدامات مؤثر، تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های قابل قبول در بُعد داخلی، در گام اول، بسیار مهم‌تر از بُعد خارجی باشد. در این رابطه، تنها تأکید بر مؤلفه‌های قدرت نرم ایران در منطقه و جهان کافی نیست، بلکه ضرورت تقویت و هدایت این مؤلفه‌ها وجود دارد. بر این اساس و بر مبنای تجربیات دیگر کشورهای جهان، در قالب دیپلماسی عمومی و تقویت قدرت نرم می‌توان راه‌کارهای زیر را برای ایران پیشنهاد کرد:
1-اولین و مهم‌ترین عامل در جهت تقویت قدرت نرم این است که نخبگان فکری و اجرایی کشو ر به اهمیت و ضرورت تقویت و کاربرد آن اعتقاد داشته باشند، به‌طوری که در قالب یک برنامه کاربردی در دستور کار رسمی کشور در نظر گرفته شود و تنها به‌صورت نمادین تعریف نشود. مهم‌ترین هدف از چنین اقدامی نیز مسلماً بهبود وجهه ایران در منطقه و جهان است، که نیازمند طرحی مشخص، زمان و هزینه است. از طرف دیگر، باید بپذیریم چنین طرحی، زمانی موفق می‌شود که ایران با جهان تعامل گسترده داشته باشد. این تعامل تنها در قالب تعاملات رسمی و دولتی نیست، بلکه تعاملات بخش خصوصی، افراد، سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی را در بر می‌گیرد.
2-عامل مهم دیگر، تعریف ساختار مناسبی در داخل کشور برای پیشبرد برنامه‌های دیپلماسی عمومی و تقویت و هدایت قدرت نرم است. همان‌طور که تجربه دیگر کشورها نشان داده است، این ساختار می‌تواند در دستگاه دیپلماسی کشور جایگاه بهتری داشته باشد. درواقع، نوع فعالیت‌های وزارت‌ خارجه در هر کشوری به‌لحاظ گستردگی و امکان ارتباط با دامنه وسیعی از کشورها و نهادهای خارجی، مناسب‌ترین عرصه فعالیت دیپلماسی عمومی تلقی می‌شود. ساختار تعریف‌شده در این قالب باید بتواند فعالیت‌های دیپلماسی عمومی را در دو بخش خارجی و داخلی سازمان‌دهی و هدایت کند.
3-عامل قابل توجه دیگر، تقویت توانایی داخلی یک کشور است. در برخی کشورها، که تعامل با جهان و بین‌المللی‌شدن را ضرورتِ بقای خود و تأمین منافع‌شان تعریف می‌کنند، برنامه‌هایی برای آشنایی شهروندان در سطوح و طبقات مختلف به منظور آموزش زبان‌های خارجی و نحوه برخورد با مردم دیگر کشورها تعریف می‌کنند تا ناآگاهی‌ها به تلاش‌های‌شان در جهت برقراری ارتباط با جهان صدمه نزند. در این کشورها، که برخی از آن‌ها جمعیت زیادی نیز دارند، حتی در برنامه‌های میان‌مدت پنج ساله، اصول اولیه برخورد با بازدیدکنندگان از کشورشان آموزش داده می‌شود. در ایران نیز می‌توان با توجه به توانایی‌های کشور، برنامه‌هایی را برای آموزش در سطوح مختلف در نظر گرفت که شامل آموزش زبان، نحوه برخورد و آداب معاشرت صحیح در سطح بین‌المللی باشد.
4-عامل دیگری که باید بیش‌تر مد نظر باشد، این است که باید به سازمان‌های غیر دولتی و نهادهای خصوصی در عرصه‌های بین‌المللی اجازه فعالیت داده شود و حتی برنامه‌هایی برای توان‌مندسازی آن‌ها اجرا شود. درواقع، بخش خصوصی، دامنه وسیع‌تری از فعالیت‌های یک کشور در قالب دیپلماسی عمومی را برعهده دارد و می‌تواند با فعالیت‌های خود تأثیر بیش‌تری بر مخاطب داخلی بگذارد که در این مورد نیز نوعی هماهنگی میان بخش دولتی و بخش خصوصی حتی در کشوری نظیر آمریکا وجود دارد.
5-عامل قابل توجه دیگر، توجه به تبادلات دانشگاهی و دانشجویی با دیگر کشورهاست. این اقدام، به ویژه در کشورهای منطقه، بیش‌تر باید مورد توجه باشد. حضور دانشگاهیانِ دیگر کشورها در ایران و متقابلاً حضور دانشگاهیان ایرانی در کشورهای دیگر، زمینه بسیار مناسبی را برای معرفی مناسب و درخور ایران در میان یکی از مهم‌ترین اقشار هر جامعه‌ای، یعنی قشر دانشگاهی، فراهم می‌آورد.
6-هم‌چنین فراهم‌کردن تسهیلاتی برای حضور شخصیت‌های علمی، هنری و ورزشیِ دیگر کشورها در ایران می‌تواند زمینه‌ای فراهم کند تا حضور آن‌ها موجب معرفی بهتر کشور به بخش مهمی از جهان شود. از جمله این تسهیلات، صدور روادید با شرایطی آسان‌تر است.
7-عامل مهم دیگر در تقویت دیپلماسی عمومی کشور، تقویت رسانه‌های داخلی است. مهم‌ترین امر در این کار، نیز این است که بخش خصوصی، حضوری واقعی در فعالیت‌های رسانه‌ای داشته باشد.
هیچ دولتی در جهان نیست که بتواند هزینه‌های سنگین فعالیت‌های رسانه‌ای را بپردازد و در عین حال، انتظار رسانه‌ای قدرت‌مند را داشته باشد. درواقع، حجم عظیم فعالیت‌های رسانه‌ای و تلاش آن‌ها برای بالابردن قابلیت‌های رقابتی شامل صرف هزینه‌هایی می‌شود که در توان بودجه‌های محدود دولتی نیست.

  نظرات ()
مطالب اخیر اردوغان به این 3 دلیل این روزها به شدت ضدایران شده است ۱۳٩٥/۱٢/۸ 5 دلیل سفر ناگهانی و اعلام نشده وزیر خارجه عربستان به عراق بررسی اهمیت ژئواکونومیک و ژئوپلیتیک طرح اتصال دریای کاسپین به آب های جنوب هند و چشم انداز تهدید داعش سیاست اروپایی برای گرجستان: لغو روادید شینگن برای شهروندان گرجی عوامل ژئوپلیتیکی منازعه در روابط بین الملل سدسازی در ترکیه، بیابان‌زایی در عراق تبعات زیانبار سدسازی ترکیه بر کشاورزی ایران-عراق- سوریه تاثیرات سد ساری های ترکیه بر اکوسیستم ایران و افزایش آلودگی
کلمات کلیدی وبلاگ ایران (۱٧٢) ترکیه (۸٢) سوریه (٧٥) امریکا (٦٥) خاورمیانه (٦۳) عربستان (٥٧) بحران سوریه (٤٧) داعش (٤٤) عراق (٤٢) روسیه (٤٢) سیاست خارجی (۳٦) ژئوپلتیک (٢٩) مقالات جغرافیای سیاسی (٢٩) سیاست خارجی ایران (٢٧) یمن (٢٥) مصر (٢٢) تحولات یمن (۱٩) چین (۱۸) اردوغان (۱۸) اوباما (۱٧) سیاست خارجی عربستان (۱٧) پاکستان (۱٦) سیاست خارجی ترکیه (۱٦) تحولات سوریه (۱٤) افغانستان (۱٤) کردها (۱٤) ایران عربستان (۱٤) کردستان عراق (۱٤) روابط بین الملل (۱۳) امنیت (۱۳) قطر (۱۳) القاعده (۱۳) صادرات گاز (۱۳) تحولات جهان عرب (۱۳) رقابت ایران و عربستان (۱٢) نفت (۱٢) عربستان سعودی (۱٢) بیداری اسلامی (۱٢) توافق هسته ای (۱۱) اتحادیه اروپا (۱۱) ژئوپلیتیک (۱۱) انرژی (۱۱) دیپلماسی (۱٠) سیاست (۱٠) تحریم (۱٠) سیاست خارجی امریکا (۱٠) روابط ایران ترکیه (۱٠) حوثی ها (۱٠) عبدالرضا فرجی راد (٩) ایران امریکا (٩) چین - امریکا (٩) قدرت نرم (٩) اعراب (٩) تروریسم (۸) سلفی گری (۸) هند (۸) جهانی شدن (۸) کردستان (۸) جمهوری آذربایجان (۸) اسلام گرایی (۸) آسیای مرکزی (۸) جهان عرب (۸) حکومت اقلیم کردستان (۸) هیدروپلیتیک آب (۸) سیاست خارجی روسیه (۸) روابط ایران روسیه (٧) بندر چابهار (٧) خلیج فارس (٧) آذربایجان (٧) گاز (٧) اروپا (٧) لبنان (٧) انتخابات (٧) پرونده هسته ای (٧) استراتژی (٦) آفریقا (٦) اسرائیل (٦) پوتین (٦) وهابیت (٦) جغرافیای سیاسی (٦) اخوان المسلمین (٦) بارزانی (٦) بحران آب (٦) نظام بین الملل (٦) انتخابات‌ (٦) ایران عراق (٦) بهار عربی (٦) قفقاز جنوبی (٦) داعش عراق (٦) داعش سوریه (٦) تاریخچه داعش (٦) خاورمیانه اسلامی (٦) گاز ایران (٦) خاورمیانه بزرگ (٥) انتخابات شورا (٥) سیاست خارجی چین (٥) بحران عراق (٥) مقالات ژئوپلیتیک (٥) روابط روسیه ترکیه (٥) سیاست خارجی هند (٥) رژیم های بین المللی (٥) تبلیغات انتخابات (٥) ژئوپلتیک ایران (٥) نظم نوین جهانی (٥) شیعیان یمن (٥) انتخابات ایران (٥) جنگ نرم (٥) دیپلماسی عمومی (٥) خط لوله صلح (٥) امنیت ملی (٥) ترانزیت (٥) حزب الله (٥) حزب الله لبنان (٥) فلسطین (٥) رسانه (٥) جغرافیا (٥) بلوچستان (٤) روابط خارجی (٤) اوکراین (٤) ارمنستان (٤) اسلام (٤) طالبان (٤) امارات (٤) منافع ملی (٤) امارات متحده عربی (٤) انقلاب اسلامی (٤) تحریم های بین المللی (٤) مرز (٤) اردن (٤) بحران (٤) جهان اسلام (٤) اقتصاد سیاسی (٤) بشار اسد (٤) حقوق بین الملل (٤) هژمونی (٤) مذاکرات هسته ای (٤) علویان (٤) شمال آفریقا (٤) نوری مالکی (٤) ژئواستراتژیک (٤) ایران مصر (٤) کردهای سوریه (٤) سیاست خارجی قطر (٤) ارتش آزاد سوریه (٤) مشاوره انتخاباتی (٤) ایران چین (٤) نظریه های روابط بین الملل (٤) علویان ترکیه (٤) حافظ نیا (٤) افراط گرایی (٤) ژئوپلیتیک آب (٤) دیپلماسی آبی (٤) نظم جدید جهانی (٤) جنگ آب (٤) داعش در عراق (٤) جبهه النصره (٤) ژئوپلتیک گاز (٤) فدرالیزم (۳) چاپ تبلیغات انتخابات (۳) شیوه تبلیغات انتخاباتی (۳) ایران سوریه (۳) خاورمیانه جدید (۳) چین اقتصاد (۳) حوثی های یمن (۳) ساختار یمن (۳) روابط افغانستان -پاکستان (۳) مقالات ژئوپلتیک (۳) ژنوم ژئوپلیتیک (۳) رودخانه مرزی (۳) روابط ایران و عمان (۳) ایران هند (۳) رقابت نفتی (۳) روابط ترکیه عراق (۳) رقابت های ژئوپلیتیکی و (۳) کریدور شمال جنوب (۳) مدیریت بحران (۳) انتخابات ترکیه (۳) انقلاب های عربی (۳) استراتژی ایران در عراق (۳) روابط ایران و عربستان (۳) ژئواکونومیک (۳) انتخابات امریکا (۳) سیاست خارجی پاکستان (۳) قطر شبکه الجزیره (۳) همکاری بین المللی (۳) راهبرد ترکیه در سوریه (۳) علویان سوریه (۳) هدف مندی یارانه ها (۳) ترامپ (۳) ایران هراسی (۳) حسن البنا (۳) شیعیان عربستان (۳) ژئواستراتژی (۳) شورای همکاری خلیج فارس (۳) 11سپتامبر (۳) ترکمنستان (۳) عمان (۳) قره باغ (۳) شورای امنیت (۳) قفقاز (۳) انتخابات ریاست جمهوری (۳) دموکراسی (۳) کلینتون (۳) فرهنگ (۳) بریتانیا (۳) یارانه (۳) ظریف (۳) موسویان (۳) خزر (۳) ژاپن (۳) سنگاپور (٢) روحانی (٢) سازمان ملل (٢) فرانسه (٢) ارتباطات (٢) تبلیغات انتخاباتی (٢) قومیت (٢) هویت ملی (٢) ناتو (٢) اوپک (٢) مقام معظم رهبری (٢) حماس (٢) جهان سوم (٢) غرب (٢) آذری (٢) آمریکا (٢) لیبی (٢) مازندران (٢) بی بی سی (٢) جمهوری اسلامی ایران (٢) قزاقستان (٢) حق وتو (٢) مذاکره (٢) کویت (٢) آلمان (٢) اسلام سیاسی (٢) احمدی نژاد (٢) قیمت نفت (٢) ایران هسته ای (٢) ملکان (٢) واقع گرایی (٢) گرجستان (٢) تهدید نرم (٢) تنش زدائی (٢) دریای خزر (٢) هویت فرهنگی (٢) حزب عدالت و توسعه (٢) کنفدراسیون (٢) رئیس جمهور آمریکا (٢) فدرالیسم (٢) کریمه (٢) بازدارندگی (٢) تبارشناسی (٢) هانتینگتون (٢) موادمخدر (٢) نفت وگاز (٢) تحریم اقتصادی (٢) اسد (٢) سازه انگاری (٢) منطقه گرایی (٢) منطقه آزاد ارس (٢) برخورد تمدنها (٢) مرزهای ایران (٢) مدل مفهومی (٢) عزت اله عزتی (٢) رژزیم حقوقی (٢) هارتلند (٢) موقعیت ایران (٢) استراتژِی (٢) انر}ى هسته ای (٢) انقلاب تونس (٢) انقلاب مصر (٢) خاورمیانه جدید (٢) علی عبدالله صالح (٢) تحولات خاورمیانه (٢) تحولات مصر (٢) ترورریسم (٢) ملک سلمان (٢) مقاومت و حزب الله (٢) موازنه قدرت (٢) رشد اسلام گرایی (٢) ایران ترکبه (٢) رقابت ایران و ترکیه (٢) ترکیه سوریه (٢) چالش های ترکیه (٢) تئوری های روابط بین الملل (٢) امریکا خاورمیانه (٢) ساختار شورای امنیت (٢) محمد مرسی (٢) کردهای ترکیه (٢) لبنان و بحران سوریه (٢) مرزهای دریایی ایران (٢) امنیت منطقه ای (٢) شیعیان عراق (٢) صادرات نفت (٢) سیاست بین الملل (٢) شهرستان ملکان (٢) عراق جدید (٢) کردستان سوریه (٢) جغرافیای ملکان (٢) روابط ایران و ترکیه (٢) انقلابات عربی (٢) ترکیه خاورمیانه (٢) روابط با عراق (٢) بازار انرژی (٢) پیمان کمپ دیوید (٢) روابط ایران امریکا (٢) داعش افغانستان (٢) پسا تحریم (٢) پسابرجام (٢) القاعده یمن (٢) دریای جنوبی چین (٢) جزایر چین جنوبی (٢) دولت سازی (٢) ملت سازی (٢) خط لوله تاپی (٢) سدسازی ترکیه (٢) روابط هند و پاکستان (٢) کد ژئوپلیتیک (٢) برجام (٢) دولت اسلامی عراق و شام (٢) گروه تکفیری خراسان (٢) جغرافیای سیاسی (٢) گروه سلفی خراسان (٢) گروه خراسان (٢) هیدرو پلیتیک (٢) جریان های افراطی (٢) افغانستان ایران (٢) کنکره امریکا (٢) تبارشناسی تروریسم (٢) بحران یمن (٢) کریدور شمال- جنوب (٢) طرح توسعه شرق (٢) توسعه شرق (٢) منابع گازی (٢) ساختار قومی یمن (٢) شیعیان زیدی (٢) ساختار سیاسی عمان (٢) یرنامه چهارم توسعه (٢) ترکیه داعش (٢) تروریسم سلفی (٢) الگوی امنیتی (٢) سلفی گری وهابی (٢) سیاست خارجی روسیه (٢) عبدربه منصور هادی (٢) اقتصاد امارات (٢) امنیت جمهوری اسلامی ایران (٢) موضوع هسته ای ایران (٢) رقایت امریکا روسیه (٢) ترکیه وبحران سوریه (٢) ایران ترکیه سوریه (٢) داود اوغلو (٢) ایران اعراب (٢) قدرت ملی (٢) تاریخ یارانه (٢) تحدید حدود مرز (٢) مشاوره تبلیغات انتخابات (٢) جایگاه قطر (٢) آگهی انتخاباتی (٢) چاپ آگهی انتخاباتی (٢) چاپ تراکت انتخابات (٢) القاعده آفریقا (٢) گرو های تندرو (٢) کشور عمان (٢) ترورریسم سوری (٢) تجزیه سوریه (٢) اسلام رادیکال (٢) رادیکالیسم اسلامی در آفریقا (٢) تحریم سیاسی (٢) تحریم های بین النللی (۱) تحریم های بکجانبه (۱) امنیت، (۱) قفقاز شمالی (۱) اس 300 (۱) امنیت ایران (۱) روابط ایران و پاکستان (۱) انتخابات پارلمانی المان (۱) حزب سبز آلمان (۱) سلفی گری تکفیری (۱) وهابیت تکفیری (۱) تحولات اقتصادی امارات (۱) محمد جواد ظریف (۱) مذاکرات سازش (۱) یاران رئیس جمهور (۱) گروه های ذینفوذ (۱) همگرایی، واگرایی (۱) منارعات قومی (۱) ارتش آزاد مصر (۱) بوکوحرام (۱) توسعه ملی (۱) سیاستهای امنیتی (۱) جنگ تمدنها (۱) احزاب عراق (۱) دموکراسی در عراق (۱) تحریم اقتصادی (۱) تحریم نفتی (۱) چالش های صادرات گاز (۱) سیاست خارجی دولت نهم ودهم (۱) جبهه اسلامی سوریه (۱) اتحادیه اروپایی (۱) روند صلح (۱) فلسطین، اسرائیل (۱) روندصلح خاورمیانه (۱) جغرافیای خاورمیانه (۱) تاریخ خاورمیانه جدید (۱) مازی (۱) شیعیان مالزی (۱) بلوچستان آزاد (۱) شورای روابط خارجی اروپا (۱) مدل مفهومی بحران سوریه (۱) تروریسم رسانه ای (۱) ریشه های بحران سوریه (۱) دوران جنگ سرد (۱) یکجانبه گرایی (۱) چندجانبه گرایی (۱) مفهوم منطقه گرایی (۱) معاهده شنگن (۱) نظریه های انقلاب (۱) انقلاب های عربی (۱) نظریه های جغرافیای سیاسی (۱) نظریه های ژئوپولیتیک (۱) منابع کنکور دکتری علوم جغرافیا ی سیاسی (۱) هارتلند جدید (۱) بهار عربی، (۱) گروه های معارض سوریه (۱) حزب سلفی نور (۱) حزب النهضه (۱) ژئواستراتژی جهانی (۱) مکیندر (۱) قراردادگاز ایران پاکستان (۱) روابط فرهنگی (۱) واردات گاز ترکمنستان (۱) رقابت ایران و مصر (۱) اقتصاد ترکیه (۱) چاپ بنر انتخابات (۱) بروشورهای انتخابات (۱) تبیلغات انتخابات (۱) چاپ آگهی (۱) طراحی آگهی انتخابات (۱) چاپ انتخابات (۱) جایگاه انتخابات در ایران (۱) نقش اردن در سوریه (۱) ماهیت اقتصاد سیاسی بین‌الملل (۱) اعتراضات ترکیه (۱) اسلام گرایی آفریقا (۱) چاپ تبلیغات انتخاباتی (۱) انتخابات تبلیغات (۱) شیوه های تبلیغات (۱) تبلیغات انتخابات مجلس (۱) تبلیغات در انتخابات (۱) شیوه های انتخاباتی (۱) غلامحسن حیدری (۱) تبلیغات انتخابات رسانه (۱) چاپ آگهی انتخابات (۱) هزینه تبلیغات انتخابات (۱) خطوط مرزی (۱) چاک هاگل (۱) عهدنامه 1975 (۱) مرزایران عراق (۱) مناقشات مرزی (۱) مرزهای غربی ایران (۱) مرز عراق (۱) ترکان سین کیانگ (۱) استراتژی امریکا (۱) [ جریان های ملی گرا (۱) تحولات ایران (۱) بازیگران تحولات سوریه (۱) مخالفان آل سعود (۱) یارانه ها در جهان سوم (۱) تاریخچه هدف مندی یارانه ها (۱) فتح اله گولن (۱) انقلاب اسلامی ایران (۱) تئوری جیمزروزنا (۱) تجمیع انتخابات (۱) مشاکرت سیاسی (۱) العراقیه (۱) ایران ترکیه (۱) جریان مقاومت (۱) جبهه مقاومت (۱) شورای اطلاعات ملی آمریکا (۱) محمئد (۱) استراتژی ایران (۱) تغییر نظام سوریه (۱) امنیت سیاسی (۱) جوک قومیتی (۱) روابط جهانی (۱) توافق ایران و 1+5 (۱) عمق استراتژیک (۱) عمق استراتژیک ایران (۱) روسیه سوریه (۱) داعش در سوریه (۱) بندربن سلطان (۱) دیپلماسی شهری (۱) اسه آن (۱) نگاه به شرق (۱) ایرانیان در قزاقستان (۱) شیعیان قزاقستان (۱) آذری های قزاقستان (۱) نونس (۱) نقشه سوریه (۱) نقشه نبرد در سوریه (۱) جبهه‌های جنگ در سوریه (۱) انرژی هسته ای (۱) تروریسم سلفی- تکفیری (۱) احزاب آذربایجان (۱) جنبش مقاومت (۱) شمال عراق (۱) آگهی جذب فوق لیسانس علوم سیاسی (۱) اقتصاد قطر (۱) انتخابات‌ سوریه (۱) ابوبکر البغدادی (۱) کارکرد گرایی (۱) رابطه ترکیه با داعش (۱) اقتصاد عمان (۱) نفت کردستان (۱) انصارالله (۱) موقعیت اقتصادی یمن (۱) جایگاه منطقه ای یمن (۱) روابط آمریکا روسیه (۱) ایران ژاپن (۱) مناطق جدایی طلب اروپا (۱) جدایی طلبی (۱) کوبانی (۱) تقابل ترکیه-عربستان (۱) اختلاف ترکیه عربستان (۱) رقابت ترکیه عربستان (۱) سقوط صنعا (۱) زیدی های یمن (۱) جغرافیای یمن (۱) واقعیت داعش (۱) کردهای عراق (۱) آینده کردها (۱) حامیان داعش (۱) موصل (۱) اقتصاد یمن (۱) یمن در نگاه استراتژیک عربستان (۱) الحوثی ها (۱) ژئوپلیتیک عراق (۱) ساختار قومی (۱) کردهای ایران (۱) انرژى هسته ای (۱) قدرت ملی ایران (۱) دالان شمال جنوب (۱) ژئوپلتیک بلوچستان (۱) فیمینسیم (۱) ترانزیت گاز (۱) داعش آفریقا (۱) نقش ایران عربستان در یمن (۱) مدیریت سیاسی فضا (۱) منظقه آزاد چابهار (۱) حسن بهشتی پور (۱) تحریم های علیه ایران (۱) نیچروان بارزانی (۱) استخدام کارشناس ارشد علوم سیاسی (۱) دعوت به همکاری روابط بین الملل (۱) استخدام کارشناس ارشد روابط بین الملل (۱) استخدام ارشد روابط بین الملل (۱) سیاست خارجی افغانستان (۱) روابط عربستان اسرائیل (۱) تفاهم لوزان (۱) مختاری،حسین (۱) عبدی،عطاءالله (۱) گروه تروریستی خراسان (۱) پارلمان ترکیه (۱) ارتش های جهان (۱) روسیهر (۱) انتخایات ترکیه (۱) اسلام گرایان ترکیه (۱) محمد ابن عبدالوهاب (۱) نوار مرزی ایران ترکیه (۱) مسائل مرزی (۱) تجزیه استانهاس سنی عراق (۱) تحول ژئوپلیتیک (۱) ساختار ژئوپلیتیکی جهان (۱) نظریه‌های ژئوپلیتیک (۱) داعش در آسیای مرکزی (۱) دولت آشتی ملی افغانستان (۱) سیاست خارجی پاکستان (۱) دموکرات ها (۱) عربستان یمن (۱) ژئواستراتژیک ایران (۱) الرمادی (۱) ژئوپلتیک نفت (۱) روابط هند وعربستان (۱) روابط عربستان وهند (۱) بحران کشمیر (۱) هند کشمیر (۱) پاکستان کشمیر (۱) جنگ ترکیبی (۱) استراتژِی آناکوندا (۱) جنگ هیبریدی (۱) ایران پاکستان (۱) سیاست خارجی مصر (۱) روابط ایران و هند (۱) طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه (۱) تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه (۱) سیاست خارجی ژاپن (۱) تاریخ ملکان (۱) دجله و فرات (۱) حق آبه (۱) روسیه آذربایجان (۱) نوروپلیتیک (۱) بحران خاورمیانه (۱) روابط پاکستان افغانستان (۱) تحولات سیاسی ترکیه (۱) پایگاه هوایی روسیه (۱) شی جین‌پینگ (۱) گوادر (۱) صلح کردها (۱) پیمان شانگهای (۱) تاثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (۱) سیاست خارجه ایران و عراق (۱) سیاست خارجی عراق (۱) اقوام عراق (۱) بازارنفت (۱) روابط عربستان امریکا (۱) سیاست خارجی قزاقستان (۱) چین -افغانستان (۱) روسیه اتحادیه اروپا (۱) هند پاکستان (۱) مدل های دولت-ملت (۱) دولت-ملت سازی (۱) رهیافت اسلامی ایرانی (۱) روابط چین بریتانیا (۱) دولت-ملت (۱) دولت -ملت سازی (۱) عربستان روسیه (۱) سیاست خارجی فرانسه (۱) اختلاف مصر و عربستان (۱) مصر عربستان (۱) اقلیت های قومی ترکیه (۱) اقلیت های زبانی ترکیه (۱) اقلیت های دینی ترکیه (۱) جریان های وهابی (۱) شهر ملکان (۱) اکولوژی سیاسی (۱) جغرافیای سیاسی شهر (۱) آبراه خزر روسیه (۱) منازعات دریایی (۱) اختلافات دریایی (۱) اقلیم در ژئوپلتیک (۱) ژئوپلیتیک خاورمیانه (۱) قانون مناطق دریایی (۱) الگوهای اسلام گرایی (۱) نظریه های روابط بین الملل ریه های (۱) بازدارندگی استراتژیک (۱) ضدژئوپلیتیک (۱) ژئوپلیتیک مقاومت (۱) سایکس-پیکو (۱) کیومرث یزدان پناه (۱) روابط ایران -اروپا (۱) مدل اندرسون، (۱) آثار توافق هسته ای بر خاورمیانه (۱) سلاح های روسی (۱) روابط روسیه چین (۱) نقش امارات در یمن (۱) جنبش گوران (۱) مناطق آزاد ترکیه (۱) ژئوپلتیک مقاومت اسلامی (۱) بنیان‌های ژئواستراتژیک (۱) بازاریابی انتخابات (۱) کمپین انتخاباتی (۱) برنامه‌ریزی تبلیغاتی (۱) اهداف روسیه در سوریه (۱) کریدورهای ترانزیتی (۱) بندرچابهار (۱) کریدورهای بین المللی (۱) کریدورشرق- غرب (۱) موقعیت ترانزیتی ایران (۱) داعش در پاکستان (۱) کشورهای دو سه دولتی (۱) 13نوامبر پاریس (۱) انفجارهای پاریس (۱) حمله داعش به پاریس (۱) حملات تروریستی پاریس (۱) راهبرد نظامی ژاپن (۱) اهمیت هیدروپلیتیکی ایران (۱) روابط ترکیه عربستان (۱) روابط اعراب ترکیه (۱) روابط ترکیه با اعراب (۱) ژئوپلتیک اروپا (۱) روسیه اوکراین (۱) اندیشه سیاسی اهل سنت (۱) خلافت از دیدگاه اهل سنت (۱) مبانی اندیشه سیاسی (۱) بازارهای منطقه ای گاز (۱) قتصاد سیاسی بین الملل (۱) نو واقع گرایی (۱) رسول حاج احمدی (۱) حسین اژدر (۱) فدراسیون و کنفدراسیون (۱) ژئوپلیتیک فضای مجازی (۱) جهان تک قطبی (۱) جنبش صهیونیسم (۱) خاورمیانه رمیانه (۱) کردستان ترکیه (۱) توازن قدرت (۱) انقلابات عربی و ترکیه (۱) انقلاب سوریه (۱) جنگ اطلاعاتی (۱) خلیج‌فارس (۱) قدرت نرم ایران (۱) اربیل (۱) روابط ایران و عراق (۱) مطالعات منطقه ای (۱) ایران و عربستان (۱) ترکیه اسرائیل (۱) سیاست خاورمیانه ترکیه (۱) اهداف ترکیه (۱) اعتراضات سوریه (۱) ترکیه و اعراب (۱) ترکیه سیاست خارجی (۱) اختلافات مرزی (۱) احزابرسیاسی ایران (۱) ناپایداری احزاب (۱) قدرت نظامی (۱) اخوان المسلمین سوریه (۱) انتقال آب (۱) نظر سنجی انتخاباتی (۱) سیاست ترکیه (۱) نظام بین المللی (۱) جمهوری خواهان (۱) ارتش امریکا (۱) نظم منطقه ای (۱) سقوط بشار اسد (۱) محورمقاومت (۱) تاثیر ماهواره بر جوانان (۱) هژمون (۱) ارتش آزاد (۱) پیروزی اوباما (۱) ارتش عراق (۱) جلال طالبانی (۱) عدالت و توسعه (۱) جنبش اسلامی (۱) مرزهای ایران در خلیج فارس (۱) مرزهای ایران و کویت (۱) آثار بحران سوریه (۱) پیامدهای بحران سوریه (۱) انتخابات کویت (۱) پیامدهای انتخابات کویت (۱) جنگ نفتی (۱) فلسفه جغرافیا (۱) مسعود بارزانی (۱) موازنه منطقه ای (۱) ژئوکالچر (۱) استراتژی چیست (۱) تاثیرات شبکه های ماهواره ای (۱) نقش مخرب شبکه های خارجی (۱) اصلاح شورای امنیت (۱) استراتژی امنیت (۱) ایران پاکستان (۱) قطر سیاست (۱) روابط خارجی قطر (۱) قطز خاورمیانه (۱) امریکا قطر (۱) امریکا خلیج فارس (۱) امریکا سیاست خارجی (۱) پارس جنوبی (۱) رژیم های سیاسی (۱) جامعه شتاسی سیاسی (۱) تئوری های بین الملل (۱) حمیرا مشیر زاده (۱) تاریخ سوریه (۱) اقتصاد سوریه (۱) جغرافیای سوریه (۱) تحولات عربی (۱) رقابت ایران ترکیه (۱) امنیت اسرائیل (۱) اهداف ترکیه در سوریه (۱) پیامدهای سقوط بشار اسد (۱) سقوط اسد (۱) سقوط سوریه (۱) عراق کردستان (۱) بغداد اربیل (۱) ایران ترکیه جهان عرب (۱) مشارکت‌ سیاسی‌ (۱) رای‌ و رای‌دادن‌ (۱) تبلیغات‌ انتخاباتی‌ (۱) اسلام گرایی ترکیه (۱) اهل تسنن عراق (۱) جنبش مصر (۱) انقلاب مصز (۱) تحولات لبنان (۱) شیعیان کویت (۱) انتخابات گویت (۱) بحرانهای قومی عراق (۱) ترکیه عراق (۱) میادین نفت و گاز (۱) موازنه نرم (۱) انتخابات 2012آمریکا (۱) سیاست های روسیه (۱) رئیس جمهور روسیه (۱) سیاست های روسیه سیه (۱) رسانه های یهودی (۱) اامپریاالیسم رسانه ای (۱) شبکه ماهواره (۱) الکوثی (۱) هادی تی وی (۱) شبکه جهانی اهل بیت (۱) تاریخچه بی بی سی (۱) کارمندان بی بی سی فارسی (۱) رسانه نوین (۱) رسانه های ارتباطی (۱) آثار ماهواه (۱) رسانه فارسی (۱) ایران، (۱) انقلاب یمن (۱) موج بیداری (۱) آل خلیفه (۱) قذاقی (۱) تهاجم رسانه ای (۱) قدرت سخت (۱) سونامی بیداری اسلامی (۱) ریزگردها (۱) تجزیه عربستان (۱) سید قطب (۱) مناقشه اعراب و اسرائیل (۱) جنبش اخوان المسلمین (۱) اخوان المسلمین آفریقا (۱) جمال عبداناصر (۱) فرار عروس قذافی (۱) همسر قذافی (۱) اویغورها باما (۱) تحولات مصر لات مصر (۱) آینده مصر (۱) ترک ها (۱) جان کری (۱) مدیریت سیاسی (۱) ساختارگرایی (۱) مورگان شوستر (۱) امپریالیسم خبری (۱) مقالات رسانه و اینترنت (۱) ‍ژئورسانه ژئومدیا (۱) حزب الله و رفتار رسانه ای (۱) ایران- روسیه (۱) جوزف نای (۱) سفیر انگلیس (۱) نهضت ملی نفت (۱) جغرافیای انتخابات (۱) ارتش روسیه (۱) میادین مشترک (۱) برساخت گرایی (۱) اویغورها (۱) مرزهای ایران و عراق (۱) شبکه های فارسی زبان (۱) نظریه دولت (۱) سیر تکوین دولت درایران (۱) مفهوم دولت (۱) تحول حکومت در ایران (۱) تحولات عربستان (۱) ایران-امریکا (۱) روسیه-چین (۱) فرصت چالش (۱) حوادث زاهدان (۱) دکتر سمیعی (۱) اقوام -قومیت (۱) الیاس واحدی (۱) نظریه های ژئوپلتیک (۱) عوامل ژئوپلتیک (۱) راتزل (۱) پایگاه دریای ام الغنم (۱) پایگاه هوایی ظهران (۱) پایگاه دریایی جفیر (۱) پایگاه دریایی خضب (۱) منابع ارشد ژئوپلتیک (۱) مجتهدزاده (۱) پور پویان رضا (۱) منابع دکترای جغرافیای سیاسی (۱) ژئوپلتیک انتقادی (۱) ژئوپلتیک فراگیر (۱) منابع ارشد جغرافیای سیاسی (۱) مبانی جغرافیا (۱) متون تخصصی جغرافیا (۱) ژئوپلتیک دوره تولد (۱) ژئوپلتیک دوره احیا (۱) ژئوپلتیک دوره افول (۱) ژئوپلتیک دوره شکوفایی (۱) ژئواستراتژِی خلیج فارس (۱) قدرت نظامی ایران (۱) هانتیگتون (۱) مرز امنیت (۱) گزارش سازمان ملل (۱) سیدجمال الدین (۱) ایران اروپا (۱) علاوی (۱) جنگ یمن (۱) حسین بشیریه (۱) نجران (۱) چرخه سوخت هسته ای (۱) جهانی شدن فرهنگ (۱) الوین تافلر (۱) مصطفی کمال آتاتورک (۱) هویت قومی (۱) شیعه ستیزی (۱) صعده (۱) جنگ داخلی (۱) تنب بزرگ (۱) ترانزیت کالا (۱) پراگماتیسم (۱) امارات متحده (۱) نظریه تربیتی (۱) مناقشه (۱) ارتش چین (۱) نواندیشی دینی (۱) برنامه هسته ای ایران (۱) پیروزی در انتخابات (۱) امنیت انرژی (۱) رود ارس (۱) احسان شریعتی (۱) سیاست داخلی (۱) سازمان های بین المللی (۱) بنیادگرایی (۱) سلاح شیمیایی (۱) لویی جرگه (۱) مفهوم قدرت (۱) دولت یازدهم (۱) الشباب (۱) آذری ها (۱) بیابان زایی (۱) گرهاردشرودر (۱) الهام علی اف (۱) موتلفه اسلامی (۱) المنار (۱) توییتر (۱) تقسیمات کشوری (۱) ژئواکونومی (۱) شنگن (۱) جنگ رسانه (۱) چابهار (۱) سرحد (۱) جهانی سازی (۱) موساد (۱) رژیم حقوقی (۱) فعالیت هسته ای (۱) ژئوپولیتیک (۱) جنگ سرد (۱) فرانسیس بیکن (۱) آلاسکا (۱) کشمیر (۱) ابوموسی (۱) اسامه بن لادن (۱) زیباکلام (۱) اقتصاد جهانی (۱) ترکمن (۱) جغرافیای سیاسی خاورمیانه (۱) چشم انداز (۱) ملی گرایی (۱) مشترک المنافع (۱) هرمنوتیک (۱) فدراسیون (۱) آینده پژوهی (۱) علوم سیاسی (۱) احمد بن حنبل (۱) ریگی (۱) هوگو چاوز (۱) اومانیسم (۱) کره جنوبی (۱) آتاتورک (۱) انتخابات آمریکا (۱) چاوز (۱) آسیای مرکزی و قفقاز (۱) رضاشاه (۱) ایران گردی (۱) پ ک ک (۱) پارس جنوبی (۱) فیس بوک (۱) صدای امریکا (۱) جنگ روانی (۱) آل سعود (۱) تاریخ اسلام (۱) هاشمی رفسنجانی (۱) رئیس جمهور (۱) رژیم صهیونیستی (۱) منافع (۱) راه آهن (۱) بین الملل (۱) بی بی سی فارسی (۱) ابن تیمیه (۱) هیلاری کلینتون (۱) ارتش (۱) مصدق (۱) بغداد (۱) جان مک کین (۱) گردشگری (۱) دریاچه ارومیه (۱) رهبری (۱) دولت (۱) حج (۱) مبارک (۱) سرزمین (۱) توسعه (۱) موشک (۱) مدیریت (۱) ونزوئلا (۱) مقاومت (۱) دبی (۱) شریعتی (۱) بوش (۱) سلام (۱) انتفاضه (۱) شیعیان (۱) دانش (۱) علم (۱) انقلاب ایران (۱) ماهواره (۱) انتخابات مجلس (۱) سکولار (۱) هیرمند (۱) تجارت آزاد (۱) مشارکت سیاسی (۱) قالیباف (۱) اقتصاد ایران (۱) عبدالله شهبازی (۱) اسلام هراسی (۱) جزایر سه گانه (۱) منازعه (۱) نظریه (۱) شما (۱) باکو (۱) انگلستان (۱) حاکمیت (۱) سکولاریسم (۱) تنگه هرمز (۱) توسعه اقتصادی (۱) توسعه پایدار (۱) بحرین (۱) حمل و نقل (۱) مشارکت مردمی (۱) صهیونیسم (۱) اکونومیست (۱) قانون انتخابات (۱) سوخت هسته ای (۱) ویلیام جیمز (۱) استراتژیک (۱) احزاب (۱) تشیع (۱) توریسم (۱) هویت (۱)
دوستان من اسلام تایمز العالم الوقت انتخاب انجمن ژئوپلیتیک ایران انجمن علوم سیاسی اندیشکده روابط بین الملل ایراس ایران بالکان بولتن پرس تی وی پژوهشکده مطالعات راهبردی تابناک ترکیه TRT خبر آنلاین خبرگزاری آران نیوز خبرگزاری ایرنا خبرگزاری ایسنا خبرگزاری ترند خبرگزاری تسنیم خبرگزاری فارس خبرگزاری مشرق دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه دیپلماسی ایرانی روز نو ژئوپلیتیک ایرانی عصرایران فرارو فصلنامه مطالعات راهبردی کرد پرس مرکز بین المللی مطالعات صلح مرکز تحقیقات استراتژیک مرکز مطالعات استراتژیک آریا مرکز مطالعات تاریخ معاصر مرکز مطالعات سیاستگذاری عمومی مرکز مطالعات وزارت امورخارجه مطالعات قفقاز موسسه مطالعات آمریکای شمالی موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی پرتال زیگور طراح قالب