ایران بازگو
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ ایران بازگو
آرشیو وبلاگ
      ایران بازگو (بازگو کننده گلچینی ازاخبار و پژوهش های سیاسی و ژئوپلتیکی روز ایران و جهان)
ظرفیت‌های ایران در اعمال قدرت نرم نویسنده: ایران بازگو - ۱۳٩۱/۱٠/۱۱

نگاهی به ظرفیت‌های ایران در اعمال قدرت نرم


 

نویسنده : افسانه احدی




 

مقدمه
 

شرایط جدید نظام بین‌الملل باعث‌شده تا مؤلفه‌های جدیدی نیز در ساختارهای رسمی بین‌المللی نقش ایفا کنند. پایان جنگ سرد و اولویت‌های امنیتی کشورها، اقتصادمحورشدن سیاست‌های جهانی، مطرح‌شدن بازیگران جدید و اهمیت یافتن افراد و نهادهای غیردولتی در جهان، موجب شده تا کشورها برای تأمین منافع ملی خود، ابزارها و راه‌های جدیدی را به‌کار بگیرند که مهم‌ترین آن را می‌توان بهره‌گیری از ابزارهای قدرت نرم دانست. توانایی اثرگذاری، تقویت وجهه بین‌المللی، تعامل روزافزون جهانی و تلاش برای کسب فرصت‌های بهتر اقتصادی را می‌توان بخشی از انگیزه‌های دولت‌مردان برای به‌کارگیری قدرت نرم برشمرد. بر این اساس، می‌توان مشاهده کرد که همه کشورها با توانایی‌ها و اهداف متفاوت، قادرند تا ابزارهای قدرت نرم خود را در کنار دیگر ابزارهای‌شان به‌کار ببرند و موفقیت‌هایی نیز در این زمینه به‌دست آورند. به‌نظر می‌رسد ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، توانست به‌خوبی از ابزار قدرت نرم خود در منطقه و جهان بهره ببرد، اما در شرایط جدید، توجه زیادی در به‌کارگیری این ابزار نمی‌شود. در این نوشتار بحث اصلی این است که ایران چگونه می‌تواند از مؤلفه قدرت نرم خود بهره ببرد؟ و این‌که ایران برای تقویت و هدایت قدرت نرم خود در جهان، چه محدودیت‌هایی دارد؟ بر این اساس، در این نوشتار تلاش می‌شود تا ابتدا با یک بررسی اجمالی، اهمیت و کاربرد قدرت نرم در انقلاب اسلامی ایران مطرح شود و در بخش بعدی، موانع و محدودیت‌های کنونی در کاربرد قدرت نرم، مورد تحلیل قرار گیرد. در بخش آخر نیز با توجه به تجربه دیگر کشورها، پیشنهادهایی برای بهره‌گیری بهینه از این قدرت در ایران، مطرح خواهد شد.


 

انقلاب اسلامی ایران و قدرت نرم
 

بررسی تاریخی نشان می‌دهد که ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، به‌خوبی توانست از قدرت نرم خود در منطقه و جهان بهره ببرد. به‌ویژه که این انقلاب، بر مبنای ارزش‌هایی نظیر مردم‌سالاری دینی و کمک به نهضت‌های رهایی‌بخش، شکل گرفته است. حتی می‌توان شکل‌گیری هسته‌های نیروهای انقلابی در داخل کشور را نیز تحت تاثیرِ جاذبه‌های رهبری انقلاب دانست؛ رهبری که در منطقه و جهان نیز بسیار تأثیرگذار بود و الگوی بسیاری از فعالیت‌ها و جنبش‌های آزادی‌طلبانه تلقی می‌شود. از طرف دیگر، گفتمان انقلاب اسلامی ایران بر اخلاق تأکید دارد، که در این حالت، قدرت نرم از توان جذب کننده‌ای برخوردار است و می‌تواند رفتار مردم را تعیین کند و تغییر دهد. هم‌چنین، ایران در ابتدای پیروزی انقلاب و تا قبل از آغاز جنگ 8 ساله عراق علیه ایران، به‌خوبی توانست از توان اطلاعاتی و ارتباطاتی رسانه‌ای، براساس امکانات آن زمان، برای انتقال پیام انقلاب به مخاطبان خود بهره ببرد؛ که این امر از جمله اقدامات ایران برای تقویت و هدایت قدرت نرم به‌شمار می‌رود.
میشل فوکو از جمله اندیشمندان برجسته غربی است که انقلاب اسلامی ایران را از منظر قدرت نرم مورد بررسی قرار می‌دهد. از دیدگاه وی، چهره نرم‌افزاری و پراکنده قدرت در بین مردم که به‌صورت رابطه‌ها و شبکه‌های گسترده و پراکنده شکل گرفت، بسیار حائز اهمیت است، به‌ویژه که شاه قدرت‌های عادی و رسمی را حذف کرده بود و چندان توجهی به قدرت‌گیری این شبکه‌ها نداشت. فوکو هم‌چنین به صف‌آراییِ دو چهره از قدرت در انقلاب ایران اشاره می‌کند که بسیار جالب توجه است. از یک طرف، شاه و ارتش که نماد قدرت عریان و خشونت است و از طرف دیگر، اراده مردم و قدرت تمرکزیافته آنان که جنبه نرم‌افزاری قدرت تلقی می‌شود. از نظر وی، تفاوت انقلاب ایران با دیگر انقلاب‌ها به این مسأله باز می‌گردد که در یک طرف رژیمی تا دندان مسلح قرار داشت و طرف دیگر، فاقد قدرت عریان و در عین حال دارای قدرت پنهان و نامرئی بود. هر چند که فوکو متفکری مذهبی و دین‌دار نیست، اما معتقد است تنها با ابزارها و تجهیزات و ادوات نظامی نمی‌توان توان‌مند بود، بلکه باید به ابزارهای دیگری نظیر ارزش‌ها و اعتقادات نیز توجه داشت.

موانع و محدودیت‌های اعمال قدرت نرم
 

هر چند که ایران تجربه بسیار موفقی در استفاده از قدرت نرم در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی داشت و توانست بر بسیاری از جنبش‌ها تأثیرگذار باشد، در سال‌های بعد نتوانست بهره قابل قبولی از قدرت نرم داشته باشد. در این رابطه، یکی از مهم‌ترین علت‌ها، کم‌رنگ‌شدن اهمیت کاربرد قدرت نرم آغاز جنگ عراق علیه ایران بود که موجب شد مهم‌ترین اولویت ایران، دفاع از سرزمین خود باشد. با این حال، در سال‌های بعد از جنگ نیز هم‌چنان بر سیاست‌های امنیتی و تقویت توان نظامی ایران تأکید شده است. درحالی‌که در دوران کنونی، اولویت‌های مهم دیگری مطرح هستند که تقویت توان نظامی و امنیتی می‌تواند مکمل آن‌ها باشند. اما اهمیت به‌کارگیری مؤلفه‌های قدرت نرم ایران در منطقه و جهان به حدی است که می‌تواند به کاهش فضای منفی کمک کند که، به‌ویژه در سال‌های اخیر، علیه ایران به‌وجود آمده است. توانایی ایران در تأثیرگذاری فرهنگی، اجتماعی و مذهبی در منطقه در مورد عراق به‌خوبی دیده می‌شود. درحالی‌که ایران در زمینه اعمال دیپلماسی عمومی، برنامه‌ریزی یا سرمایه‌گذاری مشخصی نداشت، اما توانست به‌خاطر این توانایی‌ها در عراق، بسیار بهتر از آمریکا که دارای طرح‌ها و برنامه‌های مشخصی بود، عمل کند. به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین مانع کاربرد قدرت نرم در ایران این است که هنوز مفاهیمی هم‌چون دیپلماسی عمومی و قدرت نرم، جایگاهی در محافل فکری و تصمیم‌گیری کشور ندارند و به‌صورت محدود به برخی فعالیت‌های جانبی فرهنگی تحت عنوان دیپلماسی فرهنگی پرداخته می‌شود.
امروزه عمده فعالیت‌های ایران در عرصه قدرت نرم، توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سازمان‌دهی و دنبال می‌شود و وزارت خارجه نقشی مکمل برای آن دارد. این سازمان در سال 1374 کار خود را به‌طور رسمی آغازکرد. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، زیر نظر یک شورای‌ عالی اداره می‌شود که در آن علاوه بر شخصیت‌های مهم و برجسته فرهنگی، تنی چند از اعضای هیأت وزیران، از جمله وزیران امور خارجه، فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان صدا و سیما نیز عضویت دارند. این سازمان مهم‌ترین وظیفه خود را ارتباطات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف جهان برای ایجاد زبان مشترک جهت گفت‌وگو و مفاهمه، انجام مبادلات فرهنگی، عرضه کامل و درخورِ فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی، تلاش جهت تقویت مناسبات فرهنگی ایران با سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، تلاش برای وحدت اسلامی، معرفی و عرضه صحیح مکتب اهل بیت و برنامه‌ریزی و حرکت در راستای هدف مقدس گفت‌وگوی ادیان و گفت‌وگوی تمدن‌ها ذکر کرده است.
در بررسی اهداف و وظایف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در ابتدا به این نکته برمی‌خوریم که تعداد زیادی وظایف و اهداف متعدد برای این سازمان تعریف شده است که حجم و گستردگی آن‌ها به حدی است که هر کدام می‌تواند برای کارِ یک سازمان تعریف شود. هم‌چنین نقش نهادهای دیگر، به‌ویژه وزارت‌ خارجه، در روند کاری این سازمان مشخص نیست، به‌ویژه این مسأله که نوع همکاری میان این سازمان و وزارت امور خارجه چگونه تعریف می‌شود و در عمل، نهاد تصمیم‌گیرنده کدام است. از طرف دیگر، دیپلماسی فرهنگی که در ایران به‌جای دیپلماسی عمومی استفاده می‌شود، حتی به لحاظ قانون‌گذاری و نظارت، جایگاه مشخصی در دستگاه‌های رسمی کشور ندارد. هم‌چنین و درحالی‌که دیپلماسی فرهنگی بخشی از سیاست خارجی است، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مسائل آن را پی‌گیری می‌کند که به‌خاطر نوع نگاهی که این کمیسیون به روابط فرهنگی دارد، اقدامات آن چندان در راستای برنامه‌های سیاست خارجی نیست. حتی به گفته برخی مسؤولان کشور، در حوزه دیپلماسی فرهنگی، تعدد مراکز تصمیم‌گیرنده و ناهماهنگی میان این مراکز عملاً مانع اتخاذ تصمیمات و برنامه‌های مؤثر است. حتی در زمینه روابط دانشگاهی نیز فعالیت‌ها و تعاملات عمدتاً دولتی باقی مانده است.
درحالی‌که در عمل، ارگان اصلی که توانایی شکل‌دهی و اجرای دیپلماسی عمومی را دارد، وزارت‌خارجه است و نهادهای دیگر تنها می‌توانند مکمل آن تلقی شوند. از طرف دیگر، و براساس اهداف هر کشوری در تقویت و هدایت قدرت نرم خود، دیپلمات‌ها به‌عنوان عوامل اجرایی قدرت نرم نیز تلقی می‌شوند. در این خصوص، به‌نظر می‌رسد دیپلمات‌های ایرانی باید قادر به شناخت فرهنگ کشورهای دیگر و برقراری ارتباط با مردم این کشورها باشند تا بتوانند زمینه‌هایی برای تعامل فراهم آورند. در این رابطه، این مسأله قابل توجه است که برخی دیپلمات‌های خارجیِ مقیم تهران، از مدت‌ها قبل علاقه‌مند به شرکت در محافل غیر رسمی هستند تا فرصتی برای شناخت مردم ایران و ایجاد زمینه‌هایی برای تبادل نظر بیابند. درواقع، دیپلمات‌های عصر حاضر تنها به کسب مهارت‌های مذاکره با طرف‌های رسمی خود بسنده نمی‌کنند، بلکه با شناخت مؤلفه‌های فرهنگی هر کشور، مهارت‌هایی را برای برقراری ارتباط با مخاطبان عام می‌یابند. علاوه‌بر دستگاه دیپلماتیک، افراد و سازمان‌های غیر دولتی نیز نقش بسیار مهمی در تقویت دیپلماسی عمومی کشور ایفا می‌کنند.
حضور شخصیت‌های فرهنگی، ورزشی، هنری و علمی و دانشگاهی کشور در محافل گوناگون خارجی می‌تواند زمینه‌های بهتری را برای معرفی ایران به مردم جهان فراهم کند. این امر از آن‌جا اهمیت بیش‌تری می‌یابد که تبلیغات منفی زیادی علیه ایران وجود دارد. حضور شخصیت‌های غیر رسمی از داخل ایران در محافل بین‌المللی تا حد زیادی این تبلیغات را بی‌معنا می‌کند. درحالی‌که مانع‌شدن از حضور آن‌ها در این محافل و عدم تعامل با جهان، راه را برای جانشین‌شدن ارزیابی‌های غلط از کسانی که شناختی از ایران ندارند فراهم می‌آورد. از طرف دیگر، موانع زیادی برای حضور بیش‌تر شخصیت‌های خارجی در کشور وجود دارد، درحالی‌که رفت‌وآمدهایی از این دست می‌تواند زمینه‌های مناسبی را برای شناخت بهتر ایران فراهم آورد. هم‌چنین توجه به مبادلات دانشگاهی، از جمله مواردی است که باید در دستور کار دیپلماسی عمومی کشور قرار گیرد که به‌عنوان نمونه می‌توان به فراهم‌آوردن فرصت‌های مطالعاتی برای متخصصان علمی و دانشگاهی خارجی، تبادل استاد و دانشجو با کشورهای دیگر، به‌ویژه کشورهایی که نظرات منفی بیش‌تری نسبت به ایران دارند، و ایجاد زمینه‌هایی برای تأسیس مراکز مطالعاتی مشترک اشاره کرد. ایران در این زمینه فعالیت‌های بسیار محدودی دارد.

پیشنهادهایی برای آینده
 

تغییر نظام بین‌الملل از جنگ به صلح و اولویت‌یافتن پیشرفت‌های اقتصادی نسبت به توانایی‌های صِرفِ نظامی، موجب شده است تا کشورها برای بهبود وجهه بین‌المللی خود، که لازمه افزایش تعاملات بین‌المللی و کسب مزایای اقتصادی است، از ابزارهای قدرت نرم بیش از پیش بهره ببرند. امروزه اکثر کشورهای جهان، حتی کشورهایی که مرام لیبرال‌دموکراسی را دنبال نمی‌کنند، با اتخاذ ترتیباتی برای تقویت مؤلفه‌های قدرت نرم خود درصددند تا از پار‌ه‌ای از مزایای آن بهره‌برداری کنند. هر کشوری به تناسب توانایی‌ها و قابلیت‌های خود در این عرصه، دارای برنامه‌ریزی‌هایی است و کشورهایی با توانایی‌های مختلف به‌دنبال استفاده از فرصت‌هایی در قالب دیپلماسی عمومی هستند. از جمله در مورد ویتنام می‌توان به‌خوبی دریافت که اهمیت تقویت قدرت نرم این کشور در جهان و افزایش تعاملات بین‌المللی‌اش باعث‌ شده تا برنامه‌هایی را برای آماده‌کردن شهروندانش به اجرا گذارد. این کشور می‌تواند نمونه مناسبی برای تقویت توان داخلی در بحث قدرت نرم باشد. از طرف دیگر، برخی کشورهای منطقه خاورمیانه نیز به‌دنبال اهدافی در قالب دیپلماسی عمومی هستند. از جمله کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، برنامه‌های متنوعی را در این زمینه دنبال می‌کنند که می‌توان به تأسیس شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی به زبان‌های عربی و انگلیسی و ایجاد شعبه‌هایی از دانشگاه‌های بزرگ جهان توسط این کشورها اشاره کرد. در این رابطه می‌توان به قطر اشاره کرد که با تأسیس شبکه الجزیره، به‌عنوان یکی از رسانه‌های قدرت‌مند جهانی، قابلیت تأثیرگذاری بر روندهای منطقه‌ای و جهانی را یافته است. این کشور هم‌چنین با تأسیس دهکده‌ای شامل دانشکده‌های بسیار مجهز، شعبه‌ای از دانشگاه‌های بزرگ جهان هم‌چون دانشگاه جورج تاون را به کشور خود دعوت کرده است و در حال حاضر، دانشجویان زیادی از کشورهای منطقه و از جمله ایران در این دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند .این‌گونه اقدامات، در بهبود وجهه قطر در منطقه و در جهان، تأثیرگذار بوده است و مخاطب خارجی به‌خوبی قادر است میان این کشور و دیگر کشورهای منطقه تفاوت قائل شود. آنی‌ترین تأثیر محسوس چنین اقداماتی را باید در سرازیرشدن سرمایه‌های خارجی به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دانست که به رشد و توسعه این کشورها کمک‌های فراوانی کرده است. درحالی‌که در ایران در دو بُعد داخلی و خارجی موانع و محدودیت‌های فراوانی برای به‌کارگیری قدرت نرم وجود دارد. به‌نظر می‌رسد انجام اقدامات مؤثر، تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های قابل قبول در بُعد داخلی، در گام اول، بسیار مهم‌تر از بُعد خارجی باشد. در این رابطه، تنها تأکید بر مؤلفه‌های قدرت نرم ایران در منطقه و جهان کافی نیست، بلکه ضرورت تقویت و هدایت این مؤلفه‌ها وجود دارد. بر این اساس و بر مبنای تجربیات دیگر کشورهای جهان، در قالب دیپلماسی عمومی و تقویت قدرت نرم می‌توان راه‌کارهای زیر را برای ایران پیشنهاد کرد:
1-اولین و مهم‌ترین عامل در جهت تقویت قدرت نرم این است که نخبگان فکری و اجرایی کشو ر به اهمیت و ضرورت تقویت و کاربرد آن اعتقاد داشته باشند، به‌طوری که در قالب یک برنامه کاربردی در دستور کار رسمی کشور در نظر گرفته شود و تنها به‌صورت نمادین تعریف نشود. مهم‌ترین هدف از چنین اقدامی نیز مسلماً بهبود وجهه ایران در منطقه و جهان است، که نیازمند طرحی مشخص، زمان و هزینه است. از طرف دیگر، باید بپذیریم چنین طرحی، زمانی موفق می‌شود که ایران با جهان تعامل گسترده داشته باشد. این تعامل تنها در قالب تعاملات رسمی و دولتی نیست، بلکه تعاملات بخش خصوصی، افراد، سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی را در بر می‌گیرد.
2-عامل مهم دیگر، تعریف ساختار مناسبی در داخل کشور برای پیشبرد برنامه‌های دیپلماسی عمومی و تقویت و هدایت قدرت نرم است. همان‌طور که تجربه دیگر کشورها نشان داده است، این ساختار می‌تواند در دستگاه دیپلماسی کشور جایگاه بهتری داشته باشد. درواقع، نوع فعالیت‌های وزارت‌ خارجه در هر کشوری به‌لحاظ گستردگی و امکان ارتباط با دامنه وسیعی از کشورها و نهادهای خارجی، مناسب‌ترین عرصه فعالیت دیپلماسی عمومی تلقی می‌شود. ساختار تعریف‌شده در این قالب باید بتواند فعالیت‌های دیپلماسی عمومی را در دو بخش خارجی و داخلی سازمان‌دهی و هدایت کند.
3-عامل قابل توجه دیگر، تقویت توانایی داخلی یک کشور است. در برخی کشورها، که تعامل با جهان و بین‌المللی‌شدن را ضرورتِ بقای خود و تأمین منافع‌شان تعریف می‌کنند، برنامه‌هایی برای آشنایی شهروندان در سطوح و طبقات مختلف به منظور آموزش زبان‌های خارجی و نحوه برخورد با مردم دیگر کشورها تعریف می‌کنند تا ناآگاهی‌ها به تلاش‌های‌شان در جهت برقراری ارتباط با جهان صدمه نزند. در این کشورها، که برخی از آن‌ها جمعیت زیادی نیز دارند، حتی در برنامه‌های میان‌مدت پنج ساله، اصول اولیه برخورد با بازدیدکنندگان از کشورشان آموزش داده می‌شود. در ایران نیز می‌توان با توجه به توانایی‌های کشور، برنامه‌هایی را برای آموزش در سطوح مختلف در نظر گرفت که شامل آموزش زبان، نحوه برخورد و آداب معاشرت صحیح در سطح بین‌المللی باشد.
4-عامل دیگری که باید بیش‌تر مد نظر باشد، این است که باید به سازمان‌های غیر دولتی و نهادهای خصوصی در عرصه‌های بین‌المللی اجازه فعالیت داده شود و حتی برنامه‌هایی برای توان‌مندسازی آن‌ها اجرا شود. درواقع، بخش خصوصی، دامنه وسیع‌تری از فعالیت‌های یک کشور در قالب دیپلماسی عمومی را برعهده دارد و می‌تواند با فعالیت‌های خود تأثیر بیش‌تری بر مخاطب داخلی بگذارد که در این مورد نیز نوعی هماهنگی میان بخش دولتی و بخش خصوصی حتی در کشوری نظیر آمریکا وجود دارد.
5-عامل قابل توجه دیگر، توجه به تبادلات دانشگاهی و دانشجویی با دیگر کشورهاست. این اقدام، به ویژه در کشورهای منطقه، بیش‌تر باید مورد توجه باشد. حضور دانشگاهیانِ دیگر کشورها در ایران و متقابلاً حضور دانشگاهیان ایرانی در کشورهای دیگر، زمینه بسیار مناسبی را برای معرفی مناسب و درخور ایران در میان یکی از مهم‌ترین اقشار هر جامعه‌ای، یعنی قشر دانشگاهی، فراهم می‌آورد.
6-هم‌چنین فراهم‌کردن تسهیلاتی برای حضور شخصیت‌های علمی، هنری و ورزشیِ دیگر کشورها در ایران می‌تواند زمینه‌ای فراهم کند تا حضور آن‌ها موجب معرفی بهتر کشور به بخش مهمی از جهان شود. از جمله این تسهیلات، صدور روادید با شرایطی آسان‌تر است.
7-عامل مهم دیگر در تقویت دیپلماسی عمومی کشور، تقویت رسانه‌های داخلی است. مهم‌ترین امر در این کار، نیز این است که بخش خصوصی، حضوری واقعی در فعالیت‌های رسانه‌ای داشته باشد.
هیچ دولتی در جهان نیست که بتواند هزینه‌های سنگین فعالیت‌های رسانه‌ای را بپردازد و در عین حال، انتظار رسانه‌ای قدرت‌مند را داشته باشد. درواقع، حجم عظیم فعالیت‌های رسانه‌ای و تلاش آن‌ها برای بالابردن قابلیت‌های رقابتی شامل صرف هزینه‌هایی می‌شود که در توان بودجه‌های محدود دولتی نیست.

  نظرات ()
مطالب اخیر ترامپ در روز اول ریاست بر ایالات متحده آمریکا چکار می کند؟ ایران به دنبال نمونه ای مدرن از استراتژی آناکوندا برای شکست عربستان سعودی است عوامل و بازیگران دخیل در افزایش بحران در کشمیر آیا ایران با ذخایر نفتی و گازی خود می‌تواند روسیه را به چالش بکشد؟ آینده روابط عربستان و هند چالشهای کنونی و چشم انداز روابط هند و پاکستان علل تشدید تنش ها و آینده روابط هند و پاکستان ۱۳٩٥/٧/۱٤ بسترهای گسترش حضور چین در در افغانستان نقش گذشته و آینده قزاقستان
کلمات کلیدی وبلاگ ایران (۱٦٤) ترکیه (۸٠) سوریه (٧٥) امریکا (٦٤) خاورمیانه (٦٢) عربستان (٥٥) بحران سوریه (٤٧) داعش (٤۳) عراق (٤۱) روسیه (٤٠) سیاست خارجی (۳٥) ژئوپلتیک (٢٩) مقالات جغرافیای سیاسی (٢٩) یمن (٢٥) سیاست خارجی ایران (٢٥) مصر (٢٢) تحولات یمن (۱٩) چین (۱۸) اوباما (۱٧) اردوغان (۱٧) پاکستان (۱٦) سیاست خارجی ترکیه (۱٦) سیاست خارجی عربستان (۱٥) تحولات سوریه (۱٤) افغانستان (۱٤) کردها (۱٤) کردستان عراق (۱٤) ایران عربستان (۱۳) قطر (۱۳) القاعده (۱۳) صادرات گاز (۱۳) تحولات جهان عرب (۱۳) امنیت (۱٢) بیداری اسلامی (۱٢) عربستان سعودی (۱٢) روابط بین الملل (۱٢) توافق هسته ای (۱۱) نفت (۱۱) انرژی (۱۱) رقابت ایران و عربستان (۱۱) دیپلماسی (۱٠) سیاست (۱٠) اتحادیه اروپا (۱٠) حوثی ها (۱٠) عبدالرضا فرجی راد (٩) قدرت نرم (٩) سیاست خارجی امریکا (٩) تحریم (٩) اعراب (٩) روابط ایران ترکیه (٩) چین - امریکا (٩) آسیای مرکزی (۸) جهان عرب (۸) ایران امریکا (۸) تروریسم (۸) ژئوپلیتیک (۸) سلفی گری (۸) اسلام گرایی (۸) جهانی شدن (۸) کردستان (۸) حکومت اقلیم کردستان (۸) سیاست خارجی روسیه (۸) روابط ایران روسیه (٧) جمهوری آذربایجان (٧) گاز (٧) اروپا (٧) لبنان (٧) انتخابات (٧) پرونده هسته ای (٧) بندر چابهار (٧) نظام بین الملل (٦) ایران عراق (٦) بهار عربی (٦) قفقاز جنوبی (٦) انتخابات‌ (٦) استراتژی (٦) آفریقا (٦) اسرائیل (٦) پوتین (٦) آذربایجان (٦) وهابیت (٦) هند (٦) اخوان المسلمین (٦) خلیج فارس (٦) بارزانی (٦) تاریخچه داعش (٦) داعش عراق (٦) داعش سوریه (٦) خاورمیانه اسلامی (٦) گاز ایران (٦) خاورمیانه بزرگ (٥) انتخابات شورا (٥) سیاست خارجی چین (٥) بحران عراق (٥) مقالات ژئوپلیتیک (٥) هیدروپلیتیک آب (٥) روابط روسیه ترکیه (٥) خط لوله صلح (٥) دیپلماسی عمومی (٥) جنگ نرم (٥) بحران آب (٥) انتخابات ایران (٥) حزب الله (٥) حزب الله لبنان (٥) جغرافیای سیاسی (٥) امنیت ملی (٥) ترانزیت (٥) فلسطین (٥) رسانه (٥) جغرافیا (٥) رژیم های بین المللی (٥) تبلیغات انتخابات (٥) ژئوپلتیک ایران (٥) شیعیان یمن (٥) نظم نوین جهانی (٥) شمال آفریقا (٤) مذاکرات هسته ای (٤) نوری مالکی (٤) ژئواستراتژیک (٤) افراط گرایی (٤) کردهای سوریه (٤) سیاست خارجی قطر (٤) ارتش آزاد سوریه (٤) مشاوره انتخاباتی (٤) ایران چین (٤) نظریه های روابط بین الملل (٤) علویان ترکیه (٤) ارمنستان (٤) بحران (٤) اوکراین (٤) اسلام (٤) طالبان (٤) بلوچستان (٤) امارات (٤) اردن (٤) جهان اسلام (٤) انقلاب اسلامی (٤) تحریم های بین المللی (٤) منافع ملی (٤) امارات متحده عربی (٤) مرز (٤) بشار اسد (٤) علویان (٤) هژمونی (٤) حقوق بین الملل (٤) دیپلماسی آبی (٤) نظم جدید جهانی (٤) داعش در عراق (٤) جبهه النصره (٤) ژئوپلتیک گاز (٤) فدرالیزم (۳) چاپ تبلیغات انتخابات (۳) شیوه تبلیغات انتخاباتی (۳) خاورمیانه جدید (۳) ایران سوریه (۳) چین اقتصاد (۳) ساختار یمن (۳) جنگ آب (۳) حوثی های یمن (۳) ژئوپلیتیک آب (۳) مقالات ژئوپلتیک (۳) روابط افغانستان -پاکستان (۳) ژنوم ژئوپلیتیک (۳) روابط ایران و عمان (۳) رودخانه مرزی (۳) روابط ترکیه عراق (۳) سیاست خارجی هند (۳) رقابت های ژئوپلیتیکی و (۳) رقابت نفتی (۳) کریدور شمال جنوب (۳) شورای همکاری خلیج فارس (۳) 11سپتامبر (۳) ژئواستراتژی (۳) حسن البنا (۳) اقتصاد سیاسی (۳) شورای امنیت (۳) قفقاز (۳) انتخابات ریاست جمهوری (۳) قره باغ (۳) ترکمنستان (۳) عمان (۳) دموکراسی (۳) کلینتون (۳) فرهنگ (۳) ظریف (۳) خزر (۳) بریتانیا (۳) یارانه (۳) روابط خارجی (۳) روابط ایران و عربستان (۳) حافظ نیا (۳) انتخابات ترکیه (۳) مدیریت بحران (۳) انقلاب های عربی (۳) استراتژی ایران در عراق (۳) راهبرد ترکیه در سوریه (۳) علویان سوریه (۳) همکاری بین المللی (۳) قطر شبکه الجزیره (۳) انتخابات امریکا (۳) سیاست خارجی پاکستان (۳) هدف مندی یارانه ها (۳) ایران مصر (۳) ایران هراسی (۳) شیعیان عربستان (۳) منطقه آزاد ارس (٢) هارتلند (٢) موقعیت ایران (٢) برخورد تمدنها (٢) مدل مفهومی (٢) اسد (٢) مرزهای ایران (٢) استراتژِی (٢) انر}ى هسته ای (٢) رژزیم حقوقی (٢) عزت اله عزتی (٢) ترورریسم (٢) انقلاب تونس (٢) مقاومت و حزب الله (٢) پیمان کمپ دیوید (٢) انقلاب مصر (٢) خاورمیانه جدید (٢) علی عبدالله صالح (٢) تحولات خاورمیانه (٢) تحولات مصر (٢) موازنه قدرت (٢) تئوری های روابط بین الملل (٢) لبنان و بحران سوریه (٢) ساختار شورای امنیت (٢) مرزهای دریایی ایران (٢) رشد اسلام گرایی (٢) تحدید حدود مرز (٢) ترکیه سوریه (٢) امریکا خاورمیانه (٢) چالش های ترکیه (٢) ایران ترکبه (٢) انقلابات عربی (٢) ترکیه خاورمیانه (٢) روابط با عراق (٢) بازار انرژی (٢) صادرات نفت (٢) سیاست بین الملل (٢) محمد مرسی (٢) عراق جدید (٢) کردستان سوریه (٢) ژئواکونومیک (٢) امنیت منطقه ای (٢) شیعیان عراق (٢) کردهای ترکیه (٢) روابط ایران و ترکیه (٢) مقام معظم رهبری (٢) حماس (٢) سنگاپور (٢) روحانی (٢) تبلیغات انتخاباتی (٢) سازمان ملل (٢) فرانسه (٢) ارتباطات (٢) تنش زدائی (٢) موسویان (٢) قومیت (٢) ناتو (٢) جهان سوم (٢) هویت ملی (٢) اوپک (٢) غرب (٢) آمریکا (٢) لیبی (٢) مازندران (٢) بی بی سی (٢) جمهوری اسلامی ایران (٢) قزاقستان (٢) حق وتو (٢) مذاکره (٢) کویت (٢) آلمان (٢) هویت فرهنگی (٢) تهدید نرم (٢) احمدی نژاد (٢) اسلام سیاسی (٢) قیمت نفت (٢) کنفدراسیون (٢) ایران هسته ای (٢) نفت وگاز (٢) سازه انگاری (٢) منطقه گرایی (٢) تبارشناسی (٢) هانتینگتون (٢) موادمخدر (٢) تحریم اقتصادی (٢) بازدارندگی (٢) واقع گرایی (٢) حزب عدالت و توسعه (٢) رئیس جمهور آمریکا (٢) فدرالیسم (٢) کریمه (٢) پسا تحریم (٢) ملت سازی (٢) روابط ایران امریکا (٢) دریای جنوبی چین (٢) جزایر چین جنوبی (٢) دولت سازی (٢) خط لوله تاپی (٢) پسابرجام (٢) القاعده یمن (٢) جغرافیای سیاسی (٢) کد ژئوپلیتیک (٢) برجام (٢) داعش افغانستان (٢) هیدرو پلیتیک (٢) بحران یمن (٢) جریان های افراطی (٢) گروه سلفی خراسان (٢) گروه خراسان (٢) افغانستان ایران (٢) دولت اسلامی عراق و شام (٢) گروه تکفیری خراسان (٢) منابع گازی (٢) کنکره امریکا (٢) کریدور شمال- جنوب (٢) طرح توسعه شرق (٢) توسعه شرق (٢) یرنامه چهارم توسعه (٢) ترکیه داعش (٢) تبارشناسی تروریسم (٢) ساختار سیاسی عمان (٢) ساختار قومی یمن (٢) شیعیان زیدی (٢) تروریسم سلفی (٢) الگوی امنیتی (٢) سلفی گری وهابی (٢) قدرت ملی (٢) ایران ترکیه سوریه (٢) داود اوغلو (٢) ترکیه وبحران سوریه (٢) ایران اعراب (٢) القاعده آفریقا (٢) گرو های تندرو (٢) کشور عمان (٢) امنیت جمهوری اسلامی ایران (٢) موضوع هسته ای ایران (٢) رقایت امریکا روسیه (٢) رقابت ایران و ترکیه (٢) تاریخ یارانه (٢) سیاست خارجی روسیه (٢) عبدربه منصور هادی (٢) اسلام رادیکال (٢) رادیکالیسم اسلامی در آفریقا (٢) آگهی انتخاباتی (٢) مشاوره تبلیغات انتخابات (٢) جایگاه قطر (٢) چاپ آگهی انتخاباتی (٢) چاپ تراکت انتخابات (٢) ترورریسم سوری (٢) تجزیه سوریه (٢) تحریم سیاسی (٢) اقتصاد امارات (٢) امنیت سیاسی (۱) جوک قومیتی (۱) روابط جهانی (۱) توافق ایران و 1+5 (۱) عمق استراتژیک (۱) عمق استراتژیک ایران (۱) روسیه سوریه (۱) تحریم های بین النللی (۱) تحریم های بکجانبه (۱) امنیت، (۱) قفقاز شمالی (۱) روابط ایران و پاکستان (۱) انتخابات پارلمانی المان (۱) حزب سبز آلمان (۱) محمد جواد ظریف (۱) مذاکرات سازش (۱) یاران رئیس جمهور (۱) گروه های ذینفوذ (۱) همگرایی، واگرایی (۱) منارعات قومی (۱) ارتش آزاد مصر (۱) بوکوحرام (۱) توسعه ملی (۱) سیاستهای امنیتی (۱) جنگ تمدنها (۱) احزاب عراق (۱) دموکراسی در عراق (۱) تحریم اقتصادی (۱) تحریم نفتی (۱) چالش های صادرات گاز (۱) سیاست خارجی دولت نهم ودهم (۱) جبهه اسلامی سوریه (۱) اتحادیه اروپایی (۱) روند صلح (۱) فلسطین، اسرائیل (۱) روندصلح خاورمیانه (۱) جغرافیای خاورمیانه (۱) تاریخ خاورمیانه جدید (۱) مازی (۱) شیعیان مالزی (۱) بلوچستان آزاد (۱) شورای روابط خارجی اروپا (۱) مدل مفهومی بحران سوریه (۱) تروریسم رسانه ای (۱) ریشه های بحران سوریه (۱) دوران جنگ سرد (۱) یکجانبه گرایی (۱) چندجانبه گرایی (۱) مفهوم منطقه گرایی (۱) معاهده شنگن (۱) نظریه های انقلاب (۱) انقلاب های عربی (۱) نظریه های جغرافیای سیاسی (۱) نظریه های ژئوپولیتیک (۱) منابع کنکور دکتری علوم جغرافیا ی سیاسی (۱) هارتلند جدید (۱) بهار عربی، (۱) گروه های معارض سوریه (۱) حزب سلفی نور (۱) حزب النهضه (۱) ژئواستراتژی جهانی (۱) مکیندر (۱) چاپ بنر انتخابات (۱) بروشورهای انتخابات (۱) تبیلغات انتخابات (۱) چاپ آگهی (۱) طراحی آگهی انتخابات (۱) جایگاه انتخابات در ایران (۱) اقتصاد ترکیه (۱) تبلیغات انتخابات مجلس (۱) تبلیغات در انتخابات (۱) شیوه های انتخاباتی (۱) غلامحسن حیدری (۱) تبلیغات انتخابات رسانه (۱) چاپ آگهی انتخابات (۱) هزینه تبلیغات انتخابات (۱) نقش اردن در سوریه (۱) ماهیت اقتصاد سیاسی بین‌الملل (۱) اعتراضات ترکیه (۱) اسلام گرایی آفریقا (۱) چاپ تبلیغات انتخاباتی (۱) چاپ انتخابات (۱) اس 300 (۱) امنیت ایران (۱) انتخابات تبلیغات (۱) شیوه های تبلیغات (۱) یارانه ها در جهان سوم (۱) تاریخچه هدف مندی یارانه ها (۱) فتح اله گولن (۱) انقلاب اسلامی ایران (۱) عراق کردستان (۱) بغداد اربیل (۱) تجمیع انتخابات (۱) مشاکرت سیاسی (۱) شورای اطلاعات ملی آمریکا (۱) محمئد (۱) استراتژی ایران (۱) تغییر نظام سوریه (۱) قراردادگاز ایران پاکستان (۱) روابط فرهنگی (۱) واردات گاز ترکمنستان (۱) رقابت ایران و مصر (۱) العراقیه (۱) ایران ترکیه (۱) جریان مقاومت (۱) جبهه مقاومت (۱) تئوری جیمزروزنا (۱) ایرانیان در قزاقستان (۱) شیعیان قزاقستان (۱) آذری های قزاقستان (۱) نونس (۱) نقشه سوریه (۱) نقشه نبرد در سوریه (۱) جبهه‌های جنگ در سوریه (۱) انرژی هسته ای (۱) تروریسم سلفی- تکفیری (۱) بندربن سلطان (۱) دیپلماسی شهری (۱) اسه آن (۱) نگاه به شرق (۱) سلفی گری تکفیری (۱) وهابیت تکفیری (۱) تحولات اقتصادی امارات (۱) احزاب آذربایجان (۱) جنبش مقاومت (۱) شمال عراق (۱) آگهی جذب فوق لیسانس علوم سیاسی (۱) اقتصاد قطر (۱) ابوبکر البغدادی (۱) کارکرد گرایی (۱) داعش در سوریه (۱) الحوثی ها (۱) انتخابات‌ سوریه (۱) حامیان داعش (۱) موصل (۱) اقتصاد یمن (۱) یمن در نگاه استراتژیک عربستان (۱) زیدی های یمن (۱) جغرافیای یمن (۱) واقعیت داعش (۱) کردهای عراق (۱) آینده کردها (۱) اقتصاد عمان (۱) نفت کردستان (۱) ژئوپلیتیک عراق (۱) مناطق جدایی طلب اروپا (۱) جدایی طلبی (۱) کوبانی (۱) تقابل ترکیه-عربستان (۱) اختلاف ترکیه عربستان (۱) رقابت ترکیه عربستان (۱) سقوط صنعا (۱) نقش ایران عربستان در یمن (۱) رابطه ترکیه با داعش (۱) ساختار قومی (۱) کردهای ایران (۱) انرژى هسته ای (۱) ترانزیت گاز (۱) انصارالله (۱) موقعیت اقتصادی یمن (۱) جایگاه منطقه ای یمن (۱) روابط آمریکا روسیه (۱) حسن بهشتی پور (۱) تحریم های علیه ایران (۱) نیچروان بارزانی (۱) استخدام کارشناس ارشد علوم سیاسی (۱) دعوت به همکاری روابط بین الملل (۱) استخدام کارشناس ارشد روابط بین الملل (۱) استخدام ارشد روابط بین الملل (۱) قدرت ملی ایران (۱) دالان شمال جنوب (۱) ژئوپلتیک بلوچستان (۱) فیمینسیم (۱) مدیریت سیاسی فضا (۱) منظقه آزاد چابهار (۱) سیاست خارجی افغانستان (۱) گروه تروریستی خراسان (۱) روابط عربستان اسرائیل (۱) تفاهم لوزان (۱) داعش آفریقا (۱) مختاری،حسین (۱) عبدی،عطاءالله (۱) مدل اندرسون، (۱) الرمادی (۱) پارلمان ترکیه (۱) ارتش های جهان (۱) روسیهر (۱) ژئوپلتیک نفت (۱) آثار توافق هسته ای بر خاورمیانه (۱) سلاح های روسی (۱) روابط روسیه چین (۱) نقش امارات در یمن (۱) جنبش گوران (۱) نظریه‌های ژئوپلیتیک (۱) داعش در آسیای مرکزی (۱) دولت آشتی ملی افغانستان (۱) سیاست خارجی پاکستان (۱) دموکرات ها (۱) عربستان یمن (۱) ژئواستراتژیک ایران (۱) انتخایات ترکیه (۱) اسلام گرایان ترکیه (۱) محمد ابن عبدالوهاب (۱) نوار مرزی ایران ترکیه (۱) مسائل مرزی (۱) تجزیه استانهاس سنی عراق (۱) تحول ژئوپلیتیک (۱) ساختار ژئوپلیتیکی جهان (۱) الگوهای اسلام گرایی (۱) نظریه های روابط بین الملل ریه های (۱) بازدارندگی استراتژیک (۱) ضدژئوپلیتیک (۱) ژئوپلیتیک مقاومت (۱) سایکس-پیکو (۱) کیومرث یزدان پناه (۱) سیاست خارجی فرانسه (۱) اختلاف مصر و عربستان (۱) مصر عربستان (۱) اقلیت های قومی ترکیه (۱) اقلیت های زبانی ترکیه (۱) اقلیت های دینی ترکیه (۱) جریان های وهابی (۱) روسیه آذربایجان (۱) دولت-ملت (۱) دولت -ملت سازی (۱) نوروپلیتیک (۱) بحران خاورمیانه (۱) روابط پاکستان افغانستان (۱) تحولات سیاسی ترکیه (۱) پایگاه هوایی روسیه (۱) شی جین‌پینگ (۱) شهر ملکان (۱) اکولوژی سیاسی (۱) جغرافیای سیاسی شهر (۱) آبراه خزر روسیه (۱) منازعات دریایی (۱) اختلافات دریایی (۱) اقلیم در ژئوپلتیک (۱) ژئوپلیتیک خاورمیانه (۱) قانون مناطق دریایی (۱) ایران هند (۱) گوادر (۱) صلح کردها (۱) پیمان شانگهای (۱) تاثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (۱) سیاست خارجه ایران و عراق (۱) سیاست خارجی عراق (۱) اقوام عراق (۱) بازارنفت (۱) روابط عربستان امریکا (۱) سیاست خارجی قزاقستان (۱) چین -افغانستان (۱) روسیه اتحادیه اروپا (۱) هند پاکستان (۱) روابط هند و پاکستان (۱) روابط هند وعربستان (۱) روابط عربستان وهند (۱) بحران کشمیر (۱) هند کشمیر (۱) پاکستان کشمیر (۱) استراتژِی آناکوندا (۱) مناطق آزاد ترکیه (۱) ژئوپلتیک مقاومت اسلامی (۱) بنیان‌های ژئواستراتژیک (۱) بازاریابی انتخابات (۱) کمپین انتخاباتی (۱) برنامه‌ریزی تبلیغاتی (۱) اهداف روسیه در سوریه (۱) مدل های دولت-ملت (۱) دولت-ملت سازی (۱) رهیافت اسلامی ایرانی (۱) روابط چین بریتانیا (۱) روابط ایران -اروپا (۱) عربستان روسیه (۱) کریدورهای ترانزیتی (۱) بندرچابهار (۱) کریدورهای بین المللی (۱) کریدورشرق- غرب (۱) موقعیت ترانزیتی ایران (۱) داعش در پاکستان (۱) کشورهای دو سه دولتی (۱) 13نوامبر پاریس (۱) انفجارهای پاریس (۱) حمله داعش به پاریس (۱) حملات تروریستی پاریس (۱) راهبرد نظامی ژاپن (۱) اهمیت هیدروپلیتیکی ایران (۱) روابط ترکیه عربستان (۱) روابط اعراب ترکیه (۱) روابط ترکیه با اعراب (۱) ژئوپلتیک اروپا (۱) روسیه اوکراین (۱) اندیشه سیاسی اهل سنت (۱) خلافت از دیدگاه اهل سنت (۱) مبانی اندیشه سیاسی (۱) بازارهای منطقه ای گاز (۱) قتصاد سیاسی بین الملل (۱) نو واقع گرایی (۱) رسول حاج احمدی (۱) حسین اژدر (۱) فدراسیون و کنفدراسیون (۱) ژئوپلیتیک فضای مجازی (۱) موتلفه اسلامی (۱) المنار (۱) توییتر (۱) تقسیمات کشوری (۱) ژئواکونومی (۱) شنگن (۱) بنیادگرایی (۱) سلاح شیمیایی (۱) لویی جرگه (۱) مفهوم قدرت (۱) جنگ رسانه (۱) چابهار (۱) سرحد (۱) جهانی سازی (۱) موساد (۱) رژیم حقوقی (۱) جنگ سرد (۱) اقتصاد جهانی (۱) زیباکلام (۱) اسامه بن لادن (۱) فعالیت هسته ای (۱) ژئوپولیتیک (۱) رود ارس (۱) دولت یازدهم (۱) الشباب (۱) سیاست داخلی (۱) سازمان های بین المللی (۱) آذری ها (۱) گرهاردشرودر (۱) الهام علی اف (۱) نواندیشی دینی (۱) برنامه هسته ای ایران (۱) احسان شریعتی (۱) تنب بزرگ (۱) ترانزیت کالا (۱) پراگماتیسم (۱) امارات متحده (۱) ارتش چین (۱) پیروزی در انتخابات (۱) امنیت انرژی (۱) چاوز (۱) فرانسیس بیکن (۱) آلاسکا (۱) کشمیر (۱) ابوموسی (۱) آسیای مرکزی و قفقاز (۱) رضاشاه (۱) ایران گردی (۱) رژیم صهیونیستی (۱) منافع (۱) رئیس جمهور (۱) پ ک ک (۱) پارس جنوبی (۱) فیس بوک (۱) صدای امریکا (۱) جنگ روانی (۱) آل سعود (۱) راه آهن (۱) بین الملل (۱) بی بی سی فارسی (۱) تاریخ اسلام (۱) فدراسیون (۱) گرجستان (۱) هرمنوتیک (۱) علوم سیاسی (۱) احمد بن حنبل (۱) ریگی (۱) هوگو چاوز (۱) اومانیسم (۱) کره جنوبی (۱) آتاتورک (۱) انتخابات آمریکا (۱) ملی گرایی (۱) ترکمن (۱) جغرافیای سیاسی خاورمیانه (۱) چشم انداز (۱) ملکان (۱) آینده پژوهی (۱) مشترک المنافع (۱) ابن تیمیه (۱) هیلاری کلینتون (۱) ارتش (۱) مصدق (۱) بغداد (۱) جان مک کین (۱) گردشگری (۱) رهبری (۱) دولت (۱) حج (۱) مبارک (۱) سرزمین (۱) توسعه (۱) موشک (۱) مدیریت (۱) ونزوئلا (۱) مقاومت (۱) سلام (۱) شریعتی (۱) بوش (۱) شیعیان (۱) انتفاضه (۱) آذری (۱) دبی (۱) دانش (۱) علم (۱) انقلاب ایران (۱) ماهواره (۱) انتخابات مجلس (۱) مشارکت سیاسی (۱) نظریه (۱) قالیباف (۱) اقتصاد ایران (۱) عبدالله شهبازی (۱) اسلام هراسی (۱) سکولار (۱) هیرمند (۱) تجارت آزاد (۱) جزایر سه گانه (۱) دریای خزر (۱) شما (۱) باکو (۱) انگلستان (۱) حاکمیت (۱) سکولاریسم (۱) استراتژیک (۱) توسعه اقتصادی (۱) تشیع (۱) ژاپن (۱) هویت (۱) توریسم (۱) احزاب (۱) توسعه پایدار (۱) بحرین (۱) حمل و نقل (۱) مشارکت مردمی (۱) صهیونیسم (۱) اکونومیست (۱) قانون انتخابات (۱) سوخت هسته ای (۱) ویلیام جیمز (۱) اخوان المسلمین سوریه (۱) جنگ نفتی (۱) نظر سنجی انتخاباتی (۱) جغرافیای ملکان (۱) سیاست ترکیه (۱) نظام بین المللی (۱) جمهوری خواهان (۱) ارتش امریکا (۱) نظم منطقه ای (۱) سقوط بشار اسد (۱) محورمقاومت (۱) تاثیر ماهواره بر جوانان (۱) هژمون (۱) ارتش آزاد (۱) پیروزی اوباما (۱) ارتش عراق (۱) فلسفه جغرافیا (۱) مسعود بارزانی (۱) موازنه منطقه ای (۱) شهرستان ملکان (۱) جلال طالبانی (۱) عدالت و توسعه (۱) جنبش اسلامی (۱) انقلابات عربی و ترکیه (۱) اربیل (۱) خاورمیانه رمیانه (۱) کردستان ترکیه (۱) توازن قدرت (۱) انقلاب سوریه (۱) خلیج‌فارس (۱) قدرت نرم ایران (۱) ترکیه اسرائیل (۱) سیاست خاورمیانه ترکیه (۱) اهداف ترکیه (۱) اختلافات مرزی (۱) احزابرسیاسی ایران (۱) ناپایداری احزاب (۱) قدرت نظامی (۱) اعتراضات سوریه (۱) ترکیه و اعراب (۱) ترکیه سیاست خارجی (۱) روابط ایران و عراق (۱) مطالعات منطقه ای (۱) ایران و عربستان (۱) ایران ترکیه جهان عرب (۱) امنیت اسرائیل (۱) اهداف ترکیه در سوریه (۱) مشارکت‌ سیاسی‌ (۱) رای‌ و رای‌دادن‌ (۱) تبلیغات‌ انتخاباتی‌ (۱) پیامدهای سقوط بشار اسد (۱) سقوط اسد (۱) سقوط سوریه (۱) خطوط مرزی (۱) چاک هاگل (۱) عهدنامه 1975 (۱) مرزایران عراق (۱) مناقشات مرزی (۱) مرزهای غربی ایران (۱) مرز عراق (۱) ترکان سین کیانگ (۱) استراتژی امریکا (۱) [ جریان های ملی گرا (۱) تحولات ایران (۱) بازیگران تحولات سوریه (۱) مخالفان آل سعود (۱) اسلام گرایی ترکیه (۱) اهل تسنن عراق (۱) جنبش مصر (۱) انقلاب مصز (۱) تحولات لبنان (۱) شیعیان کویت (۱) انتخابات گویت (۱) بحرانهای قومی عراق (۱) ترکیه عراق (۱) میادین نفت و گاز (۱) مرزهای ایران در خلیج فارس (۱) مرزهای ایران و کویت (۱) آثار بحران سوریه (۱) پیامدهای بحران سوریه (۱) ژئوکالچر (۱) استراتژی چیست (۱) تاثیرات شبکه های ماهواره ای (۱) نقش مخرب شبکه های خارجی (۱) اصلاح شورای امنیت (۱) استراتژی امنیت (۱) انتخابات کویت (۱) پیامدهای انتخابات کویت (۱) امریکا خلیج فارس (۱) امریکا سیاست خارجی (۱) پارس جنوبی (۱) رژیم های سیاسی (۱) جامعه شتاسی سیاسی (۱) تئوری های بین الملل (۱) حمیرا مشیر زاده (۱) تاریخ سوریه (۱) اقتصاد سوریه (۱) جغرافیای سوریه (۱) تحولات عربی (۱) رقابت ایران ترکیه (۱) ایران پاکستان (۱) قطر سیاست (۱) روابط خارجی قطر (۱) قطز خاورمیانه (۱) امریکا قطر (۱) موازنه نرم (۱) انتخابات 2012آمریکا (۱) سیاست های روسیه (۱) رئیس جمهور روسیه (۱) سیاست های روسیه سیه (۱) رسانه های یهودی (۱) اامپریاالیسم رسانه ای (۱) شبکه ماهواره (۱) الکوثی (۱) هادی تی وی (۱) شبکه جهانی اهل بیت (۱) تاریخچه بی بی سی (۱) کارمندان بی بی سی فارسی (۱) رسانه نوین (۱) رسانه های ارتباطی (۱) آثار ماهواه (۱) رسانه فارسی (۱) ایران، (۱) جهان تک قطبی (۱) جنبش صهیونیسم (۱) تجزیه عربستان (۱) سید قطب (۱) مناقشه اعراب و اسرائیل (۱) جنبش اخوان المسلمین (۱) اخوان المسلمین آفریقا (۱) جمال عبداناصر (۱) فرار عروس قذافی (۱) همسر قذافی (۱) اویغورها باما (۱) تحولات مصر لات مصر (۱) آینده مصر (۱) ترک ها (۱) جان کری (۱) مدیریت سیاسی (۱) ساختارگرایی (۱) مورگان شوستر (۱) برساخت گرایی (۱) اویغورها (۱) انقلاب یمن (۱) موج بیداری (۱) آل خلیفه (۱) قذاقی (۱) تهاجم رسانه ای (۱) قدرت سخت (۱) سونامی بیداری اسلامی (۱) مرزهای ایران و عراق (۱) شبکه های فارسی زبان (۱) نظریه دولت (۱) سیر تکوین دولت درایران (۱) مفهوم دولت (۱) تحول حکومت در ایران (۱) تحولات عربستان (۱) جغرافیای انتخابات (۱) ارتش روسیه (۱) میادین مشترک (۱) ملک سلمان (۱) امپریالیسم خبری (۱) مقالات رسانه و اینترنت (۱) ‍ژئورسانه ژئومدیا (۱) حزب الله و رفتار رسانه ای (۱) ایران- روسیه (۱) جوزف نای (۱) سفیر انگلیس (۱) نهضت ملی نفت (۱) پایگاه دریای ام الغنم (۱) پایگاه هوایی ظهران (۱) پایگاه دریایی جفیر (۱) پایگاه دریایی خضب (۱) منابع ارشد ژئوپلتیک (۱) منابع ارشد جغرافیای سیاسی (۱) مبانی جغرافیا (۱) متون تخصصی جغرافیا (۱) ژئوپلتیک دوره تولد (۱) ژئوپلتیک دوره احیا (۱) ژئوپلتیک دوره افول (۱) ژئوپلتیک دوره شکوفایی (۱) ژئواستراتژِی خلیج فارس (۱) دکتر سمیعی (۱) اقوام -قومیت (۱) الیاس واحدی (۱) نظریه های ژئوپلتیک (۱) عوامل ژئوپلتیک (۱) راتزل (۱) ایران-امریکا (۱) روسیه-چین (۱) مجتهدزاده (۱) پور پویان رضا (۱) منابع دکترای جغرافیای سیاسی (۱) ژئوپلتیک انتقادی (۱) ژئوپلتیک فراگیر (۱) قدرت نظامی ایران (۱) سیدجمال الدین (۱) ایران اروپا (۱) علاوی (۱) فرصت چالش (۱) حوادث زاهدان (۱) هانتیگتون (۱) مرز امنیت (۱) گزارش سازمان ملل (۱) جنگ یمن (۱) حسین بشیریه (۱) نجران (۱) چرخه سوخت هسته ای (۱) جهانی شدن فرهنگ (۱) الوین تافلر (۱) مصطفی کمال آتاتورک (۱) هویت قومی (۱) شیعه ستیزی (۱) صعده (۱) جنگ داخلی (۱) نظریه تربیتی (۱) مناقشه (۱) ترامپ (۱)
دوستان من اسلام تایمز العالم الوقت انتخاب انجمن ژئوپلیتیک ایران انجمن علوم سیاسی اندیشکده روابط بین الملل ایراس ایران بالکان بولتن پرس تی وی پژوهشکده مطالعات راهبردی تابناک ترکیه TRT خبر آنلاین خبرگزاری آران نیوز خبرگزاری ایرنا خبرگزاری ایسنا خبرگزاری ترند خبرگزاری تسنیم خبرگزاری فارس خبرگزاری مشرق دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه دیپلماسی ایرانی روز نو ژئوپلیتیک ایرانی عصرایران فرارو فصلنامه مطالعات راهبردی کرد پرس مرکز بین المللی مطالعات صلح مرکز تحقیقات استراتژیک مرکز مطالعات استراتژیک آریا مرکز مطالعات تاریخ معاصر مرکز مطالعات سیاستگذاری عمومی مرکز مطالعات وزارت امورخارجه مطالعات قفقاز موسسه مطالعات آمریکای شمالی موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی پرتال زیگور طراح قالب