ایران بازگو
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ ایران بازگو
آرشیو وبلاگ
      ایران بازگو (بازگو کننده گلچینی ازاخبار ومقالات سیاسی ،فرهنگی روز ایران و جهان)
بررسی تاثیرات شبکه های ماهواره ای برجوانان ایران(مطالعه موردی: BBC FARSI) نویسنده: ایران بازگو - ۱۳٩۱/٩/۱٤

 

بررسی تاثیرات شبکه های ماهواره ای برجوانان ایران(مطالعه موردی: BBC FARSI)

 

‌نویسنده: علی راثی[1]

مقدمه:

    بسیاری از دانش پژوهان، متفکران و مصلحان اجتماعی عصر حاضر را با نام های متفاوتی چون « عصر تکنیک »، « عصر ارتباطات »، « دهکده جهانی » و رهبری از راه دور نامیده اند. البته رهبری از راه دور نه تنها در مورد ماهواره ها و فضاپیماها صادق است، بلکه هدایت از مسافت دور به وسیله رسانه های گروهی در مورد انسان نیز صدق می کند. تا قرن بیستم، رهبری و ارشاد انسان رویارو و براساس ارتباط بود، در صورتی که در عصر حاضر ارتباطات یک طرفه و از راه دور صورت می گیرد. به طوری که بین شنونده و گوینده، یا بهتر بگوییم بین موثر و متاثر به طور نسبی فاصله زیادی وجود دارد. برخی معتقدند که رسانه های گروهی دارای چنان قدرتی هستند که می توانند نسلی تازه در تاریخ بشر پدید آورند، نسلی که با نسل های پیشین بسیار متفاوت است.لازرسفلد و مرتن (  Lazer seld & Merton )درتشریح این عقاید متفکران می نویسند: « وسایل ارتباط جمعی جدید ابزاری بس نیرومندند که می توان از آن در راه خیر و شر با تاثیری شگرف سود برد و چنانچه کنترل مطلوب وجود  نداشته باشد، امکان استفاده از این وسایل در راه شر بیشتر از خیر آن است .( ستوده ، 1373، ص 203)

طرح مساله

امروزه ماهواره ها به عنوان یکی از رسانه ها و ابزارهای اصلی انتقال و گسترش ارزشهای فرهنگی و اجتماعی ، در رفتار قشر نوجوان و جوانان بویژه دانشجویان و تغییر رفتار اجتماعی آنان ، نقش مهمی را ایفا می کند  از این منظر ،گسترش روز افزون ماهواره‌ها، گسترش بی‌بندوباری و به وجود آمدن فساد فراگیر در جامعه و به انحطاط کشیده شدن برخی از جوانان و گسترش روزافزون مشروبات الکلی، ایجاد گروه‌های غربی مانند: هوی‌متال‌ها، رپ‌ها و شیطان‌پرست‌ها، تمایل به مدگرایی و… همه و همه نشان از تاثیر روز افزون این شبکه های ماهواره ای بر مخاطبین خود می باشد.

در حوزه سیاسی نیز رسانه‌های غربی با استفاده از شیوه‌ها و تاکتیک‌های جنگ نرم به صورتی کاملاً حرفه‌یی، هجمه تبلیغاتی وسیعی را علیه جمهوری اسلامی آغاز کرده و با ارائه مجموعه برنامه‌های مختلف به شکلی کاملاً دقیق تلاش کردند تا با تغییر نگرش افکار عمومی بویژه نسل جوان  اهداف مورد نظر خود را القا کنند. در این پژوهش تلاش بر آن است تا با بررسی عملکرد رسانه‌های پیشتاز در این جبهه، همچون بی بی سی فارسی تشریح نموده و از سوی دیگر اهداف آنان را مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد.

1-مفاهیم نظری:

1-1- بی بی سی فارسی

بشبکه فارسی ‌بی‌سی فارسی بخشی از شبکه گسترده جهانی شبکه بی‌بی‌سی به شمار می‌رود که در سال 1387 توسط وزارت خارجه انگلیس تأسیس شده است. رادیو و تلویزیون بی‌بی‌سی به عنوان یکی از دستگاه‌های سخن‌پراکنی علیه جمهوری اسلامی ایران، در راستای اهداف و سیاست‌های دولت انگلیس عمل می‌کند.

1-2-رسانه ماهواره ای

هر چند در ابتدا چنین به نظر می رسد که پیشرفت رسانه های ماهواره ای به صورت مطلق و بی قید و شرط پدیده ای مطلوب است و برای تحقق دهکده جهانی،ضرورت تام دارد حال آنکه در تجربه کوتاه و چندین ساله معلوم شد که برخی از پی آمد های سوءاین پدیده از حیث فرهنگی به شدت آسیب زاست.آلویت تافلر،نویسنده و منتقد اجتماعی،می نویسد:«تکنولوژی ملاهواره ای و دیگر رسانه های جدید، فرهنگ های ملی را از هم می پاشند و این ارتباط متقاطع،به هر حال تهدیدی است برای هویت ملی که حکومت ها برای مقاصد شخصی خود،سعی در حفظ و انتشار آن دارند»

1-3-رویکرد نامناسب به ماهواره ها:

امروزه بیشتر افراد جامعه زمان زیادی از شبانه روز را به تماشای برنامه های ماهواره ای اختصاص می دهند و همین امر سستی نظام بیشتر خانواده های ایرانی را به دنبال دارد.برخی کارشناسان معتقدند امروزه افراد جامعه وسایل ارتباط جمعی ساده؛همانند تلویزیون و یا ویدیو را جوابگوی نیازهای خود نم دانند،به همین علت همیشه به دنبال راهی هستند که با وسایل مختلف با دنیای بیرون در ارتباط باشندیک آسیب شناس اجتماعی درباره پیامد های ماهواره بر روی جوانان می گوید:«با وجود اینکه برنامه های ماهوار ه ای محتوای علمی و آموزنده نیز دارد،امروزه بیشتر جوانان ماهواره را برای استفاده از برنامه های علمی آن انتخاب نمی کنند و بیشتر تمایل به دیدن برنامه هایی دارند که آن ها را در رسانه های داخل کشور نمی یابند و در واقع به خاطر برنامه های مبتذل و مستهجن،از ماهواره استفاده می کنند که زمینه انحراف و سقوط اخلاقی در این برنامه ها برای قشر جوان بسیار زیاد است»

1-4-تاثیرات تلویزیون

    تلویزیون نشان داده است که در برانگیختن سلیقه ها بهتر از برانگیختن فعالیت های فکری یا خلاق عمل می کند . علایم کمی در دست است که نشان دهد تلویزیون باعث تعالی ذوقی افراد می شود و نگرانی هایی ابراز شده است مبنی بر اینکه تلویزیون تجاری در حال منجمد کردن در یک سطح ذوقی مبتنی بر استانداردهای رایج خود است . برخی از پژوهشگران در زمینه تلویزیون نگرانی تاثیر این وسیله بر شکل گیری ذوق و سلیقه افراد است . یک نگرانی واقعی وجود دارد که مبادا این بزرگ شدن زود رس و این تصاویر از زندگی بزرگسالان که در دسترس کودکان قرار می گیرد قبل از آنکه وی واقعا" آمادگی تمیز بین آنها را داشته باشد ، ممکن است گمراه کننده باشد و شاید کودکان را حتی تا آن میزان که از فرایند رشد وحشت کنند ، دلسرد کند. سپس تاثیر رفتاری تلویزیون مطرح می شود . این تاثیرات از آن جمله تاثیراتی هستند که بیشترین نگرانی را ایجاد کرده است ولی با این وجود ، این تاثیرات تقریبا" از همه موارد از طریق زندگی غیر تلویزیونی کودک قابل کنترل هستند     تقلید از بازیگران فیلم ها ، همزیستی و هماهنگی نوجوانان و جوانان را با بزرگسالان دشوار کرده است . تحت تاثیر افکار تلقین شده به وسیله فیلم ها ، ناسازگاری اجتماعی بروز می کند . اطفال و جوانان از لحاظ تصور و تجسم ذهنی به معیارهایی می گرایند که ساخته و پرداخته جامعه دیگر و هماهنگ با ویژگی آنان است .

    اگر جوانان پس از تماشای فیلم های عشقی و شهوت انگیز و تحریک کننده در تالار تاریک سینما دستخوش هیجانات می شوند ، و چون بطور طبیعی ارضا نمی شوند ، دچار حالت عصبی می شوند و دائما" با خود و زندگی در جنگ و ستیزند . فیلم ها برای اطفال و نوجوانان رویای شیرین می سازند و در نظر آنان مجسم تر و برتر از واقعیت جلوه می کند . هرگاه فیلم ها با توجه به عقاید و اعتقادات مذهبی ، سنن و آداب و رسوم محلی ، سطح فرهنگی ، مبانی اخلاقی و مخصوصا" گروههای سنی به دقت هدایت نشوند در بروز حالت خطرناک جرائم تاثیر خواهد داشت

2-ورود ماهواره به ایران و تاثیرات آن برجوانان

از زمانی که ماهواره وارد خانه های ایرانیان شد، طیف گسترده ای از شبکه های ماهواره ای مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفت. در ابتدا به دلیل محدود بودن شبکه های فارسی زبان، شبکه های خارجی مورد توجه بییندگان برنامه های ماهواره ای قرار داشت اما پس از مدتی با گسترش شبکه های فارسی زبان و کاهش سختگیریها نسبت به استفاده از ماهواره، این پدیده به صورت گسترده ای به خانه های ایرانیان راه یافت. هم اینک تخمین زده می شود که تعداد قابل ملاحظه ای گیرنده و دیش ماهواره ای در کشور وجود داشته باشد.تعداد شبکه های ماهواره ای فعال در جهان 17 هزار و 666 شبکه است که از این تعداد حدود سه هزار شبکه در داخل ایران با همین دیش ها و آنتن های معمولی قابل دریافت هستند.از این تعداد شبکه حدود 74 شبکه مخصوص تبلیغات مد لباس و لوازم آرایش است. با توجه به جوان بودن جمعیت کشور، علاوه بر تاثیر شبکه های ماهواره ای بر نحوه نگرش جوانان به مسایل سیاسی، ما شاهد تغییر در الگوهای فرهنگی جوانان کشور نسبت به بسیاری مسایل از جمله مدل لباس و آرایش نیزهستیم. نکته قابل توجه در زمینه تغییر دیدگاه جوانان نسبت به نوع پوشش و آرایش آنها این است که الگوهای جمعی در جامعه بشدت درحال تضعیف و فردگرایی و توجه به خود، در حال رشد است. (خبرگزاری  ایرنا: ۱۳۸۹/۹/۱۸   )

آراستگی و زیبایی ظاهرجوان امروز که مورد پسند اوست، بگونه ای متفاوت از الگوهای جمعی است که فرهنگ سنتی جامعه برای او ترسیم می کند. در جامعه به دلیل بهبود اوضاع اقتصادی مردم، ابراز وجود دربین جوانان به مثابه یک ارزش اجتماعی بسرعت درحال رشد است.یکی از دلایل پررنگ شدن این موضوع علاوه بر رفاه اقتصادی، گسترش روز افزون استفاده از ماهواره در خانواده ها می باشد. از این نکته نیز نباید غافل شد که جامعه ما یک جامعه در حال گذار است و در این میان موجی که برطبقه بالا و متوسط تاثیر می گذارد، طبقات پایین جامعه را هم متاثر می کند. مثلا ما در جوانان طبقات پایین جامعه هم میل به تغییر در نوع لباس و آرایش را مشاهده می کنیم، هر چند مسائل مالی، آنها را در ابراز این نوع کنش اجتماعی دچار محدودیت می کند.

در جامعه جوانی مثل ایران، انتخاب نوع پوشش و سبک آرایش، بی تاثیر از برنامه های ماهواره نیست. با نگاهی کوتاه به این مساله متوجه می شویم که نفوذ فرهنگ غرب آرام آرام وارد کلیه اندامهای درخت کهنسال فرهنگ ایران می شود وخود را بسرعت ناباورانه ای به عنوان بخشی از فرهنگ جامعه به جوانان عرضه می کند

3-تاریخچه فعالیت رادیو  بی بی سی فارسی

بخش فارسی رادیو بی بی سی از 8 دی ماه سال 1319 فعالیت خویش را آغاز کرد; این رادیو در زمانی راه اندازی شد که جهان درآتش جنگ جهانی دوم می سوخت و ایران با موقعیت سوق الجیشی خاص اش در کانون توجه نازی ها قرار گرفته بود. بحران ها و چند دستگی های داخلی و همچنین به هم ریختگی مناسبات با همسایگان نیز مزید این شرایط ویژه بود.سیاست خاص بی.بی.سی برخلاف بسیاری دیگر از رسانه های جهان استعماری، بیشتر در پی ظرفیت سازی در ساختار فکری جامعه هدف است تا ایجاد رویکردهای سریع رفتاری.در این گیر و دار رادیو بی.بی.سی به رقابت و مقابله با تبلیغات رادیوی آلمان نازی در ایران پرداخت و در حالیکه رسانه ای در ایران وجو نداشت و افکار عمومی به تناسب فعالیت رادیوهای بیگانه دست به دست می گشت، بی بی سی زمینه ساز سلطنت فرزند رضا شاه، به جای رضا شاه در ایران شد. از این رو بررسی عملکرد رادیو بی.بی.سی در رویدادهای شهریور 1320 قابل توجه خواهد بود. سیاست خاص بی.بی.سی برخلاف بسیاری دیگر از رسانه های جهان استعماری، مبتنی برعدم بکارگیری از روش های خطی ومستقیم در ارائه اخبار وتحلیل وتلاش برای جذب مخاطب خاص و عام بصورت همزمان است. این سیاست بیشتر در پی ظرفیت سازی در ساختار فکری جامعه هدف است تا ایجاد رویکردهای سریع رفتاری، از این منظر بی.بی.سی با وجود اینکه می توانست خیلی زودتر از تلویزیون های  فارسی زبان دیگر، راه اندازی شود،  اما ترجیح داده شد تا تلویزیون های موسوم به لس آنجلسی به آخر کار خود برسند و سپس کار خود را شروع کند. بی بی سی می خواهد مخاطبان سرخورده از ادبیات مبتذل و سخیف; و همچنین رویکردهای رادیکال و براندازانه این شبکه ها را به نفع استراتژی بلند مدت خود در اختیار بگیرد.سایت خبری بی.بی.سی نیز در سال 1379 در اولین سالهای همه گیر شدن اینترنت در ایران،  آغاز به کار کرد. اما زمان انتخاب شده برای راه اندازی تلویزیون فارسی ازسوی بی.بی.سی نیز قابل تامل است. لذا راه اندازی بی بی سی فارسی را به واقع می توان نقطه پایان شبکه های ورشکسته و بی مخاطب لس آنجلسی و نقطه آغاز یک طراحی هدفمند و جدید برای تاثیر گذاری بر افکار عمومی ایران به حساب آورد که به جای ثمرات کوتاه مدت، در جستجوی اهداف بلند مدت اما موثرتر است. .( خبرگزاری مهر، 24/10/1387 )

4--نگاهی به اهداف راه اندازی تلویزیون BBC فارسی 

با شروع فعالیت  تلویزیون فارسی بی.بی.سی سه سال اخیر، شاهد قطب بندی های جدید در جغرافیای رسانه های فارسی زبان هستیم  که بدون تردید و در نگاهی اولیه، این قطب بندی جدید برای رسانه های داخلی، هم فرصت ها و هم چالش هایی را فراهم می کند. از این منظر آرایش جدید رسانه های فارسی زبان نیازمند ساماندهی هوشمندانه آرایش رسانه ای کشور در حوزه درون مرزی مدیریت افکار عمومی از یکسو و توسعه تاثیر گذاری در حوزه برون مرزی از سوی دیگر است.

تجربه نشان داده است سیاستگذاران رسانه ای در بریتانیا، تبحر خاصی در انتخاب هدفمند استراتژی و به خصوص" زمان راه اندازی رسانه" دارند.  آنها عجله ای برای "اولین" بودن ندارند و به جای زود بازده بودن "تاثیر گذاری در بلند مدت" را نشانه می گیرند.در این میان هرچند رسانه هایی چون بی.بی.سی علاقه ای ندارند پیوندهایشان با سیاست های دولت انگلیس آشکارا بازگو شود، اما پیوند عمیق رسانه و حاکمیت دراین کشور قابل انکارنیست.  مدیران بنگاه سخن پراکنی انگلستان به مدد شاخکهای سیاسی واطلاعاتی و دیپلماتیک-که جز با کمک دولت و حاکمیت مقدر نیست-  در کشورهای مورد نظر، با شناسایی  بزنگاههای تاریخی و سیاسی، اولویت ها و نیازهای خبری مخاطبان هدف  خود را شناسایی می کنند و سپس رسانه مورد نظر را راه اندازی می کنند.( خبرگزاری مهر، 24/10/1387 )

وظیفه رسانه های مذکور ساخت و تهییج و هدایت افکار عمومی در داخل ایران برای ساقط کردن دولت منتخب مردم بود. درست همان روندی که در جریان کودتای 28 مرداد دنبال شد با این تفاوت که در آن زمان کودتا گران اصلی خواهان تمرکز قدرت در دست یک مهرۀ داخلی بودند اما در این زمان هدف آنها تضعیف هرچه بیشتر حکومت ایران و ایجاد ناامنی گسترده در کشور و زمینه سازی بر ای درگیری های داخلی و در نهایت حرکت به سمت تجزیه ایران بوده است. بدین ترتیب اهدافی که بر جنگ رسانه ای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران مترتب است بسیار وسیع تر و خطرناکتر از برنامه های پیشین می باشد(محمدی ، مسعود؛ 1389، ص20)

با فروکش کردن اغتشاشات بعد از انتخابات سال 1388و عادی شدن روال امور، فعالیت این رسانه تا حد چشمگیری کاسته و برنامه های آن نیز بسیار معمولی و کم تأثیر شده است. این موضوع نیز حاکی از ماموریت ویژه آن در جریان انتخابات دهم می تواند باشد. سینا مطلبی، که در لندن به جنبه های پوشش کانال بی. بی. سی. نظارت دارد، گفته بود با این رسانه های جدید، ایران به کلی تغییر خواهد کرد! او که در سال 2003 از وبلاگ نویسان ایران بود، مدتی را در زندان اوین به سر برد و سپس از ایران رفت و با عده ای دیگر از روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان اصلاح طلب در کانال بی. بی. سی. زیر نظر و تحت مدیریت راب بینون، مدیر کانال فارسی بی. بی. سی. شروع به کار کرد. با بالا گرفتن رویدادهای ایران، این کانال برنامه های خود را از 8 ساعت به 11 ساعت افزایش داد. به گفته رکسانا شاپور سخنگوی این کانال، در بحبوحۀ تظاهرات، روزانه 10 هزار ایمیل و شش ویدئو کلیپ از مردم ایران دریافت می کرده است که البته سخنی گزاف است. وبسایت این کانال در روز بعد از انتخابات 3 میلیون بیننده داشته است( البته از سراسر جهان و نه فقط از ایران). این روند در ماه های بعد از انتخابات روبه کاهش گذاشت و اعتماد مخاطبان نسبت به این رسانه به شدت کاهش پیدا کرد.(همان)

در مجموع » اهداف کاربردی BBC فارسی شامل موارد ذیل می باشد :

— 1-نقش اطلاعاتی در کلیه بحران ها و رویدادهای سیاسی ایران؛

2-ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در ایران؛

 3- تبدیل شدن تلویزیون بی بی سی فارسی به منبع خبری برای ایرانیان دربحران های سیاسی یا اجتماعی؛

 4-نشان دادن بی طرفی وعدم جانبداری در رویدادهای داخلی ایران در حوضه های مختلف؛

 5-تلاش برای جذب مخاطبان تحصیلکرده جامعه ایران و جوانان؛ (سعیدی، مجتبی،1389، ص3)

5-ابزارهای تاثیر گذاری بی بی سی فارسی بر جوانان ایران

5-1-استخدام خبرنگاران داخلی جهت تاثیر گذاری   

مدیریان و سیاست گذاران بی بی سی  فارسی در استخدام خبرنگاران داخلی عمدتا داخل کشور در سطوح مدیریتی و خبری شبکه خود اهداف متفاوتی چون؛ تاثیر گذاری بر قشرهای مختلفی از مخاطبین خه عمدتا جوان هستند را دنبال می کنند از افرادی دارای پایگاه دینی یا منتسب به اشخاص مهم  چون؛ پونه قدوسی – که برادر زاده شهید محراب آیت الله علی قدوسی- می باشد؛ یا از قشرهای تحصیل کرده دانشگاهی داخل کشور مثل نیما اکبر پور که دانش آموخته دانشگاه  آزاد واحد لاهیجان می باشد یا از اشخاص جوان و فعال در برخی شاخه های هنری چون فرزاد بلور که مجری برنامه های هنری و پوشش دهنده اخبار شبکه های تولید موسیقی زیر زمینی در ایران می باشد، استفاده می کنند تا جوانان داخل کشور هریک باتوجه به حوزه علائق خود حدااقل بسوی یکی از برنامه های این شبکه سوق پیدا کند

در این راستا در ارتباط با  پونه قدوسی- یکی از دیگر مجریان این تلویزیون - ،باید گفت که  وی متولد ایران و از خانواده ای مذهبی و بردارزاده شهید محراب آیت الله علی قدوسی است. علت استخدام چنین فردی برای مجری گری برنامه های این تلویزیون بی تردید با هدف تأثیرگذاری حداکثری بر هر نوع مخاطب و ایجاد این ذهنیت بوده است که همکاری با چنین رسانه ای قبیح نیست. وی در بخش فارسی بی. بی. سی. به همراه سیاوش اردلان و ستار سعیدی یکی از مجریان برنامه « نوبت شما» است.(مسعود محمدی، 1389، 29)

در ارزیابی از انتخاب این گوینده و مجری جوان در این شبکه خبری باید گفت که  مدیریت شکبه بی بی سی جدا از هدف جذب بسیاری از مخاطبین  با گرایش های مذهبی سعی در القای این مفهوم به مخاطبین بخصوص جوانان دارد که این شبکه همزمان با حفظ سیاسی بی طرفی در وقایع ، شبکه ای برای همه طیف هاو گروههای اعتقادی و مذهبی می باشد و به تعبیر دیگر مخاطبین این شبکه شامل :جوانان متدین،دینی ، با گرایشات مختلف اسلامی  تا جوانان لائیک ،سکولار و ..می باشد

فرناز قاضی زاده، دیگر کارمند این تلویزیون، در ایران در چندین روزنامه با نام های نشاط، یاس نو، و هفته نامۀ زن فعالیت می کرد. او در سال 2000 به عنوان مجری در تلویزیون ایران در یک برنامه علمی نیز حضور داشت. در سال 2003 وی همراه با خانواده اش به هلند مهاجرت کرد و در آن جا به فعالیت در سایت روز آنلاین، یک سایت ضد انقلابی و ضد ایرانی، مشغول شد. او در سال 2003 به عنوان خبرنگار در رادیو بی. بی. سی. منصوب شد و همچنین به تولید برنامه هایی مانند صدای شما و روز هفتم دست زد.(همان،30)

سیما علی نژاد، فرزند سیروس علی نژاد( از روزنامه نگاران با سابقه ایران) است که در تلویزیون بی. بی. سی. علیه ایران مشغول به فعالیت است، حرفه خبرنگاری رادر سال 1990 با فعالیت در چندین روزنامه و مجله در ایران آغاز کرد. او در سال 1993 به عنوان خبرنگار و مجری به رادیو فارسی بی. بی. سی. پیوست و همچنین به عنوان ویراستار و سازندۀ برنامه های مستند در رادیو بی. بی. سی. پیوست و همچنین به عنوان ویراستار و سازنده برنامه های مستند در رادیو بی. بی. سی. مشغول به کار شد. او بعدها مسئولیت ادیتوری سایت بی. بی. سی. فارسی را نیز بر عهده گرفت. در سال 2002 علی نژاد از طرف بی. بی. سی. به افغانستان برده شد تا به تربیت خبرنگاران افغان بپردازد و بعد از دو سال به لندن برگشت. سیاوش اردلان روزنامه نگار نیز در بخش فارسی بی. بی. سی. فعالیت می کند. وی مدت زیادی با رادیو فردا کار می کرد اما سپس در بخش فارسی بی. بی. سی. مشغول به کار شد. وی به همراه پونه قدوسی و ستار سعیدی یکی از مجریان برنامه « نوبت شما» است.

 از دیگر خبرنگاران جوان جذب شده در این شبکه باید به لاراپطروسیان که از مهره های نسبتاً مهم در تلویزیون بی. بی. سی. فارسی است، اشاره کرد وی در چهار سال اخیر به تهران سفر کرد و به همراه جمعی دیگر هدایت و به اصلاح آموزش روزنامه نگاران ایرانی را در دوره های تحت پوشش سازمان ملل برعهده داشته است و اکنون در این تلویزیون در میز سردبیری حتی بالاتر رسانه ای سایت بی. بی. سی. از جمله مسئولیت های قبلی اوست . مسعود محمدی، 1389، 31)

5-2- هدف قرار دادن قشرهای خاصی از جوانان

یکی از سیاستهای مدیریتی این شبکه تاثیر گذاری بر قشرهای خاصی از جوانان ، مثل ورزشکاران، گروههای غیر قانونی و تولید موسیقی زیر زمینی،و دانشجویان می باشد که مورد اخیر از اهمیت بیشتری برای این رسانه برخوردار است.به عنوان مثال در جریان وقایع بعد از  انتخابات  ریاست جمهوری ایران در سال 1388برای نشان دادن فاصله بین نظام و دانشجویان، سعی در القای این مفهوم به مخاطبین می باشد که قشر دانشجو خود را جدا از نظام می بیند و تعریف می کند:

« توقعات دانشجویان منقد کم نیست؛ از استقلال دانشگاه ها تا باز نگگری  در وضع دانشجوبانی که زندانی شدند – ستاره دار شدند یا محروم از تحصیل  یا آزادی تشکل های  دانشجویی یا نشریات دانشجویی یکی از مهمترین  خواست ها هم داشتن صلاحیت علمی با عنوان معیار راهیابی به دانشگاه است بخشی  از مطالبات  هم در اعتراض به شرط و شروط تحصیلی دست و پا گیر برای اکثریت دانشجویان  یعنی دخترانن است  مثلا مقرراتی  که در خوابگاهها برای دخترات وجود دارد . محدودیت هایی که بر سر راه فعالیت های علمی و فلرهنگی  آنان است و سخت گیری هایی که در مورد پوشش دختران به اجرا در می آید از همه مهمتر وض          عیت  تحصیلی آنها طرح هایی است که تحصیل زنان را در رشته های مختلف ممنوعذ یا محدود کرده است از جمله  تفکیک جنسیتی ، سهمیه بندی جنسیتی ف بومی گزینی.» (شبکه بی بی سی فارسی- مریم انصاری- 8/2/1388 )

6- مجموعه برنامه های بی بی سی  فارسی که بخشی از مخاطبین آنها جوانان می باشند

6-1- برنامه کلیک

اهداف آشکار این برنامه : آشنا سازی مخاطبان جوان آن با علوم و فنون روز، انتقال اطلاعات مربوط به تکنولوژی های نوین و در راس آنها رایانه ، انواع نرم افزار، اینترنت و استفاده گسترده از آن ، موبایل و کارکردهای آن و...
 اهداف پنهان : آموزش روشهای انتقال و تبادل اطلاعات توسط تکنولوژی های نوین ، آموزش و ارتقاء مهارت در بهره برداری از موبایل و تصویر برداری آماتوری و انتقال آنها به مقصد های دلخواه ، آموزش مهارت های فیلتر شکنی در اینترنت و ورود به سایت های مسدود شده، آموزش مهارت در بدست آوردن فیلمها ، موسیقی ها و سایر موارد صوتی تصویری که در غرب ترویج می شود و...(مجتبی مسعودی، 1389، 11)

6-2-برنامه نوبت شما

اهداف آشکار: انتقال احساس ارزش و شخصیت به مخاطبان، القای عمیق مخاطب مداری، القای بی طرفی رسانه، بررسی واقع بینانه وقایع مختلف فرهنگی اجتماعی، القای برتری و قدرت رسانه ای خود و...
اهداف پنهان : تخلیه اطلاعات مردمی و شناسایی کیفیت و تلقی های اجتماعی ، القا و انتقال اهداف و مقاصد خود به صورتی بی واسطه به مخاطبان جوان ، طراحی سوال و موضوعاتی که مبنای ذهنی در بسیاری از مخاطبان جوان ندارد، حریم شکنی و حرمت شکنی و...(همان،11)

6-3- برنامه امروزی ها

اهداف آشکار: انتقال اطلاعات روز دنیا به جوانان، ایجاد زمینه های  شور و نشاط در جوانان ، آموزش زندگی مدرن و متجدد به جوانان، القای احساس تشخص و ارزش به جوانان ، ارزش گذاری به آزادی های فردی و...
اهداف پنهان : تغییر تدریجی فرهنگ و باورهای جوانان ، توسعه خاموش و زیر پوستی فساد  و بی بند و باری ، تحریک جوانان به شورش فرهنگی و زیر پا گذاشتن آداب و رسوم و سنتهای بومی و...(همان،12)

6-4- برنامه به عبارت دیگر

اهداف آشکار : برگزیدن کسانی که در جمهوری اسلامی ایران اجازه یا فرصتی برای سخن گفتن ندارند ، پرداختن به واقیت های پشت پرده نظام جمهوری اسلامی با تمرکز در بستر تاریخ ، علنی کردن پشیمانی و تلقی های افراد به تاریخ پیوسته و مطالعه استنادی و اقناعی در جهت اهداف مشخص و ...
اهداف پنهان  باز آفرینی چهره های از یاد رفته و به تاریخ پیوسته فرهنگی ، سیاسی و... برای مخاطبان به ویژه جوانان و نسل حاضر ، باز خوانی افکار اشخاصی ویژه شامل فراریان ، معاندین ، فرقه گرایان منحط و ...

6-5- برنامه صفحه 2

اهداف آشکار : بحث و میزگردهای آزاد  در خصوص موضوعات متنوع، ایجاد شناخت آزادانه از فرایندهای اجتماعی ، سیاسی ،  فرهنگی، بهرمندی مخاطبان از اطلاعات روز و بدون سانسور و...
اهداف پنهان : اقناع مخاطبان نسبت به اهداف و باورهای از پیش طراحی شده ، القای جو سانسور و محدودیت در کشور و لزوم توجه به نقاط هدف مورد نظر ، باورمند کردن بخش زیادی از گروه روشنفکر به اهداف از پیش هدایت شده(همان،13)

نتیجه گیری :

          باتوجه به یافته های تحقیق در ارتباط با ابزارهای تاثیر گگذار شبکه رسانه ای  بی بی سی فارسی بر مخاطبین خود بویژه جوانان در داخل کشور باید گفت که این رسانه با توجه به تعریف حوزه وظایف خود یعنی حرکت در راستای  سیاست های غرب علیه کشورمان از راهکارهای متلف و همچنین از حوزه های مختلف جهت تحت تاثیر گذاری بر جوانان استفاده می کند. در حوزه خبری از جذب جوانان تحصیلکرده و  داخلی جهت امور خبری و پرسنلی تا پخش برنامه هایی با محتوای ورزشی، هنری ، موسیقی زیر زمینی و ایجاد و پخش برنامه های گفت و شنود روزانه و ثابت تحت عنوان  "نوبت شما" جهت تاثیر گذاری بر طیف های مختلفی از جوانان با افکار و نگرش های مختلف بهره می برد  همچنین این رسانه با در اختیار داشتن ابزارهای رسانه ای وکمکی دیگر خود همچون رادیو بی بی سی فارسی و وب سایت خبری خود در حوزه سیاسی و فرهنگی نیز سعی در تاثیر گذاری بر قشرهای مختلفی از جوانان بخصوص دانشجویان دارد این امر بویژه در عرصه انتخابات  اخیر و مواقع حساس از سوی این رسانه و در قالب دعوت از دانشجویان برای آشوب و هرج و مرج و نافرمانی مدنی صورت می گیرد که جا دارد مسئولین امر با حساسیت بیشتری  اقدامات این رسانه را رصد و از تهدیدات احتمالی آن بر علیه امنیت ملی کشور جلوگیری نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع و ماخذ:

1- خبرگزاری مهر:نگاهی به اهداف راه اندازی تلویزیون BBC فارسی  :24/10/1387

 2- مسعود محمدی، ارزیابی و تحلیل عملیات رسانه ای غرب علیه جمهور ی اسلامی، مروری بر بی بی سی فارسی(BBC Farsi)، دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، 1389

3- مسعود محمدی، ارزیابی و تحلیل عملیات رسانه ای غرب علیه جمهور ی اسلامی، مروری بر« صدای آمریکا(VOA)»، دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، 1389

4- مجتبی سعیدی؛ اطلاعاتی در مورد بی بی سی فارسی،1389

 5-  خبرگزاری  ایرنا:  تاثیر ماهواره بر پوشش جوان ایرانی: ۱۳۸۹/۹/۱۸

6-ستوده هدایت الله، مقدمه بر آسیب شناسی اجتماعی، نشر آوای نور، سال 1373 ،

 

 



[1] - کارشناس ارشد  جغرافیای سیاسی

  نظرات ()
مطالب اخیر چالش‌های بارزانی برای استقلال اقلیم؛ بارور کردن ابرها دوای درد بی آبی و خشکسالی ایران می شود؟ «مفهوم قدرت و جایگاه آن در تئوری روابط بین الملل» نقش و جایگاه امارات عربی متحده در تحولات یمن آیا جنوب عربستان تجزیه خواهد شد؟ + تصاویر تجزیه سوریه عملا کلید خورده است 30 ویژگی کره جنوبی از نظر سریع القلم پنج سلاح روسی که چینی ها بایـد از آن بترسنـد+تصویـر ترس اعراب از ایران بوی حسادت می‌دهد ده نکته درباره اهمیت روابط ایران و روسیه پس از توافق
کلمات کلیدی وبلاگ ایران (۱۳۱) سوریه (٦٥) ترکیه (٥۸) امریکا (٥٢) خاورمیانه (٤٧) بحران سوریه (۳٩) سیاست خارجی (۳٥) عراق (۳٢) عربستان (٢۸) مقالات جغرافیای سیاسی (٢٥) داعش (٢٤) یمن (٢٢) ژئوپلتیک (٢٢) تحولات یمن (۱٩) مصر (۱۸) روسیه (۱۸) سیاست خارجی ایران (۱٧) اوباما (۱۳) تحولات سوریه (۱۳) تحولات جهان عرب (۱۳) قطر (۱٢) بیداری اسلامی (۱٢) کردها (۱۱) روابط بین الملل (۱٠) اردوغان (۱٠) القاعده (۱٠) سیاست (۱٠) امنیت (۱٠) انرژی (۱٠) صادرات گاز (۱٠) حوثی ها (۱٠) چین - امریکا (٩) چین (٩) قدرت نرم (٩) توافق هسته ای (۸) سیاست خارجی امریکا (۸) سلفی گری (۸) تحریم (۸) دیپلماسی (۸) جهان عرب (۸) پرونده هسته ای (٧) اعراب (٧) پاکستان (٧) لبنان (٧) نفت (٧) افغانستان (٧) عربستان سعودی (٧) اتحادیه اروپا (٧) اسلام گرایی (٧) خلیج فارس (٦) گاز (٦) اسرائیل (٦) انتخابات (٦) آفریقا (٦) تروریسم (٦) جهانی شدن (٦) اخوان المسلمین (٦) روابط ایران ترکیه (٦) انتخابات‌ (٦) خاورمیانه اسلامی (٦) آسیای مرکزی (٦) تاریخچه داعش (٦) داعش عراق (٥) داعش سوریه (٥) بندر چابهار (٥) شیعیان یمن (٥) ایران عراق (٥) ایران امریکا (٥) سیاست خارجی ترکیه (٥) بهار عربی (٥) خاورمیانه بزرگ (٥) انتخابات شورا (٥) رژیم های بین المللی (٥) امنیت ملی (٥) استراتژی (٥) جغرافیا (٥) وهابیت (٥) اروپا (٥) رسانه (٥) حزب الله (٥) دیپلماسی عمومی (٥) کردستان (٥) جنگ نرم (٥) کردستان عراق (٥) هژمونی (٤) نوری مالکی (٤) علویان (٤) شمال آفریقا (٤) مذاکرات هسته ای (٤) مرز (٤) بشار اسد (٤) انقلاب اسلامی (٤) حزب الله لبنان (٤) امارات متحده عربی (٤) اردن (٤) فلسطین (٤) بلوچستان (٤) امارات (٤) جغرافیای سیاسی (٤) اوکراین (٤) کردهای سوریه (٤) سیاست خارجی قطر (٤) گاز ایران (٤) جبهه النصره (٤) علویان ترکیه (٤) ارتش آزاد سوریه (٤) قفقاز جنوبی (٤) رقابت ایران و عربستان (٤) ژئواستراتژیک (٤) نظام بین الملل (٤) افراط گرایی (٤) تبلیغات انتخابات (٤) داعش در عراق (٤) چین اقتصاد (۳) ساختار یمن (۳) بحران عراق (۳) حوثی های یمن (۳) سیاست خارجی روسیه (۳) ژئوپلتیک گاز (۳) فدرالیزم (۳) هدف مندی یارانه ها (۳) ژئوپلتیک ایران (۳) حافظ نیا (۳) استراتژی ایران در عراق (۳) انقلاب های عربی (۳) مدیریت بحران (۳) چاپ تبلیغات انتخابات (۳) شیوه تبلیغات انتخاباتی (۳) خاورمیانه جدید (۳) علویان سوریه (۳) همکاری بین المللی (۳) قطر شبکه الجزیره (۳) یارانه (۳) خزر (۳) دموکراسی (۳) طالبان (۳) آذربایجان (۳) فرهنگ (۳) ترانزیت (۳) منافع ملی (۳) انتخابات ریاست جمهوری (۳) تحریم های بین المللی (۳) جهان اسلام (۳) شورای امنیت (۳) قفقاز (۳) خط لوله صلح (۳) حسن البنا (۳) ایران عربستان (۳) انتخابات ایران (۳) 11سپتامبر (۳) ژئواستراتژی (۳) حقوق بین الملل (۳) کریمه (٢) تبارشناسی (٢) موادمخدر (٢) بحران آب (٢) تحریم اقتصادی (٢) نفت وگاز (٢) سازه انگاری (٢) منطقه گرایی (٢) اسد (٢) شیعیان عربستان (٢) هارتلند (٢) ایران هراسی (٢) مدل مفهومی (٢) شورای همکاری خلیج فارس (٢) رئیس جمهور آمریکا (٢) حزب عدالت و توسعه (٢) بارزانی (٢) ایران هسته ای (٢) احمدی نژاد (٢) اسلام سیاسی (٢) جمهوری آذربایجان (٢) تهدید نرم (٢) پوتین (٢) غرب (٢) اسلام (٢) آمریکا (٢) لیبی (٢) مازندران (٢) حق وتو (٢) مذاکره (٢) کویت (٢) بی بی سی (٢) جمهوری اسلامی ایران (٢) آلمان (٢) روحانی (٢) سازمان ملل (٢) ارتباطات (٢) جهان سوم (٢) هویت فرهنگی (٢) بحران (٢) هویت ملی (٢) موسویان (٢) قومیت (٢) امریکا خاورمیانه (٢) انتخابات امریکا (٢) رقابت ایران و ترکیه (٢) شیعیان عراق (٢) چالش های ترکیه (٢) راهبرد ترکیه در سوریه (٢) ترکیه سوریه (٢) لبنان و بحران سوریه (٢) ساختار شورای امنیت (٢) سیاست بین الملل (٢) محمد مرسی (٢) عراق جدید (٢) کردستان سوریه (٢) رشد اسلام گرایی (٢) امنیت جمهوری اسلامی ایران (٢) موضوع هسته ای ایران (٢) ایران سوریه (٢) قدرت ملی (٢) تاریخ یارانه (٢) اسلام رادیکال (٢) رادیکالیسم اسلامی در آفریقا (٢) جایگاه قطر (٢) آگهی انتخاباتی (٢) مشاوره تبلیغات انتخابات (٢) القاعده آفریقا (٢) چاپ آگهی انتخاباتی (٢) چاپ تراکت انتخابات (٢) ترکیه وبحران سوریه (٢) پیمان کمپ دیوید (٢) مرزهای ایران (٢) بازار انرژی (٢) انتخابات ترکیه (٢) موازنه قدرت (٢) روابط با عراق (٢) انقلابات عربی (٢) ترکیه خاورمیانه (٢) روابط ایران و ترکیه (٢) نظریه های روابط بین الملل (٢) مشاوره انتخاباتی (٢) ترورریسم (٢) انر}ى هسته ای (٢) رژزیم حقوقی (٢) انقلاب تونس (٢) انقلاب مصر (٢) خاورمیانه جدید (٢) علی عبدالله صالح (٢) تحولات خاورمیانه (٢) تحولات مصر (٢) ایران مصر (٢) مقاومت و حزب الله (٢) ترورریسم سوری (٢) تحریم سیاسی (٢) اقتصاد امارات (٢) ایران ترکیه سوریه (٢) عبدربه منصور هادی (٢) سیاست خارجی عربستان (٢) کریدور شمال- جنوب (٢) طرح توسعه شرق (٢) توسعه شرق (٢) منابع گازی (٢) تبارشناسی تروریسم (٢) هیدروپلیتیک آب (٢) حکومت اقلیم کردستان (٢) یرنامه چهارم توسعه (٢) ساختار قومی یمن (٢) شیعیان زیدی (٢) دولت اسلامی عراق و شام (٢) سیاست خارجی چین (٢) الگوی امنیتی (٢) سلفی گری وهابی (٢) مقالات ژئوپلیتیک (٢) مقالات ژئوپلتیک (٢) گروه سلفی خراسان (٢) گروه خراسان (٢) گروه تکفیری خراسان (٢) ژنوم ژئوپلیتیک (٢) داعش افغانستان (٢) دیپلماسی آبی (٢) روابط ایران روسیه (٢) کنکره امریکا (٢) بحران یمن (٢) روابط افغانستان -پاکستان (٢) رودخانه مرزی (٢) انتخایات ترکیه (۱) اسلام گرایان ترکیه (۱) نوار مرزی ایران ترکیه (۱) مسائل مرزی (۱) تجزیه استانهاس سنی عراق (۱) تحول ژئوپلیتیک (۱) ساختار ژئوپلیتیکی جهان (۱) جغرافیای سیاسی (۱) نظریه‌های ژئوپلیتیک (۱) داعش در آسیای مرکزی (۱) دولت آشتی ملی افغانستان (۱) سیاست خارجی پاکستان (۱) دموکرات ها (۱) عربستان یمن (۱) ژئواستراتژیک ایران (۱) هیدرو پلیتیک (۱) مختاری،حسین (۱) عبدی،عطاءالله (۱) داعش آفریقا (۱) جریان های افراطی (۱) روابط عربستان اسرائیل (۱) تفاهم لوزان (۱) حسن بهشتی پور (۱) تحریم های علیه ایران (۱) نیچروان بارزانی (۱) استخدام کارشناس ارشد علوم سیاسی (۱) دعوت به همکاری روابط بین الملل (۱) استخدام کارشناس ارشد روابط بین الملل (۱) استخدام ارشد روابط بین الملل (۱) افغانستان ایران (۱) سیاست خارجی افغانستان (۱) الرمادی (۱) مدیریت سیاسی فضا (۱) منظقه آزاد چابهار (۱) مدل اندرسون، (۱) روابط ایران و عمان (۱) کد ژئوپلیتیک (۱) ژئوپلتیک نفت (۱) روابط ایران -اروپا (۱) عبدالرضا فرجی راد (۱) آثار توافق هسته ای بر خاورمیانه (۱) سلاح های روسی (۱) روابط روسیه چین (۱) نقش امارات در یمن (۱) باور سازی ابرها (۱) پارلمان ترکیه (۱) ارتش های جهان (۱) روسیهر (۱) گروه تروریستی خراسان (۱) ایرانیان در قزاقستان (۱) شیعیان قزاقستان (۱) آذری های قزاقستان (۱) نونس (۱) نقشه سوریه (۱) نقشه نبرد در سوریه (۱) جبهه‌های جنگ در سوریه (۱) انرژی هسته ای (۱) تروریسم سلفی- تکفیری (۱) تروریسم سلفی (۱) احزاب آذربایجان (۱) جنبش مقاومت (۱) آگهی جذب فوق لیسانس علوم سیاسی (۱) اقتصاد قطر (۱) ابوبکر البغدادی (۱) کارکرد گرایی (۱) حامیان داعش (۱) موصل (۱) اقتصاد یمن (۱) یمن در نگاه استراتژیک عربستان (۱) زیدی های یمن (۱) جغرافیای یمن (۱) واقعیت داعش (۱) کردهای عراق (۱) آینده کردها (۱) الحوثی ها (۱) انتخابات‌ سوریه (۱) ترکیه داعش (۱) رابطه ترکیه با داعش (۱) جنگ آب (۱) مناطق جدایی طلب اروپا (۱) جدایی طلبی (۱) کوبانی (۱) تقابل ترکیه-عربستان (۱) اختلاف ترکیه عربستان (۱) رقابت ترکیه عربستان (۱) سقوط صنعا (۱) ساختار قومی (۱) کردهای ایران (۱) انرژى هسته ای (۱) ژئوپلیتیک عراق (۱) ساختار سیاسی عمان (۱) اقتصاد عمان (۱) نفت کردستان (۱) ژئوپلیتیک آب (۱) نقش ایران عربستان در یمن (۱) قدرت ملی ایران (۱) دالان شمال جنوب (۱) ژئوپلتیک بلوچستان (۱) فیمینسیم (۱) ترانزیت گاز (۱) انصارالله (۱) موقعیت اقتصادی یمن (۱) جایگاه منطقه ای یمن (۱) روابط آمریکا روسیه (۱) تروریسم رسانه ای (۱) ریشه های بحران سوریه (۱) دوران جنگ سرد (۱) یکجانبه گرایی (۱) چندجانبه گرایی (۱) مفهوم منطقه گرایی (۱) معاهده شنگن (۱) نظریه های انقلاب (۱) انقلاب های عربی (۱) نظریه های جغرافیای سیاسی (۱) نظریه های ژئوپولیتیک (۱) منابع کنکور دکتری علوم جغرافیا ی سیاسی (۱) هارتلند جدید (۱) بهار عربی، (۱) گروه های معارض سوریه (۱) حزب سلفی نور (۱) حزب النهضه (۱) ژئواستراتژی جهانی (۱) مکیندر (۱) داعش در سوریه (۱) بندربن سلطان (۱) دیپلماسی شهری (۱) اسه آن (۱) نگاه به شرق (۱) تحریم نفتی (۱) چالش های صادرات گاز (۱) سیاست خارجی دولت نهم ودهم (۱) جبهه اسلامی سوریه (۱) اتحادیه اروپایی (۱) روند صلح (۱) فلسطین، اسرائیل (۱) روندصلح خاورمیانه (۱) جغرافیای خاورمیانه (۱) تاریخ خاورمیانه جدید (۱) مازی (۱) شیعیان مالزی (۱) بلوچستان آزاد (۱) مدل مفهومی بحران سوریه (۱) امنیت سیاسی (۱) روابط جهانی (۱) توافق ایران و 1+5 (۱) عمق استراتژیک (۱) عمق استراتژیک ایران (۱) روسیه سوریه (۱) سلفی گری تکفیری (۱) وهابیت تکفیری (۱) تحولات اقتصادی امارات (۱) تحریم های بین النللی (۱) تحریم های بکجانبه (۱) امنیت، (۱) قفقاز شمالی (۱) روابط ایران و پاکستان (۱) انتخابات پارلمانی المان (۱) حزب سبز آلمان (۱) تجزیه سوریه (۱) محمد جواد ظریف (۱) مذاکرات سازش (۱) یاران رئیس جمهور (۱) گروه های ذینفوذ (۱) همگرایی، واگرایی (۱) منارعات قومی (۱) ارتش آزاد مصر (۱) بوکوحرام (۱) توسعه ملی (۱) سیاستهای امنیتی (۱) جنگ تمدنها (۱) احزاب عراق (۱) دموکراسی در عراق (۱) تحریم اقتصادی (۱) جان کری (۱) مدیریت سیاسی (۱) مورگان شوستر (۱) جنبش صهیونیسم (۱) اویغورها (۱) تجزیه عربستان (۱) سید قطب (۱) مناقشه اعراب و اسرائیل (۱) جنبش اخوان المسلمین (۱) اخوان المسلمین آفریقا (۱) جمال عبداناصر (۱) فرار عروس قذافی (۱) همسر قذافی (۱) اویغورها باما (۱) تحولات مصر لات مصر (۱) آینده مصر (۱) انقلاب یمن (۱) موج بیداری (۱) آل خلیفه (۱) قذاقی (۱) تهاجم رسانه ای (۱) قدرت سخت (۱) سونامی بیداری اسلامی (۱) مرزهای ایران و عراق (۱) شبکه های فارسی زبان (۱) نظریه دولت (۱) سیر تکوین دولت درایران (۱) مفهوم دولت (۱) تحول حکومت در ایران (۱) تحولات عربستان (۱) دکتر سمیعی (۱) اقوام -قومیت (۱) الیاس واحدی (۱) نظریه های ژئوپلتیک (۱) عوامل ژئوپلتیک (۱) راتزل (۱) ایران-امریکا (۱) روسیه-چین (۱) جهانی شدن فرهنگ (۱) مجتهدزاده (۱) پور پویان رضا (۱) منابع دکترای جغرافیای سیاسی (۱) ژئوپلتیک انتقادی (۱) ژئوپلتیک فراگیر (۱) ایران- روسیه (۱) جوزف نای (۱) سفیر انگلیس (۱) نهضت ملی نفت (۱) جغرافیای انتخابات (۱) ارتش روسیه (۱) امپریالیسم خبری (۱) مقالات رسانه و اینترنت (۱) ‍ژئورسانه ژئومدیا (۱) حزب الله و رفتار رسانه ای (۱) منابع ارشد جغرافیای سیاسی (۱) مبانی جغرافیا (۱) متون تخصصی جغرافیا (۱) ژئوپلتیک دوره تولد (۱) ژئوپلتیک دوره احیا (۱) ژئوپلتیک دوره افول (۱) ژئوپلتیک دوره شکوفایی (۱) ژئواستراتژِی خلیج فارس (۱) عزت اله عزتی (۱) پایگاه دریای ام الغنم (۱) پایگاه هوایی ظهران (۱) پایگاه دریایی جفیر (۱) پایگاه دریایی خضب (۱) منابع ارشد ژئوپلتیک (۱) اخوان المسلمین سوریه (۱) نظر سنجی انتخاباتی (۱) ترکیه سیاست خارجی (۱) صادرات نفت (۱) کردهای ترکیه (۱) سیاست ترکیه (۱) جمهوری خواهان (۱) ارتش امریکا (۱) روابط ایران و عربستان (۱) امنیت منطقه ای (۱) ترکیه اسرائیل (۱) سیاست خاورمیانه ترکیه (۱) اهداف ترکیه (۱) اختلافات مرزی (۱) احزابرسیاسی ایران (۱) ناپایداری احزاب (۱) قدرت نظامی (۱) اعتراضات سوریه (۱) ترکیه و اعراب (۱) روابط ایران و عراق (۱) مطالعات منطقه ای (۱) ایران و عربستان (۱) موازنه نرم (۱) انتخابات 2012آمریکا (۱) سیاست های روسیه (۱) رئیس جمهور روسیه (۱) سیاست های روسیه سیه (۱) رسانه های یهودی (۱) اامپریاالیسم رسانه ای (۱) شبکه ماهواره (۱) الکوثی (۱) هادی تی وی (۱) شبکه جهانی اهل بیت (۱) تاریخچه بی بی سی (۱) کارمندان بی بی سی فارسی (۱) رسانه نوین (۱) رسانه های ارتباطی (۱) آثار ماهواه (۱) رسانه فارسی (۱) ایران، (۱) انقلاب سوریه (۱) خلیج‌فارس (۱) قدرت نرم ایران (۱) اربیل (۱) انقلابات عربی و ترکیه (۱) جهان تک قطبی (۱) خاورمیانه رمیانه (۱) کردستان ترکیه (۱) توازن قدرت (۱) ایران ترکیه (۱) جریان مقاومت (۱) جبهه مقاومت (۱) ایران اعراب (۱) العراقیه (۱) کشور عمان (۱) قراردادگاز ایران پاکستان (۱) روابط فرهنگی (۱) واردات گاز ترکمنستان (۱) رقابت ایران و مصر (۱) چاپ بنر انتخابات (۱) بروشورهای انتخابات (۱) تبیلغات انتخابات (۱) چاپ آگهی (۱) طراحی آگهی انتخابات (۱) گرو های تندرو (۱) جایگاه انتخابات در ایران (۱) چاپ تبلیغات انتخاباتی (۱) چاپ انتخابات (۱) تبلیغات انتخابات مجلس (۱) تبلیغات در انتخابات (۱) شیوه های انتخاباتی (۱) تبلیغات انتخابات رسانه (۱) چاپ آگهی انتخابات (۱) هزینه تبلیغات انتخابات (۱) نقش اردن در سوریه (۱) اعتراضات ترکیه (۱) اسلام گرایی آفریقا (۱) امنیت ایران (۱) انتخابات تبلیغات (۱) شیوه های تبلیغات (۱) یارانه ها در جهان سوم (۱) تاریخچه هدف مندی یارانه ها (۱) فتح اله گولن (۱) انقلاب اسلامی ایران (۱) داود اوغلو (۱) تئوری جیمزروزنا (۱) تجمیع انتخابات (۱) مشاکرت سیاسی (۱) رقایت امریکا روسیه (۱) شورای اطلاعات ملی آمریکا (۱) محمئد (۱) استراتژی ایران (۱) تغییر نظام سوریه (۱) اسلام گرایی ترکیه (۱) اهل تسنن عراق (۱) جنبش مصر (۱) انقلاب مصز (۱) تحولات لبنان (۱) شیعیان کویت (۱) انتخابات گویت (۱) بحرانهای قومی عراق (۱) ترکیه عراق (۱) میادین نفت و گاز (۱) تحدید حدود مرز (۱) خطوط مرزی (۱) چاک هاگل (۱) عهدنامه 1975 (۱) مرزایران عراق (۱) مناقشات مرزی (۱) مرزهای غربی ایران (۱) مرز عراق (۱) ترکان سین کیانگ (۱) استراتژی امریکا (۱) [ جریان های ملی گرا (۱) تحولات ایران (۱) بازیگران تحولات سوریه (۱) مخالفان آل سعود (۱) سقوط بشار اسد (۱) تاثیر ماهواره بر جوانان (۱) هژمون (۱) ارتش آزاد (۱) پیروزی اوباما (۱) ارتش عراق (۱) فلسفه جغرافیا (۱) مسعود بارزانی (۱) موازنه منطقه ای (۱) جلال طالبانی (۱) عدالت و توسعه (۱) جنبش اسلامی (۱) اصلاح شورای امنیت (۱) استراتژی امنیت (۱) انتخابات کویت (۱) پیامدهای انتخابات کویت (۱) امریکا خلیج فارس (۱) امریکا سیاست خارجی (۱) پارس جنوبی (۱) استراتژی چیست (۱) تاثیرات شبکه های ماهواره ای (۱) نقش مخرب شبکه های خارجی (۱) مرزهای دریایی ایران (۱) مرزهای ایران در خلیج فارس (۱) مرزهای ایران و کویت (۱) آثار بحران سوریه (۱) پیامدهای بحران سوریه (۱) پیامدهای سقوط بشار اسد (۱) سقوط اسد (۱) سقوط سوریه (۱) امنیت اسرائیل (۱) اهداف ترکیه در سوریه (۱) عراق کردستان (۱) بغداد اربیل (۱) ایران ترکبه (۱) ایران ترکیه جهان عرب (۱) مشارکت‌ سیاسی‌ (۱) رای‌ و رای‌دادن‌ (۱) تبلیغات‌ انتخاباتی‌ (۱) سیاست خارجی پاکستان (۱) ایران پاکستان (۱) قطر سیاست (۱) روابط خارجی قطر (۱) قطز خاورمیانه (۱) امریکا قطر (۱) تئوری های روابط بین الملل (۱) رژیم های سیاسی (۱) جامعه شتاسی سیاسی (۱) تئوری های بین الملل (۱) حمیرا مشیر زاده (۱) تاریخ سوریه (۱) اقتصاد سوریه (۱) جغرافیای سوریه (۱) تحولات عربی (۱) رقابت ایران ترکیه (۱) خشکسالی (۱) نظریه (۱) ناتو (۱) جزایر سه گانه (۱) تنش زدائی (۱) دریای خزر (۱) ترکمن (۱) جغرافیای سیاسی خاورمیانه (۱) چشم انداز (۱) سکولار (۱) هیرمند (۱) تجارت آزاد (۱) قالیباف (۱) اقتصاد ایران (۱) اسلام هراسی (۱) اوپک (۱) مشارکت سیاسی (۱) ظریف (۱) شما (۱) باکو (۱) انگلستان (۱) حاکمیت (۱) سکولاریسم (۱) استراتژیک (۱) احزاب (۱) ژئوپلیتیک (۱) جرج بوش (۱) هویت (۱) تشیع (۱) تبلیغات انتخاباتی (۱) توسعه اقتصادی (۱) ارمنستان (۱) حماس (۱) بریتانیا (۱) روابط خارجی (۱) توسعه پایدار (۱) بحرین (۱) مشارکت مردمی (۱) صهیونیسم (۱) اکونومیست (۱) قانون انتخابات (۱) سوخت هسته ای (۱) مدودف (۱) کلینتون (۱) قدرت (۱) جان مک کین (۱) گردشگری (۱) رهبری (۱) توریسم (۱) هیلاری کلینتون (۱) مصدق (۱) بغداد (۱) توسعه (۱) هند (۱) بوش (۱) قزاقستان (۱) دولت (۱) مبارک (۱) سرزمین (۱) موشک (۱) مدیریت (۱) ونزوئلا (۱) مقاومت (۱) ماهواره (۱) انتخابات مجلس (۱) آب (۱) شیعیان (۱) دبی (۱) انتفاضه (۱) آذری (۱) سلام (۱) دانش (۱) علم (۱) انقلاب ایران (۱) ملی گرایی (۱) ترکمنستان (۱) عمان (۱) اومانیسم (۱) کره جنوبی (۱) آتاتورک (۱) انتخابات آمریکا (۱) علوم سیاسی (۱) ریگی (۱) هوگو چاوز (۱) گرجستان (۱) هرمنوتیک (۱) رژیم صهیونیستی (۱) منافع (۱) بی بی سی فارسی (۱) راه آهن (۱) بین الملل (۱) تاریخ اسلام (۱) مشترک المنافع (۱) رئیس جمهور (۱) چاوز (۱) واقع گرایی (۱) فرانسیس بیکن (۱) ابوموسی (۱) قیمت نفت (۱) آسیای مرکزی و قفقاز (۱) رضاشاه (۱) ایران گردی (۱) پارس جنوبی (۱) فیس بوک (۱) صدای امریکا (۱) جنگ روانی (۱) آل سعود (۱) فعالیت هسته ای (۱) ژئوپولیتیک (۱) کشف حجاب (۱) موساد (۱) رژیم حقوقی (۱) اسامه بن لادن (۱) جنگ سرد (۱) کرکوک (۱) زیباکلام (۱) قدرت نظامی ایران (۱) برخورد تمدنها (۱) سیدجمال الدین (۱) علاوی (۱) منطقه آزاد ارس (۱) جنگ یمن (۱) حسین بشیریه (۱) موقعیت ایران (۱) فرصت چالش (۱) حوادث زاهدان (۱) استراتژِی (۱) هانتیگتون (۱) مرز امنیت (۱) گزارش سازمان ملل (۱) نجران (۱) چرخه سوخت هسته ای (۱) نظم نوین جهانی (۱) مصطفی کمال آتاتورک (۱) هویت قومی (۱) شیعه ستیزی (۱) صعده (۱) تنب بزرگ (۱) ترانزیت کالا (۱) امارات متحده (۱) نظریه تربیتی (۱) مناقشه (۱) ارتش چین (۱) پیروزی در انتخابات (۱) امنیت انرژی (۱) برنامه هسته ای ایران (۱) رود ارس (۱) دولت یازدهم (۱) الشباب (۱) گرهاردشرودر (۱) الهام علی اف (۱) سیاست داخلی (۱) هانتینگتون (۱) سازمان های بین المللی (۱) بنیادگرایی (۱) سلاح شیمیایی (۱) لویی جرگه (۱) مفهوم قدرت (۱) موتلفه اسلامی (۱) المنار (۱) توییتر (۱) تقسیمات کشوری (۱) ژئواکونومی (۱) شنگن (۱) سرحد (۱) جنگ رسانه (۱)
دوستان من تنهایی خورشید بررسی استراتژیک دانش سیاست و روابط بین الملل دیپلماسی ایرانی فرارو عصرایران مرکز تحقیقات استراتژیک مرکز مطالعات وزارت امورخارجه مرکز مطالعات تاریخ معاصر مرکز مطالعات تاریخ معاصر مرکز مطالعات استراتژیک آریا پرتال زیگور طراح قالب